به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۴:۱۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۳/۰۱ ساعت ۱۰:۳۶
کد مطلب : ۲۷۳۴۲۷

خطر خشک شدن «هشیلان» جدی است

خطر خشک شدن «هشیلان» جدی است
گروه جامعه: رئیس اداره محیط زیست شهرستان کرمانشاه خطر خشک شدن تالاب «هشیلان» را با توجه به خشکسالی‌های امسال جدی دانست.محمدحسین فلاحتی با اشاره به کاهش قابل توجه بارندگی‌های سال آبی جاری، اظهار کرد: این موضوع باعث شده در اکثر سراب‌ها و چشمه‌های کرمانشاه کاهش آبدهی داشته باشیم.
 
وی گفت: سراب «سبزعلی» به عنوان منبع اصلی تامین آب تالاب هشیلان نیز از این شرایط مستثنی نیست و دبی آن نسبت به مدت مشابه سال‌های گذشته به حدود یک سوم یعنی نزدیک به ۶۰ تا ۷۰ لیتر در ثانیه رسیده است.
رئیس اداره محیط زیست شهرستان کرمانشاه معتقد است، اگر این روند ادامه داشته باشد احتمال خشک شدن تالاب هشیلان به عنوان یکی از اصلی‌ترین تالاب‌های استان کرمانشاه وجود دارد.

به گفته فلاحتی در  سال‌های ۱۳۸۷ و ۱۳۹۴ که در کرمانشاه کاهش بارندگی داشتیم نیز خشک شدن تالاب هشیلان رخ داده و ممکن است این اتفاق دوباره تکرار شود.به گفته این مسئول، خشک شدن تالاب جان گونه‌های جانوری را نیز تهدید می‌کند. برای مثال در سال‌های قبل که هشیلان خشک شد گونه سگ ماهی تالاب از بین رفت و از آن زمان دیگر مشاهده نشده و ممکن است این اتفاق برای سایر گونه‌ها از جمله انواع لاک‌پشت و ماهی‌ها رخ دهد.

فلاحتی خاطرنشان کرد: اگر هشیلان خشک شود امکان مهاجرت پرندگان آبزی و کنارآبزی تالاب نیز وجود دارد، زیرا این تالاب یکی از زیستگاه‌های اصلی این پرندگان در کرمانشاه است.وی خطر آتش‌سوزی را از دیگر پیامدهای خشک شدن هشیلان دانست و گفت: وجود نیزار در این تالاب خطر آتش را تشدید می‌کند.

وی با بیان اینکه راهکارهایی برای پیشگیری از خشک شدن هشیلان و یا تعویق خشک شدن آن در نظر گرفته شده، اظهار کرد: مکاتباتی با امور آب انجام دادیم تا جلوی فعالیت موتورپمپ‌های غیرمجاز برداشت آب گرفته شود، زیرا هرچقدر برداشت آب بیشتر رخ دهد، تالاب زودتر خشک خواهد شد.فلاحتی از تقویت نیروهای محیط بانی تالاب نیز خبر داد و عنوان کرد: تلاش می‌کنیم جلوی خشک شدن تالاب گرفته شود و یا خشک شدن آن تا اواخر شهریور که نزدیک شروع بارش‌های پاییز است به تاخیر بیفتد تا آسیب کمتری به تالاب وارد شود.

تالاب هشیلان یکی از تالاب‌های منحصر به فرد ایران است که از بیش از ۱۱۰ جزیره کوچک و بزرگ تشکیل شده و هر سال میزبان هزاران پرنده مهاجر و زیستگاه بسیاری از گونه‌های گیاهی و جانوری است.
برچسب ها: تالاب هشیلان
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها