کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

طلا پرسودترین بازار در موج ریزش قیمت‌ها

1 خرداد 1400 ساعت 9:54


گروه اقتصادی:  بازار‌های ایران از بازار بورس گرفته تا طلا و ارز این روز‌ها همگی چشم به سرنوشت دو اتفاق مهم دارند؛ انتخابات ریاست جمهوری و احیای برجام. بحث و جدال برای تعیین تکلیف هر دوی این اتفاقات در جریان است و بازار‌ها با هر فراز و نشیبی در جریان مذاکرات برجام و انتخابات ریاست جمهوری واکنش فوری نشان می‌دهند. در این گزارش وضعیت هفتگی بازار‌ها را بررسی می‌کنیم تا ببینیم کدام یک از بازار‌ها چشم انداز مثبتی برای سرمایه‌گذارانش دارد؟

بازار طلا که در هفته‌های اول اردیبهشت ماه سرمایه‌گذاران این بازار را با افت قیمت ناامید و نگران کرده بود، در هفته‌ای که گذشت بیشترین سود را برای سرمایه‌گذارانش به دنبال داشت و بازار ارز هم دوباره با جهش قیمتی همراه شد. در این میان بازار زیان‌ده هفته پیش بازار تکراری بورس بود و البته بیت‌کوین.

طلا پرسودترین بازار در هفته آخر اردیبهشت
طلای ۱۸ عیار که در هفته سوم اردیبهشت‌ماه ۹۶۸ هزار و ۵۰۰ تومان قیمت داشت، پایان این هفته به یک میلیون و ۱۹ هزار و ۳۰۰ تومان رسید؛ بنابراین طلا با رشد ۵۰ هزار و ۸۰۰ تومانی در طول هفته توانست ۵٫۲ درصد افزایش قیمت ثبت کند و بدین ترتیب پرسودترین بازار این هفته شود.

دو عامل مهم در رشد قیمت طلا تاثیر گذار بود؛ یکی نرخ دلار و دیگری قیمت جهانی طلا.قیمت معاملات طلا و نقره در اواسط روز پنجشنبه در ایالات متحده کمی صعودی حرکت کرد، در حالی که معامله گران که به دنبال صعود هستند، برای خرید پایین‌تر قیمت اولیه وارد عمل شدند. معاملات آتی طلا در ژوئن (تیر) با ۲.۶۰ دلار افزایش به ۱.۸۸۴.۱۰ دلار رسید و نقره ژوئیه (دی) با ۰.۰۵ دلار افزایش در ۲۸.۰۷۵ دلار در هر اونس بود. از نظر فنی، قیمت معاملات آتی طلا در ژوئن در روز گذشته به بالاترین سطح در ۴.۵ ماه گذشته رسید. گاو‌های طلا دارای مزیت فنی کلی کوتاه مدت هستند.

درمورد تاثیر نرخ دلار بر قیمت طلا هم رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران گفته: «بازار به شدت تحت تاثیر قیمت دلار قرار دارد و اگر بازار ارز به مسیر نزولی بازنگردد قیمت طلا و سکه همچنان افزایش خواهد یافت. فعلا قیمت طلا و سکه همپای رشد نرخ ارز حرکت می‌کند و چنانچه دوباره اخبار خوشی از سمت وین منتشر شود طلا، سکه و دلار در مسیر اصلاح قیمت قرار خواهند گرفت.»

دلار دومین بازار سودده آخرین هفته اردیبهشت
دلار صرافی ملی طی هفته پایانی اردیبهشت، ۳٫۱ درصد افزایش قیمت تجربه کرد. این اسکناس آمریکایی که پایان هفته گذشته ۲۱ هزار و ۶۱۳ تومان قیمت داشت، با افزایش ۶۸۷ تومانی، تا پایان این هفته به ۲۲ هزار و ۳۰۰ تومان رسید. با این حساب دلار صرافی ملی توانست دومین رتبه سوددهی میان بازار‌های مالی را کسب کند.
به نظر می‌رسد بازار ارز به شکل حداقل موقتی دوباره به کانال صعودی بازگشته است. بازار ارز به صورت روزانه و لحظه‌ای تحت تاثیر اخبار مربوط به احیای برجام است و به کوچک‌ترین خبر در این مورد واکنش فوری نشان می‌دهد.

روز سه‌شنبه، بسیاری از معامله‌گران با انتشار نقل قول‌های انتشار یافته نماینده روسیه مبنی بر پیشرفت در مذاکرات در موقعیت فروش گرفتند. ولی روز چهارشنبه تلویحا عنوان شد که طرف‌های مذاکره باید به پاییتخت‌ها برگردند و حداقل فعلا خبری از احیای برجام نیست. چنین مساله‌ای انتظارات بازار را تحت تاثیر قرار داد و میزان خرید‌ها را بالا برد.

به نظر می‌رسد اگر طی دو هفته آتی مجموع اخبار از مذاکرات مثبت باشد، بازار بار دیگر به پیشواز افت قیمت‌ها برود و در صورتی که تصور کند تا انتخابات ریاست جمهوری خبری از توافق نیست، به تدریج در مسیر افزایشی قرار بگیرد. البته بازار برای افزایش معنادار، عرضه بازارساز را در برابر خود می‌بیند.

پیش‌بینی‌ها در مورد نرخ دلار در خرداد ماه، اما حول کانال‌های قیمتی بالای ۲۰ هزارتومان می‌چرخد. واقعیت این است که بازار ارز در هفته‌های اخیر در وضعیت اضطرابی و تعلیقی حرکت کرده و اخبار مختلف، آرامش را از معاملات سلب کرده است. تحلیل‌گران فنی محدوده ۲۳ هزار را برای قیمت دلار محدوده تعیین جهت می‌دانند. به این معنا که اگر دلار بتواند از برخی سطوح این کانال رد شود از دید معامله‌گران وارد فاز صعودی شده و در غیر این صورت قیمت دلار استعداد افت تا کانال ۲۱ هزار تومان را دارد.

در مجموع پیش بینی می‌شود بازار دلار هفته اول خردادماه را با روندی کاهشی آغاز کند، مگر اینکه اخبار منفی مربوط به مذاکرات قوی باشد که باتوجه به روند پیش‌روی مذاکرات بسیار بعید است. سرمایه‌گذاران بازار دلار فقط می‌توانند به این امیدوار باشند که روند کاهشی قیمت دلار آهنگ کندی داشته و شوک قیمتی در جهت نزول تجربه نخواهد کرد.

طبق گفته‌های عراقچی، معاون سیاسی وزارت امور خارجه به نظر می‌رسد احیای برجام تا قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری بعید نباشد. او گفته: «تنها باید بر سر چند مسأله کلیدی در پایتخت‌ها تصمیم‌گیری شود که آن هم احتمالا طی چند روز آینده انجام گیرد. به این ترتیب در دور بعدی مذاکرات در خصوص این مسائل نیز احتمالا جمع‌بندی خواهد شد.»

چنین گفته‌ای می‌تواند به معنای آن باشد که دور بعدی، آخرین دور مذاکراتی در وین است. کارشناسان و فعالان بازار پیش بینی می‌کنند اگر این نتیجه در حد تمدید توافق ایران و آژانس باشد احتمالا ریزش خاصی در دلار نباشد. اما در صورتی که فراتر از آن باشد می‌توان تداوم مسیر نزولی را انتظار داشت.

بورس و بیت‌کوین؛ بازندگان هفته
بازار سرمایه این هفته در کنار بازار ارز دیجیتال، بازار زیانده میان بازار‌های مالی بود. براساس داده‌های بورس اوراق بهادار تهران، شاخص کل بورس پایان هفته پیش در سطح یک میلیون و ۱۸۴ هزار واحدی قرار گرفته بود و تا پایان این هفته با ۲۹ هزار و ۱۵۵واحد ریزش، به سطح یک میلیون و ۱۵۴ هزار و ۸۴۴ واحدی رسید؛ بنابراین سهامداران بازار سرمایه این هفته ۲٫۴ درصد زیان تجربه کردند.

به‌نظر می‌رسد، وضعیت بازار بورس به شکل ساختاری بسیار بحرانی‌تر از این است که با اخبار ریز و درشت انتخابات ریاست جمهوری یا مذاکرات و احیای برجام تکانی بخورد و روند ریزشی آن متوقف شود. در ماه‌های اخیر تنها عنصری که در بازار بورس ثبات داشته و تغییری نکرده است، همین روند ریزشی شاخص است. حتی اقدامات مهمی مانند تزریق سرمایه از طریق بانک مرکزی به بورس هم نتوانسته این روند را بشکند.

هفته گذشته دامنه نوسان متقارن شد و به حالت قبلی خود و مثبت و منفی پنج درصد برگشت. همچنین ۵۰ میلیارد تومان از سمت بانک مرکزی به بازار سرمایه تزریق شد تا مقداری مساله صف‌های فروش قفل شده در بازار حل شود، اما با این حال باز هم بازار با روندی منفی به کار خود پایان داد.

تمام پیش‌بینی‌ها حاکی از این است که در هفته اول خردادماه هم بازار بورس منفی خواهد بود و سهام‌داران خردی که قصد خروج از این بازار و فروختن سهامشان دارند، باز هم در صف انتظار فروش خواهند ماند.بازار ارز دیجیتال هم که در ماه‌های اخیر در ایران بسیار مورد اقبال واقع شده بود، هفته گذشته روز‌های تلخی را پشت سر گذاشت و تا ۳۰ درصد هم افت قیمت در بیت کوین داشت. نوسانات اخیر بیت کوین بیشتر تحت تاثیر کمپینی است که جو بایدن برای شناسایی فرار مالیاتی ثروتمندان راه انداخته، بسیاری معتقدند بیت کوین و دیگر ارز‌های دیجیتال راه آسانی برای فرار مالیاتی ثروتمندان ایجاد کرده اند. همچنین وزارت خزانه داری اعلام کرد: گزارش هرگونه انتقال به ارزش ۱۰ هزار دلار یا بیشتر به اداره درآمد داخلی نیاز دارد. انتقال رمزارز‌ها بالای ۱۰ هزار دلار باید به IRS گزارش شود.

طلا همچنان امن‌ترین بازار سرمایه‌گذاری‌
در مجموع و با بررسی اوضاع فعلی تمامی این بازار‌ها به نظر می‌رسد نه فقط در ایران بلکه در جهان همچنان امن‌ترین بازار سرمایه گذاری برای بازه بلندمدت بازار طلاست. این بازار گرچه سود‌های هنگفت شبانه بازار‌هایی مانند بیت کوین و بورس و ارز را ندارد، اما نوسانات را با عمق کمتری تجربه می‌کند و برای بسیاری از سرمایه گذاران خرد که سرمایه اندک و حیاتی دارند، همچنان مطمئن‌ترین بازار است که در آن بمانند.


کد مطلب: 273408

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/273408/طلا-پرسودترین-بازار-موج-ریزش-قیمت-ها

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir