به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۹:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۳/۰۳ ساعت ۱۵:۲۹
کد مطلب : ۲۷۳۹۷۹

دولت بلاروس به هواپیماربایی متهم شد

دولت بلاروس  به هواپیماربایی متهم شد
گروه بین الملل: فرود اجباری یک هواپیمای مسافربری و بازداشت یک وبلاگ‌نویس مخالف حکومت بلاروس خشم کشورهای غربی را برانگیخت. اتحادیه اروپا تهدید کرده که این اقدام پیامدهای سختی برای رژیم لوکاشنکو در پی خواهد داشت.
اورزولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا بازداشت رومان پروتاسویچ، روزنامه‌نگار و وبلاگ‌نویس منتقد رژیم بلاروس در فرودگاه مینسک را اقدامی "ظالمانه و غیرقانونی" خواند و خواستار آزادی فوری او شد.
روز  یک‌شنبه  یک هواپیمای مسافربری شرکت رایان‌ایر در مسیر پرواز بین پایتخت‌های یونان و لیتوانی با ترفند وجود بمب در هواپیما مجبور به فرود در فرودگاه پایتخت بلاروس شد و پس از آن ماموران امنیتی یکی از مسافران را که از فعالان مخالف حکومت است بازداشت کردند.رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا در یک پیام توئیتری این اقدام را به عنوان آدم‌ربایی به شدت محکوم کرد و نوشت مسئولان این اقدام باید تحریم شوند.
در میان ۱۲۳ مسافر هواپیمای شرکت رایان‌ایر تعدادی شهروند آمریکا نیز حضور داشته‌اند. آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا دخالت جنگنده‌های نیروی هوایی بلاروس در فرود اجباری این هواپیما را "عمیقا نگران‌کننده" خواند و این اقدام را به شدت محکوم کرد.وزیر خارجه لیتوانی می‌گوید درباره این "رویداد بی‌مانند" با معاون بلینکن تلفنی صحبت کرده و معتقد است که این اقدام باید با واکنش قاطع بین‌المللی روبرو شود.
 دادستان کل لیتوانی برای پیگیری این ماجرا یک پرونده قضائی تشکیل داده و می‌گوید اقدام رژیم بلاروس می‌تواند مصداق "هواپیماربایی با اهداف تروریستی" باشد که ناقض تمام توافق‌نامه‌ها و معاده‌های بین‌المللی خواهد بود.اینگریدا سیمونیت، نخست‌وزیر لیتوانی از جامعه جهانی خواسته برای جلوگیری از تکرار چنین حوادثی اقدام فوری کند. او از بررسی این موضوع در نشست آینده سران اتحادیه اروپا در بروکسل خبر داد.
شارل میشل، رئیس شورای اروپا تائید کرده که مجبور کردن هواپیمای مسافربری به فرود در فرودگاه مینسک و بازداشت منتقد حکومت لوکاشنکو در اجلاس سران اتحادیه بررسی و درباره تحریم‌های احتمالی تصمیم‌گیری خواهد شد.اتحادیه اروپا سال گذشته و در واکنش به انتخابات مناقشه‌برانگیز ریاست جمهوری در بلاروس و سرکوب خشونت‌آمیز معترضان تحریم‌هایی علیه شماری از شخصیت‌های سیاسی و نظامی ارشد این کشور اعمال کرد.
منابع نزدیک به اتحادیه اروپا می‌گویند جلوگیری از فرود هواپیماهای شرکت هواپیمایی بلاروس (بلاویا) و عدم پرواز هواپیماهای شرکت‌های اروپایی از فراز آسمان بلاروس می‌تواند از اقدام‌های تنبیهی علیه رژیم لوکاشنکو باشد.ینس استولتنبرگ، دبیرکل پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) واداشتن هواپیمای مسافربری به فرود اجباری در فرودگاه مینسک را یک "رویداد جدی و خطرناک" توصیف کرده و خواستار بررسی بین‌المللی این حادثه شده است.رومان پروتاسویچ، یکی از گردانندگان و همکاران اصلی کانال تلگرامی "نکستا" است که از سال گذشته به پوشش اخبار جنبش اعتراضی شهروندان بلاروس علیه رژیم لوکاشنکو می‌پردازد. این وبلاگ‌نویس و فعال رسانه‌ای از سوی دولت بلاروس به "سازماندهی بی‌نظمی اجتماعی و تشویق شهروندان به نافرمانی مدنی" متهم شده است.
در حدود ۲۴ ساعتی که از بازداشت غیرمعمول پروتاسویچ می‌گذرد اعراض‌ها و انتقادهای بین‌المللی به این اقدام مدام در حال افزایش است.
ماتئوش موراویه‌تسکی، نخست‌وزیر لهستان، اقدام  دولت بلاروس را مصداق "تروریسم دولتی" خوانده و هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان ضمن محکوم کردن شدید این اقدام خواستار آزادی وبلاگ‌نویسی بازداشتی شده است.
دولت ائتلافی آلمان به ریاست صدراعظم، آنگلا مرکل نیز اعلام کرده که به خاطر خبرهای مربوط به چگونگی بازداشت این فعال رسانه‌ای منتقد حکومت بلاروس بسیار نگران شده است.


 
برچسب ها: بلاروس
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها