به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۲/۳۱ ساعت ۱۲:۱۴
کد مطلب : ۲۷۳۲۵۷

حباب سکه به ۱۰۰ هزار تومان رسید

حباب سکه به ۱۰۰ هزار تومان رسید
گروه اقتصادی: نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران ضمن اشاره به دلایل روند کاهشی قیمت طلا و سکه، گفت: کاهش حدود ۲۵۰ هزار تومانی قیمت ربع سکه در یک روز و رسیدن حباب سکه تمام بهار آزادی به ۱۰۰ هزار تومان امر کم سابقه‌ایست.
 
محمد کشتی آرای ضمن تأکید بر این امر که  نوسانات قیمت طلا به نوسانات نرخ ارز وابسته است، عنوان داشت: در مورد قیمت ارز نیز حساسیت‌های سیاسی به شدت تعیین کننده است. هر وقت یک مسئولی حرفی مثبت و یا منفی بزند بازار ارز بلافاصله به آن واکنش نشان می‌دهد. بنابراین، موضوعات و مسائل سیاسی بر قیمت دلار اثر فوری دارد. برای مثال صحبت‌های مثبت آقای روحانی، رئیس جمهوری در باره مسائل اقتصادی باعث پایین آمدن نرخ دلار شد.

کشتی‌آرای اضافه کرد: همچنین، مسائل سیاسی بین المللی نیز قیمت ارز را بلافاصله تحت تأثیر قرار می‌دهد. در حال حاضر نرخ دلار از موضوع مذاکرات وین که مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران است و مسائل و مشکلات خاورمیانه تأثیر می پذیرد. برای مثال حرکت‌هایی که چند وقت پیش در مورد کنسولگری ایران در کربلا رخ داد فوراً نرخ دلار را تحت تأثیر قرار داد.

وی ادامه داد: وقتی نرخ دلار به واسطه اتفاقات سیاسی نوسان پیدا می‌کند و بالا و پایین می رود اثر آن بر نوسان قیمت طلا و سکه نیز نمایان می شود. چون قیمت طلا بلافاصله از قیمت ارز تأثیر می‌پذیرد.نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: در این شرایط مردمی که در طلا سرمایه گذاری کرده‌اند تحمل ضرر را نداشته و فوراً اقدام به فروش می‌کنند و از همین رو عرضه بیشتر شده و خود این نیز پایین آمدن بیشتر قیمت‌ها را در پی خواهد داشت.

او عنوان داشت: در روزهای اخیر این عوامل بر نوسانات تأثیر گذاشت، به طوری که روز گذشته ربع سکه حدود ۲۵۰ هزار تومان کاهش قیمت داشت که امری بی‌سابقه است. همچنین حباب سکه به ۱۰۰ هزار تومان رسید که این نیز امر کم سابقه‌ای است. نیم سکه و ربع سکه نیز به ترتیب ۱۵۰ و ۱۰۰ هزار تومان کاهش قیمت داشتند.

سکه طرح جدید  ۲۵۰ هزار تومان و سکه طرح قدیم نیز بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار تومان ارزان شد.به گفته کشتی‌آرای این سیر نزولی و نوسان کاهشی به دلیل این بود که دیروز دلار در کانال ۲۳ هزار تومان قرار داشت، اما دیروز به خاطر مسائل سیاسی به کانال ۲۲ هزار تومان وارد شد.وی به موضوع صادرات و واردات طلا نیز اشاره کرد و گفت: این مسئله تأثیری در قیمت ها ندارد. زیرا صادرات شمش طلا ممنوع است و در مورد مصنوعات طلا نیز باید صادر کنندگان به همان اندازه‌ای که صادر می‌شود، طلا وارد کشور کنند.

در ساعت ۱۴ دیروز (چهارشنبه)، ارزش هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید به رقم ۱۰ میلیون تومان رسید و سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۹ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان معامله شد.همچنین نیم‌سکه بهار آزادی پنج میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، ربع سکه سه میلیون و ۸۰۰ تومان و سکه یک گرمی هم ۲ میلیون تومان قیمت خورد.
علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به حدود یک میلیون و ۸ هزار تومان رسید.

همچنین اونس جهانی طلا نیز امروز یک‌هزار و ۸۶۵ دلار و ۵۳ سنت فروخته شد.بازار ارز و طلا در هفته‌ها و روزهای اخیر با نوسانات زیادی همراه بوده است. اگرچه روند کاهشی قیمت‌ها از ابتدای سال تا کنون قابل توجه است اما آن طور که باید انتظارات فعالان این بازارها برآورده نشده است. یعنی تصور همگان بر این بود که با روند مثبت مذاکرات هسته‌ای دست کم حباب ارز به طور کامل تخلیه شود، که این اتفاق نیافتاد.اما به رغم مقاومت‌های صورت گرفته در برابر روند کاهشی قیمت‌ها یک واقعیت غیر قابل انکار است، اینکه هرچه به پایان مذاکرات نزدیک‌تر می‌شویم این مقاومت‌ها شکننده‌تر می‌شود.
برچسب ها: حباب سکه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها