به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۳/۰۳ ساعت ۱۰:۲۳
کد مطلب : ۲۷۳۸۵۶

مقایسه تولید و مصرف برق استخراج رمزارز

مقایسه تولید و مصرف برق استخراج رمزارز
گروه اقتصادی: یک کارشناس با انتقاد از مقایسه صنعت استخراج بیت‌کوین با مصرف خانگی برق، گفت: مصرف برق استخراج رمزارز در ایران، درمقایسه با تولید برق کشور قابل توجه نبوده و اینکه بخواهیم عدم مدیریت صحیح در صنعت برق را به این صنعت ارتباط دهیم، منصفانه نیست.
 
محمدرضا شرفی با بیان اینکه اگر نسبت به استخراج بیت‌کوین در سطح جامعه اقبالی صورت گرفته، نباید به آن بی‌توجه باشیم،‌ گفت: اگر نتوانیم نیاز مردم را در داخل تامین کنیم، باید خارج از کشور با خروج ارز نسبت به تامینش اقدام کنیم. بنابراین عملا بحث استخراج رمزارزها همانطور که در سطح دنیا و کشورهای مطرح مورد توجه قرار گرفته، در کشور ما هم به همین صورت باید مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: پیش از این بیشترین میزان استخراج در کشور چین بوده با ۶۷ درصد کل استخراج جهان، اما طبق آخرین آماری که منتشر شده، میزان استخراج در چین به ۵۵ درصد رسیده و این کاهش نشان‌دهنده رشد استخراج در کشورهای آمریکا و کاناداست و در حال حاضر در این کشورها در زمینه استخراج رمزارز، در سطح وسیع سرمایه‌گذاری صورت می‌گیرد و این تصمیم خودمان است اگر بخواهیم از این موضوع عقب بمانیم.

او با بیان اینکه در کشور ما در سال‌های گذشته مرکز تحقیقات وزارت نیرو برآوردی درباره پیش‌بینی رشد مصرف برق انجام می‌دهد، افزود: طبق دلایلی که این پژوهش‌ها صورت می‌گیرد، وزارت نیرو باید نسبت به پیش‌بینی و تامین افزایش مصرف در سطح کشور اقدام کند. عدم تامین برق مورد نیاز در حال حاضر، مصادف شده با بروز پدیده رمزارزها و یا ظهور صنعت استخراج رمزارز که صنعت جوانی است و هنوز از حمایت‌های لازم برخوردار نیست و همه تقصیرها را به دوش می‌کشد.

شرفی ادامه داد: کل مصرف صنعت استخراج در ایران، حدود ۴۰۰ مگاوات است و حتی اگر بخواهیم استخراج غیرقانونی را هم به این میزان اضافه کنیم،‌ حدود ۷۰۰ مگاوات می‌شود. میزان تولید برق کشور ما از نیروگاه‌ها در حال حاضر بالغ بر ۱۰۰ هزار مگاوات است. باید دید آیا عدد ۷۰۰ مگاواتی تا این اندازه می‌تواند در مصرف برق کشور تاثیرگذار باشد؟ مسوولان باید به این سوال پاسخ دهند. اما اینکه بخواهیم مغرضانه موضوعی را مطرح کرده و عدم مدیریت صحیح در صنعت برق کشور را به یک صنعت جدید و نوظهور ارتباط دهیم، منصفانه نیست.

بالاترین نرخ فروش برق معادل یک‌پنجم قیمت در صنعت رمزارز است
وی با بیان اینکه قیمت برق در صنعت استخراج رمزارز به ازای هر کیلووات، ۸ سنت یعنی معادل ۱۸۰۰ تومان است، گفت: بالاترین عدد فروش برق در کشور ما، حدود ۴۰۰ تومان به ازای هر کیلووات است و این یعنی بالاترین نرخ فروش برق معادل یک‌پنجم قیمت در صنعت رمزارز است. کشور ما به هیچ عنوان نمی‌تواند برق را با قیمت ۸ سنت به هیچ کشوری صادر کند و این عدد در کشور ما اصلا سابقه نداشته است. اگر صنعت استخراج همه برق کشور را با بالاترین نرخ بخرد، می‌توانیم صنعت برق را زیر رو کنیم.

رئیس کارگروه استخراج رمزارز انجمن بلاک‌چین ایران ادامه داد: صنایع دیگر هم برق مصرف می‌کنند و حتی به آنها یارانه هم پرداخت می‌شود، این صنعت نه تنها یارانه‌ای دریافت نمی‌کند،‌ بلکه بیشتر از قیمت تمام‌شده‌اش هم هزینه پرداخت می‌کند. پس انصاف نیست این صنعت را هم گران حساب کنیم و هم بلاگردان سوء مدیریت کشور کنیم. باید دید بانک‌های دنیا که اطلاعات را در سرورهایشان ذخیره می‌کنند، چه مقدار انرژی مصرف می‌کنند، صنایعی هستند که به مراتب بسیار بالاتر از شبکه بیت‌کوین برق مصرف می‌کنند.

شرفی با انتقاد از مقایسه صنعت استخراج بیت‌کوین با مصرف خانگی، بیان کرد: ذوب آهن اصفهان خیلی بیشتر از صنعت بیت‌کوین کشور برق مصرف می‌کند. استخراج بیت‌کوین هم صنعت است و باید با سایر صنایع قیاس شود، نه با مصارف غیرمرتبط. وزارت نیرو می‌تواند کارشناسی کند که قطع برق به چه دلیل بوده و نتایج آن را اعلام کند. در آن صورت مشخص می‌شود که این قطعی‌ها به دلیل سوء مدیریت رخ داده و ارتباطی به سایر صنایع ندارد.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها