به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۳۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۳/۰۴ ساعت ۱۶:۳۹
کد مطلب : ۲۷۴۲۰۰

تخریب شیرهای میدان حُر و پاسخ میراث فرهنگی

تخریب شیرهای میدان حُر و پاسخ میراث فرهنگی
گروه فرهنگی: به دنبال تخریب مجسمه‌های میدان حُر، معاون میراث فرهنگی استان تهران می‌گوید: مرمت این مجسمه‌ها که منجر به تخریب شده، بدون اطلاع و استعلام میراث فرهنگی بوده است.به گزارش ایسنا، در جریان مرمت شیرهای میدان حر تهران توسط شهرداری، شیرهای میدان تخریب شدند. مرتضی ادیب‌زاده گفت: مجسمه‌ میدان حر، اثر استاد غلامرضا رحیم‌زاده ارژنگ، در ششم بهمن‌ماه سال ۱۳۹۸ با شماره ۱۴۴۳ در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است که شامل مجسمه نبرد گرشاسب می‌شود. بنابراین شهرداری هر اقدامی با هر عنوانی در محدوده میانی میدان انجام دهد باید از اداره کل میراث فرهنگی استان تهران استعلام بگیرد. مرمت مجسمه‌های این میدان بدون هماهنگی و اطلاع ما بوده است.
 
او افزود: صبح امروز (سه‌شنبه چهارم خردادماه) به محض اطلاع از ماجرا، عوامل یگان حفاظت به محل اعزام شدند و پروژه متوقف شد تا بررسی و اقدامات لازم در این زمینه انجام شود.او در مورد میزان تخریب و آسیب واردشده به مجسمه‌های میدان حر تهران گفت: کارشناسان میراث فرهنگی هنوز بررسی‌ها را انجام نداده‌اند، اما تصاویری که یگان حفاظت فرستاده نشان می‌دهد تخریب‌هایی صورت گرفته است. لازم است کارشناسان پس از بررسی و ارزیابی، نظر دهند تا مرمت و اقدامات حفاظتی لازم، بر آن اساس صورت گیرد.
 
پرهام جانفشان ـ مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران ـ در ۴ تیرماه سال ۱۳۹۹ مراتب ثبت پیکره نبرد گرشاسب با اژدها، اثر استاد غلامرضا رحیم‌زاده ارژنگ به شماره ۱۴۴۳ به تاریخ ۱۳۹۸/۱۴/۴ را به اضافه قوانین و مصوبات حفاظت و نگهداری از آثار ملی به اطلاع شهرداری منطقه ۱۱ تهران رسانده بود.

نامه مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران در ارتباط با ثبت مجسمه های میدان حر
تندیس نبرد گرشاسب با اژدها که نشانی از غلبه بر نیروهای اهریمنی است، سال ۱۳۳۹ در میدان باغشاه (حر) قرار گرفت. این تندیس به همراه مجسمه فردوسی از معدود مجسمه‌هایی است که پس از انقلاب آسیب ندید و جابه‌جا نشد. حمید شانس ـ مجسمه‌ساز و عضو انجمن مجسمه‌سازان ایران ـ در این‌باره گفته است: پس از انقلاب بسیاری از مجسمه‌هایی که به نوعی نشان‌دهنده‌ یادبود اتفاقات سیاسی بودند ـ مثل مجسمه‌های یادبود کودتای ۲۸ مرداد ـ از بین رفتند، اما مجسمه‌ «نبرد گرشاسپ با اژدها» به دلیل مضمون کلی آن، که غلبه بر نیروهای اهریمنی است، باقی ماند. البته بهتر است برای حفظ این اثر با استفاده از قالب‌گیری آن را به جنس ماناتری تبدیل کرد.  
برچسب ها: میراث فرهنگی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها