به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۳/۰۲ ساعت ۱۴:۰۵
کد مطلب : ۲۷۳۷۲۵

بیماری غم انگیزی که کهنسالان را درگیر می‌کند

بیماری غم انگیزی که کهنسالان را درگیر می‌کند
گروه علمی: پارکینسون یکی از بیماری‌های رایج در میان کهنسالان است که باعث بروز مشکلات حرکتی در آن‌ها می‌شود.پارکینسون یکی از بیماری‌هایی است که باعث اختلال در مغز می‌شود. این بیماری غالباً در افراد کهنسال بروز می‌کند و توانایی حرکتی آن‌ها را تحت الشعاع قرار می‌دهد. با این حال، دانشمندان هنوز نتوانسته اند دلیل اصلی بروز پارکینسون را کشف کنند.
 
تحقیقات نشان داده است برخی علائم پیش از بروز این بیماری خود را نشان می‌دهند. مرکز پارکینسون انگلیس می‌گوید این بیماری ممکن است باعث طیف گسترده‌ای از مشکلات در افراد شود که رایج‌ترین آن شامل موارد ذیل می‌شود:
۱- افتادگی دهان
۲- ناتوانی پاک کردن غذا از دهان
۳- چسبیدن غذا به گلو
۴- صدای غرغر در دهان
۵- سرفه کردن در زمان خوردن یا نوشیدن
۶- پریدن غذا، بزاق، و مایعات به گلو
۷- مشکل در بلع دارو
۸- درد در هنگام بلع
۹- احساس ناراحتی در قفسه سینه یا گلو

علائم بیماری پارکینسون می‌تواند دهان، دندان‌ها و فک را تحت تاثیر قرار دهد که گاهی فرد را برای درمان مجبور به مراجعه به دندان پزشک می‌کند. این مشکلات می‌تواند شامل شکستگی دندان، سایش دندان، تغییر در تناسب دندان ها، سایش در دندان‌های مصنوعی، و دندان قروچه شود.

افراد مبتلا به بیماری پارکینسون عموماً به آرامی و با یک تن صدا سخن می‌گویند و غالباً از بروز احساسات در سخنان خود ناتوان هستند و گاهی صدای آن‌ها دچار خس خس می‌شود. این افراد ممکن است کلمات را درست ادا نکنند، مِن مِن کرده و انتهای جملات خود را رها سازند.دلیل این موضوع این است که بیماری پارکینسون می‌تواند عضلات فک و صورت را تحت تاثیر قرار داده و باعث تحلیل رفتن آن‌ها شود. همین موضوع باعث ایجاد مشکلاتی در غذا خوردن، بلعیدن و سخن گفتن بیمار شود.

متاسفانه این بیماری بر روی عضلات زبان نیز تاثیر می‌گذارد. زبان نقش مهمی در عمل بلع ایفا می‌کند. ما از زبان برای حرکت دادن غذا در دهان استفاده می‌کنیم و برای ترکیب کردن غذا با هم و نیز جلو و عقب کردن آن، از زبان بهره می‌بریم. پارکینسون باعث رفلاکس‌های مری را که باعث عبور غذا و مایعات از دهان به معده می‌شود، تحت تاثیر قرار می‌دهد.با بروز علائم پارکینسون و تشدید آن پزشکان دارو و نیز کار درمانی را برای بیمار تجویز می‌کنند. دارو‌ها دوپارین لازم بدن را تامین می‌کنند و کار درمانی نیز می‌تواند باعث تقویت عضلات تحلیل رفته شود. در صورتی که بیمار دچار ناتوانی در سخن گفتن شود، گفتار درمانی نیز توصیه می‌شود.
برچسب ها: پارکینسون
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها