به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۲:۱۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۲/۳۱ ساعت ۱۵:۳۵
کد مطلب : ۲۷۳۳۱۳

اجازه نخواهیم داد انتخابات ۸۴ تکرار شود

اجازه نخواهیم داد انتخابات ۸۴ تکرار شود
گروه سیاسی: یك عضو جبهه اصلاحات ایران گفت: در انتخابات ۱۴۰۰ فقط از کاندیدای اصلاح‌طلب حمایت خواهیم کرد، اجازه نخواهیم داد مثل انتخابات ۸۴، بین نامزدهای گفتمان اصلاحات افتراق و واگرایی باشد و فقط یک نامزد را به مردم معرفی خواهیم کرد.
 سید حسن رسولی با اشاره به ثبت نام داوطلبان سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری مرحله مقدماتی شکل‌گیری آرایش انتخاباتی دوره سیزدهم ریاست جمهوری است و برای ارائه تحلیل دقیق تر از ترکیب رقبا و صورت بندی مناسبات و رقابت‌ها و رفاقت ها باید منتظر باشیم خروجی‌های شورای نگهبان به طور دقیق مشخص شود؛ بعد از آن امکان ارائه تحلیل واقع بینانه‌تری از شرایط امکانپذیر است.
وی با بیان اینکه در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری با یک تعارض و دوگانه متنافری روبه رو هستیم، گفت: بر اساس نظرسنجی‌هایی که تاکنون انجام شده،  ضریب مشارکت حدود ۴۰ درصد تخمین زده می‌شود. از سوی دیگر و برخلاف این روند کاهشی،  شاهد ثبت نام چندصدنفر نامزد بالقوه انتخاباتی هستیم و لذا از منظر رای دهندگان با کاهش انگیزه حضور و از منظر انتخاب شوندگان در مقایسه با گذشته، به خصوص از منظر چهره‌های سیاسی برخاسته از بخش‌های مختلف فکری و جناحی با فراوانی داوطلبان روبه رو هستیم.
عضو شورای شهر تهران تصریح کرد: باید ببینیم در تصویر نهایی که از سوی شورای نگهبان برای عرصه رقابت‌ها ارائه می شود با چه تعداد و برخاسته از چه ترکیب و با چه صورت بندی مواجه خواهیم بود و بایستی منتظر اعلام نظر شورای نگهبان باشیم.
رسولی درباره انتقاد اصولگرایان در جریان اصلاح طلب و این موضوع که چرا با وجود اعتراض به محدودیت اختیارات ریاست جمهوری، بازهم اصلاح طلبان پرقدرت وارد عرصه انتخابات می‌شوند، گفت: در بین اصلاح طلبان، صاحب نظرانی هستند که درباره نظام توزیع قدرت و اختیار در قانون اساسی به عنوان میثاق ملی، انتقادات و نقطه نظراتی دارند و طبیعی هم هست زیرا قانون اساسی وحی منزل نیست و همچنان که در سال ۶۸ مورد بازنگری قرار گرفت و یک رده از قوه مجریه حذف شد می‌تواند براساس جوازهای همین قانون اساسی و طی تشریفات قانونی، بحث اصلاح قانون اساسی به خصوص تجدید نظر در ساختار قدرت از طریق رفراندوم به رای مردم گذاشته شود.
وی افزود: جریان اصلاحات در شرایط فعلی که خودش را از مدت‌ها قبل برای نقش آفرینی در انتخابات ریاست جمهوری تجهیز کرده، بناست در چارچوب همین قانون اساسی سیاست ورزی کند و من قائل به این هستم که  ظرفیت‌های فعلی قانون اساسی هم اگر به صورت متعادل و واقع بینانه مورد بهره برداری قرار بگیرد به خصوص از جهت استیفای حقوق اساسی مردم می‌تواند بسیاری از مشکلات فعلی را حل کند.
معاون پیشین وزارت کشور درباره میزان مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری نیز گفت: مشارکت حداکثری بیش و پیش از آنکه تحت تاثیر معادلات فرایند انتخابات باشد، از فضای عمومی جامعه به معنای ضریب رضایت و یا عدم رضایت افکار عمومی از شرایط اجتماعی و اقتصادی و عمومی جامعه تبعیت می‌کند. حسب تجاربی که من در چهار دهه اخیر دارم رغبت مردم و واجدین شرایط به حضور در پای صندوق‌های رای با استنباط و برداشت افکار عمومی از وضعیت فعلی و مشخصا خدمت رسانی مسئولان نسبت مستقیم دارد.
رسولی گفت: واقعیت این است که در شرایط کنونی متاثر از پدیده کرونا که موجب ایجاد رکود جدی در فضای کسب و کار و معیشت مردم شده و  فشار تحریم‌ها،  اگر همین وضعیت ادامه داشته باشد احتمالا شاهد کاهش مشارکت باشیم. در طول ۴ دهه اخیر انتخابات سراسری در ایران به خصوص انتخابات ریاست جمهوری، مشارکت هیچ وقت از ۶۰  درصد پایین تر نبوده و در سال ۷۶ نزدیک ۸۰ درصد شد ولی در انتخاباتی که اسفندماه پارسال برای مجلس یازدهم برگزار شد متوسط مشارکت کشور ۴۲ درصد و برای تهران این عدد حدود ۱۸ درصد بوده است.
وی با بیان اینکه این افت ۳۰ درصدی نسبت به گذشته یک تهدید جدی علیه انتخابات پرشور است، خاطرنشان کرد: اگر بپذیریم که شرایط جامعه از جهت رضایتمندی مردم مطلوب نیست؛ برای کاهش آثار عوامل تهدیدکننده انتخابات پرشور باید اقدامات جبرانی دو چندانی صورت بگیرد.
 این فعال اصلاح طلب گفت: در داخل فرایند انتخابات، کاندیداهایی که در آرایش نهایی از صافی شورای نگهبان خارج می‌شوند چنانچه به گونه ای باشند که از تنوع و تکثر سلایق سیاسی به صورت حداکثری برخوردار باشد و  همه صاحبان دیدگاه های سیاسی احساس کنند که در بین نامزدها کسانی هستند که مطالبات طبقه و قشر آنها را نمایندگی کنند خود این عامل می‌تواند منجر به افزایش مشارکت در انتخابات شود.علاوه بر این فعالیت‌های صداوسیما و سایر رسانه‌ها در بسیج مردم موثر است. در حوزه اجرای انتخابات، به هر میزانی که متولیان اجرایی برگزاری انتخابات ضمن اجرای پروتکل های بهداشتی، شفافیت بیشتری را اعمال کنند می‌تواند در افزایش اعتماد مردم نسبت به سازوکار انتخابات تاثیرگذار باشد.اظهارات و کلماتی که وزیر کشور و سایر عوامل اجرایی از جمله رئیس ستاد انتخابات کشور، استانداران، فرمانداران، بخشداران و عوامل هیات‌های نظارت به زبان می‌آورند روی تک تک این موارد باید در دستگاه اجرایی انتخابات یعنی وزارت کشور کار کارشناسی شود و به سمتی و به گونه ای امر اجرا هدایت شود که اعتماد مردم به صندوق رای و به مجریان انتخابات افزایش پیدا کند. به هر میزانی که این اعتماد افزایش پیدا کند مردم با اطمینان بیشتری در انتخابات شرکت خواهند کرد.
استاندار پیشین لرستان با بیان اینکه جریان اصلاحات در گذشته و به طور مشخص در سال ۸۴، از افتراق و واگرایی بین نامزدهای اصلاح طلب حاضر در صحنه انتخابات لطمه جدی متحمل شد، افزود: گرچه تلاش زیادی صورت گرفت که بین مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی، مهدی کروبی، مصطفی معین و محسن مهرعلیزاده که هر کدام با یک نسبتی گفتمان اصلاحات را نمایندگی می‌کردند رابطه به گونه‌ای تنظیم شود که کمترین واگرایی را نسبت به همدیگر داشته باشند اما این تلاش‌ها بی‌ثمر بود و در نتیجه شاهد بودیم که در مرحله اول، کل آرای این چهار نفر نسبت به کل آرای نامزدهای اصولگرایان بسیار بیشتر بود و کافی بود که فقط یک نفر از این چهار نفر با قبول نظم و انضباط جبهه‌ای و تشکیلاتی از مطامع و نظرات خودش عدول می‌کرد و برای پیروزی جریان اصلاحات کنار می‌کشید شبیه کاری که آقای عارف در سال ۹۲ برای آقای دکتر روحانی کرد اما متاسفانه این اتفاق نیفتاد.
 رسولی تصریح کرد: ناتوانی و ضعف برای معرفی نامزد واحد در حافظه تاریخی مردم و فعالان سیاسی جبهه اصلاحات ثبت شده؛ بنابراین تلاش جبهه اصلاحات این است که از یک سوراخ دوبار گزیده نشود. از این جهت هدف فرایندی و مهم جریان اصلاحات، ورود و خروج منسجم و تشکیلاتی به عرصه انتخابات است.
 وی خاطرنشان کرد: سازوکارهایی دیده شده و دوستانی که ثبت نام کرده‌اند برنامه‌هایشان را داده‌اند. همچنین در مجمع عمومی و سایر ارکان جبهه تلاش می کنیم که از بروز هر نوع تک‌روی بین نامزدهای اصلاح طلب چه قبل از بررسی صلاحیت‌ها و چه بعد از آن جلوگیری کنیم و دوستان هم اخلاقا متعهد شدند که پس از انجام مناظره‌ها و نظرسنجی‌های معتبر با هدف رسیدن به نامزد واحد، هر کدام که شانس پیروزی کمتری داشتند ایثارگرایانه از مطالبات شخصی خود به نفع مصالح جبهه اصلاحات عدول کنند.
عضو جبهه اصلاحات ایران خاطرنشان کرد: همه ما ۴۶ نفر عضو جبهه اصلاحات مراقبت می‌کنیم که معرفی نامزد واحد اصلاح طلب و راهبردهایی که برای تحقق این هدف طراحی شده در عمل به انجام برسد و شاهد تکرار تجربه  شکست سال ۸۴ نباشیم. با مدیریت خوبی که مهندس بهزاد نبوی بر مجموعه دارند و حضور مسئولانه ای که اعضای حقیقی و حقوقی جبهه اصلاحات دارند ان‌شاءالله به این مهم نائل خواهیم شد.
رسولی با بیان اینکه امکان ائتلاف با نامزد اصولگرا وجود ندارد، گفت: این موضوع جزو اسناد بالادستی ماست که در انتخابات ۱۴۰۰ فقط از کاندیدای اصلاح طلب حمایت خواهیم کرد. نامزدهای اصلاح طلبی که الان نام نویسی کردند همین ۹ نفر هستند و خروجی آن یک نفر بر اساس فرایند علمی و کارشناسی با داوری و قضاوت جبهه اصلاحات و قول و قرارهای قبلی با نامزدهاست و نامزد غیراصلاح‌طلب در سبد بررسی اصلاح‌طلبان نیست.
 وی درباره پیش بینی نتایج انتخابات نیز گفت: برای پیش بینی دقیق تر باید صبر کرد. آنچه که ما الان مکلف به حفاظت و صیانت از آن هستیم حداکثرسازی وفاق و همگرایی بین جریان اصلاحات است. اینکه در انتها چه چیزی پیش خواهد آمد باید صبر کنیم و ببینیم شورای نگهبان تا چه میزان امکان رقابت برای نامزدهای ما قائل خواهد شد و جریان رقیب چند کرسی تبلیغاتی و جریان ما چند کرسی دارد.
 عضو جبهه اصلاحات یادآورشد: نسبت به رسیدن به نامزد واحد در جبهه اصلاحات براساس سازوکارهایی که عرض کردم خوش بین و به آن متعهد هستم.
برچسب ها: انتخابات

رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۰/۰۲/۳۱ ۱۶:۱۱
اگه می خواهید 84 تکرار نشه، عقل حکم می کنه از لاریجانی حمایت کنید و گر نه خودتون رو برای دولت رئیسی یا جلیلی باید آماده کنید. پزشکیان و جهانگیری در حد و اندازه ریاست جمهوری نیستند. (372846)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها