به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۶:۱۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۳/۰۲ ساعت ۰۸:۵۲
کد مطلب : ۲۷۳۵۹۳

خطر کمبود گسترده دارو جدی است

خطر کمبود گسترده دارو جدی است
گروه جامعه: رئیس هیات مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران گفت: مکاتبات زیادی با مسوولان مختلف از سران قوا گرفته تا وزارت بهداشت و بانک مرکزی درباره تامین ارز دارو انجام داده‌ایم اما متاسفانه تاکنون اقدام خاصی در این زمینه انجام نشده است.

محمد عبده‌زاده در یک لایو اینستاگرامی با اشاره به اینکه سلامت مردم و وضعیت صنعت دارو گرفتار سیاست‌های ارزی دولت شده است و به نظر می‌رسد بنای دولت بیشتر بر تصمیم نگرفتن در این زمینه است، توضیح داد: با این روال تخصیص و تامین ارز قطعا طی ماه‌های آینده جوابگوی نیاز داروی کشور نخواهیم بود. به دلیل همین شرایط نیز اخیرا از معاون ارزی بانک مرکزی درخواست برگزاری جلسه فوری کردیم.

وی با اشاره به اینکه تا هفته قبل کل ارزی که برای بخش تولید داروی کشور تامین شده است، فقط حدود 11 دلار بود، گفت: در همین مدت حدود 125 میلیون دلار ارز برای واکسن کرونا تامین شد. این در حالیست که بخش داروی کشور در حوزه‌های تولید، واردات و داروهای کرونا ماهانه بطور میانگین به حدود 200 میلیون دلار ارز نیاز دارد اما در دو ماهه امسال فقط 11 میلیون دلار ارز تامین شد. نتیجه این وضعیت یعنی کمبود دارو در ماه‌های آینده.

وی با بیان اینکه بیشتر مواد اولیه و حد واسط دارویی از هند و چین وارد می‌شود، اظهار کرد: در بخش هند از مهر ماه سال قبل ارز ترجحی برای تولید دارو اصلا تامین نشده است. در بخش چین عمده ارزهایی که داده شده، عملیاتی نشده است.عبده‌زاده تاکید کرد: مردمی که به بیمارستان‌ها یا داروخانه‌ها می‌آیند از ما توقع دارند داروی موردنیاز آنها را داشته باشیم و هیچ توجیهی را در ارتباط با کمبود دارو قبول نمی‌کنند. عدم تخصیص ارز دارو یعنی بازی با جان مردم. متاسفانه برخی از ثبت سفارش‌ها در حوزه دارو بیش از 6 ماه است که در نوبت مانده است.

او درباره آخرین وضعیت کمبودهای دارویی توضیح داد: فقط در بخش تولید دارو اعم از داروهای جنرال و بیمارستانی هم‌اکنون حدود 86 قلم داروی تولیدی دچار کمبود و نبود هستند و 560 قلم دارو نیز در معرض کمبود هستند که تا پایان ماه آینده با این وضعیت این داروها نیز دچار کمبود خواهند شد.

این در حالیست که برخی از این داروها تا پیش از این حتی در بدترین شرایط هم در داروخانه‌های کشور موجود بوده‌اند. ضمن اینکه اگر همین الان هم ارز دارو تامین شود، حدود 6 ماه طول این داروها طول می‌کشد و به همین دلیل کمبود دارو به دلیل عدم تامین به موقع ارز کاملا محتمل است. داریم زمان طلایی تامین ارز دارو را از دست می‌دهیم. داروهای تولید داخل پرتیراژ هستند و اگر دچار کمبود شوند، با 10 برابر ارز مواد اولیه هم نمی‌توان داروی ساخته شده را وارد کرد.

رئیس هیات مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران گفت: مجموع ارزی که برای حوزه دارو، داروهای کرونا و واکسن کرونا برای سال جاری نیاز داریم حدود 4.4 میلیارد دلار است درحالی‌که فقط 1.5 میلیارد دلار برای این حوزه‌ها برای امسال مصوب داریم و تازه از بودجه 1.5 میلیارد دلاری مختص دارو، 125 میلیون دلار نیز تاکنون به واکسن کرونا اختصاص یافته است.

عبده‌زاده با تاکید بر اینکه هیچ نظمی در تامین ارز دارو وجود ندارد، افزود: اگر ارز ترجیحی وجود دارد باید با اولویت به تولید دارو اختصاص یابد. اگر هم وجود ندارد ندارند، دولت باید از سامانه نیما ارز بخرد و مابه‌التفاوت آن را پرداخت کند و ارز ترجیحی تولید دارو را تامین کند. تبعات عدم تصمیم‌گیری به موقع و عدم تامین ارز و در نتیجه کمبود دارو، بسیار سنگین است و گریبانگیر بیماران، صنعت، بانک مرکزی، دولت و بیمه را خواهد گرفت. متاسفانه تامین ارز دولت در اولویت دولت نبوده است و هم‌اکنون بیش از یک میلیارد دلار ثبت سفارش انجام شده در حوزه دارو وجود دارد که ارز آنها تامین نشده و بلاتکلیف مانده‌اند.
مرجع : فانا
برچسب ها: کمبود دارو
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها