به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۱ - ۱۶:۴۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۳/۰۱ ساعت ۱۰:۵۹
کد مطلب : ۲۷۳۴۴۰

نگران قبل و بعد واکسن کرونا نباشید

نگران قبل و بعد واکسن کرونا نباشید
گروه جامعه: از امروز یکم خردادماه واکسیناسیون افراد ۷۰ الی ۷۵ سال در استان مرکزی آغاز می شود.
علوم پزشکی اراک از افرادی که در این گروه سنی قرار دارند خواسته است که تنها مطابق دعوت تلفنی از سوی مرکز بهداشت در ساعت و روز مقرر در محلی که به آنها اعلام می‌شود، برای واکسیناسیون حضور پیدا کنند.
همچنین گروه سنی بالای ۷۵ سال که تاکنون به هر دلیلی موفق به دریافت واکسن کرونا خود نشده اند، می توانند با در دست داشتن کارت ملی جهت انجام واکسیناسیون مراجعه کنند.

رئیس علوم پزشکی اراک می گوید: در حال حاضر انجام هر چه سریعتر واکسیناسیون یکی از راه‌های موثر در کاهش آمار ابتلا و مرگ و میر کروناست، اما تا انجام روند کامل واکسیناسیون نیاز است که همچنان نکات بهداشتی به دقت اجرا شوند و افراد حتی در صورت زدن واکسن تا انجام کامل روند واکسیناسیون و واکسینه شدن اکثریت گروه‌ها، پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند.

واکسیناسیون در شهر اراک در چهار مرکز شامل "سالن ورزشی شهید ساکی" واقع در معاونت بهداشتی خیابان دانشگاه بلوار کشاورز، "سالن ورزشی یادگار امام واقع در کوی رضوی"، "پایگاه مدیریت بحران منطقه ۵ شهرداری اراک" در انتهای خیابان قائم مقام، روبروی سپاه روح الله، جنب استخر شهرداری و "سایت واکسیناسیون خودرویی" در دانشکده فنی امیرکبیر انجام می‌شود.

اینروزها که خوشبختانه بازار واکسیناسیون داغ است یک سوال که ذهن مردم را به خود مشغول کرده کارهایی است که قبل و بعد از تزریق واکسن کرونا باید انجام داد.معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک می گوید جای نگرانی در این خصوص وجود ندارد.دکتر علیمحمدی در این‌باره افزود: معمولا افرادی که حساسیت خاصی نداشته باشند یا قبل از واکسن تب نداشته و در سه ماه اخیر تست کرونای آنها مثبت نشده باشد، منعی برای واکسیناسیون ندارند.

وی اظهار کرد: بعد از واکسیناسیون هم چنانچه عارضه ای متوجه افراد شد حتما به پزشک مراجعه کنند و در صورت نیاز داروی مسکن برای بدن درد یا تب آنها تجویز می شود.علیمحمدی در خصوص نحوه تغذیه افرادی که اقدام به واکسیناسیون می کنند نیز گفت: واکسیناسیون کرونا هیچ تداخلی تغذیه ای ندارد و دریافت کنندگان واکسن محدودیتی در نوع تغذیه ندارند.

به گزارش ایسنا، متخصصان می گویند تا جمعیت زیادی واکسینه نشوند، نمی توان به ایمنی جمعی دست یافت، ضمن اینکه تزرق واکسن ریسک بدحال شدن و مرگ ناشی از کووید۱۹ را به شدت کاهش می دهد.
از طرفی با توجه به جهش هایی که در ویروس کرونا رخ داده، برخی نگرانند که آیا واکسن های موجود می تواند تمامی این جهش ها را پوشش دهد.

مدیر منطقه‌ای سازمان جهانی بهداشت (WHO) در اروپا در پاسخ به این سوال گفته است: واکسن‌های کووید-۱۹ که در حال حاضر برای مقابله با این بیماری در کشورهای اروپایی مورد استفاده قرار دارد می‌تواند در برابر تمامی سویه‌های کروناویروس مصونیت ایجاد کند.

از طرفی با توجه به اینکه با ابتلای افراد دارای زمینه ای به کرونا ریسک بدحال شدن و مرگ و میر آنها افزایش می یابد، تزریق واکسن برای این افراد به شدت توصیه شده است و شاید یکی از دلایل اولویت دادن به واکسیناسیون سالمندان که عموما به بیماری های زمینه ای مبتلا هستند نیز همین باشد.
برچسب ها: واکسن کرونا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها