به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۵:۳۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۲/۳۱ ساعت ۱۵:۰۷
کد مطلب : ۲۷۳۳۰۷
دادگاه عالی اونتاریو: سرنگونی هواپیمای اوکراینی عمدی و تروریستی بود

واکنش ایران به رأی دادگاه کانادا درباره سقوط ۷۵۲

گروه سیاسی: سخنگوی وزارت امور خارجه درباره رای صادرشده از سوی دادگاهی در کانادا اظهار داشت: رای مورد اشاره فاقد مبنا بوده و از مستندات و دلایل عینی نیز برخوردار نیست و با توجه به انتشار آن در فضای مجازی از علاقمندان به اینگونه موضوع‌ها دعوت می‌کنیم با مطالعه آن بر بی‌مبنایی آن واقف گردند.
واکنش ایران به رأی دادگاه کانادا درباره سقوط ۷۵۲
سعید خطیب‌زاده گفت: همگان میدانند دادگاه کانادا از اساس صلاحیت ندارد که به این سانحه هوایی یا قصور احتمالی در واقعه ای که خارج از سرزمین و حوزه صلاحیت کشوری کانادا رخ داده است رسیدگی کند، هر چند با در نظر گرفتن منظومه رفتاری کانادا در این موضوع، انتظار عدم رعایت مبانی بدیهی و اولیه حقوقی از سوی کانادا قابل پیش بینی می باشد. خطیب زاده در ادامه تاکید کرد: حتی قانون داخلی مورد استناد دادگاه هم بر خلاف مبانی حقوقی بوده و در واقع نقض تعهدات بین المللی کانادا محسوب می شود. سخنگوی وزارت امور خارجه با تاسف بار خواندن رفتار کانادا در موضوع هواپیمای اوکراینی و رویکرد کاملا سیاسی در به کار گیری رویه های قضایی توسط کانادا افزود: دادگاه کانادایی با تبعیت از دادگاههای آمریکا ابتدا متهم را تعیین، سپس به هر اطلاعات مربوط یا نامربوط مندرج در منابع عمومی بویژه فضای مجازی متوسل شده است تا دلیلی برای ذهنیت جانبدارانه و از پیش تعیین شده خود دست یابد و این رفتار قاضی کانادایی در تبعیت  از دستورات و کلیشه های سیاسی،  برای کشوری با ادعای حاکمیت قانون، شرم آور  تلقی می گردد.
خطیب زاده با غیر قابل قبول خواندن اقدامات دولت کانادا، از جمله رای اخیر دادگاهی در این کشور، به دولت کانادا یادآور شد که این اقدامات سیاست زده و ایذایی پی آمدی جز بر هم زدن نظم حقوقی حاکم بر حقوق بین المللی هوانوردی و تضعیف حقوق بین الملل بصورت کلی و متضرر شدن همه کشورها از جمله کانادا به دنبال نخواهد داشت. سخنگوی وزارت امور خارجه ضمن تسلیت مجدد به خانواده‌های قربانیان و همدردی با بازماندگان تاکید کرد: ژستهای سیاسی دولت کانادا جز تجارت با غم و اندوه خانواده های داغدار و بازماندگان این سانحه و بازی با احساسات آنها برای اهداف کوته‌بینانه سیاسی،  تفسیر دیگری نداشته و از دولت کانادا می خواهیم بجای تظاهر به فعال بودن در رابطه با این سانحه تاسف بار، رفتار یک دولت برخوردار از بلوغ را از خود نشان داده و بر اساس قواعد شناخته شده بین المللی و احترام به اصول رفتار کند.

دادگاه عالی اونتاریو: سرنگونی هواپیمای اوکراینی برفراز تهران عمدی و تروریستی بود
دادگاه عالی اونتاریو در کانادا دیروز پنجشنبه ۳۰ اردیبهشت در حکمی اعلام کرده است که سرنگونی هواپیمای اوکراینی توسط سپاه پاسداران اقدامی «عامدانه» و «تروریستی» بود. به گزارش سایت خبری گلوبال‌نیوز کانادا، ادوارد بلوبابا رئیس دادگاه عالی اُنتاریو ساقط کردن پرواز ۷۵۲  را «اقدامی تروریستی و عمدی» ارزیابی کرده است. شبکه سی‌بی‌سی کانادا نیز با پوشش این خبر گزارش داده است چهار نفر از بازماندگان قربانیان پرواز ۷۵۲ بصورت علنی به همراه یک خانم که نمی‌خواهد نامی از وی برده شود، علیه ایران در دادگاه اُنتاریو شکایت کرده‌اند. دولت ایران هیچ نماینده‌ای به این دادگاه نفرستاده و در مقابل اتهامات از خود دفاع نکرده است.
تصمیم این دادگاه مجوزی موثر برای بازماندگان قربانیان پرواز ۷۵۲ جهت دریافت غرامت از جمهوری اسلامی است. قانون مصونیت دولتی کانادا، سپری برای جمهوری اسلامی ایران در مقابل احکام دادگاه‌های کانادا است، اما این قانون شامل اقدامات تروریستی نمی‌‎شود. هواپیمای اوکراینی با شماره پرواز پی‌اس ۷۵۲، در تاریخ ۱۸ دی‌ماه‌ ۱۳۹۸ با شلیک دست‌کم دو موشک سرنگون شد و تمام ۱۷۶ سرنشین آن که اکثرا ایرانی و شهروندان دوتابعیتی ایرانی-کانادایی بودند، جان باختند. همچنین شهروندان (از جمله دوتابعیتی‌ها) کشورهای افغانستان، بریتانیا، آلمان، سوئد و اوکراین نیز در این حادثه کشته شدند.
رئیس دادگاه عالی اُنتاریو می‌گوید هنگام شلیک موشکهای سپاه به پرواز ۷۵۲، هیچ مناقشه منطقه‌ای وجود نداشته و  شلیک موشک «عمدی» بوده است. دادگاه عالی اُنتاریو می‌گوید گزارش وزیر وقت امنیت اجتماعی کانادا نیز نشان می‌دهد ادعای ایران مبنی بر نقش «خطای انسانی» در سرنگونی این پرواز، درست نیست. در همین حال٬ دبیرکل سازمان عفو بین‌الملل در رشته توئیتی، اطلاعات منتشر شده از سوی ایران در خصوص نحوه سرنگونی هواپیمای مسافربری را «گمراه کننده» خواند. آگنس کالامارد، نوشت: توضیحات رسمی مقام‌های ایران در مورد شلیک به هواپیمای اوکراینی طوری طراحی شده که «به شدت گیج‌کننده» و «گمراه‌کننده» باشد.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها