به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۱۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۰/۱۸ ساعت ۱۵:۲۶
کد مطلب : ۲۷۴۳۷

جزئیات جلسه محاکمه فاطمه هاشمی

گروه سياسي: جلسه رسیدگی به اتهام فاطمه هاشمی پس از 60 دقیقه در شعبه اول دادگاه انقلاب تهران و به ریاست قاضی احمدزاده پایان یافت.
جزئیات جلسه محاکمه فاطمه هاشمی
به گزارش مهر، فاطمه هاشمي رفسنجاني اواخر مرداد ماه امسال به دليل اظهاراتش درباره اتفاقات مجلس شوراي اسلامي در يكي از رسانه ها به شعبه ۱۲ دادسراي فرهنگ و رسانه احضار شد که پس از تحقیقات دادستانی برای او کیفرخواست صادر کرد و پرونده به دادگاه انقلاب ارسال شد. ساعت 10 و 30 دقیقه چهارشنبه جلسه رسیدگی به اتهام فاطمه هاشمی آغاز شد. قبل از شروع دادگاه محمود علیزاده طباطبایی ، وکیل فاطمه در جمع خبرنگاران گفت: یکی از نمایندگان اظهاراتی را در خصوص مهدی هاشمی مطرح کرده بود که موکلم در مصاحبه ای اعلام کرد ای کاش مهدی برادر لاریجانی بود و در این مصاحبه اشاره ای نکرده منظورش کدام لاریجانی بوده است.

وی افزود: اتهام موکلم نشر اکاذیب است که این اتهام نیاز به شاکی خصوصی دارد اما در این پرونده شاکی خصوصی وجود ندارد و بدون شاکی خصوصی امکان رسیدگی مقدور نیست. بازپرس پرونده نیز این موضوع را به صورت تلویحی تایید کرده بود که در ادامه برای موکلم قرار مجرمیت و کیفرخواست صادر شد. پرونده نیز برخلاف تمام ضوابط با نامه ای با امضای جعفری دولت آبادی به دادگاه انقلاب ارسال شد. این وکیل دادگستری اظهار داشت: با توجه به درخواست فاطمه هاشمی، دیروز به دادگاه مراجعه کرده و از طرف موکلم درخواست کردم دادگاه امروز به صورت علنی برگزار شود. همچنین اتهام نشر اکاذیب جرم عمومی بوده و باید در دادگاه عمومی رسیدگی می شد. علیزاده طباطبایی در خصوص آخرین وضعیت پرونده مهدی هاشمی نیز گفت: در این پرونده نیز اتفاق جدیدی رخ نداده است.

محاکمه‌ام به خاطر صحبت درباره لاریجانی است

ساعت 9 و 45 دقیقه فاطمه هاشمی همراه مادر و پسرش در مقابل دادگاه حاضر شدند. فاطمه هاشمی در گفتگو با خبرنگاران در خصوص اتهامش گفت: من درخواست کرده بودم که این دادگاه علنی برگزار شود که تا این لحظه با آن موافقت نشده است. دادگاه انقلاب را نیز اصلح به رسیدگی به این اتهام نمی دانم. وی افزود: زمانی که آقای احمدی نژاد علیه خانواده لاریجانی صحبت کرد 45 دقیقه از وقت مجلس برای دفاع از خانواده لاریجانی گرفته شد اما وقتی یکی از نمایندگان مجلس علیه مهدی هاشمی صحبت هایی را مطرح کرد هیچ دفاعی از وی نشد. فاطمه هاشمی ادامه داد: پس از این اتفاقات من در مصاحبه ای خواستار این شدم که علی لاریجانی و برادرش پاسدار حقوق ملت باشند نه پاسدار حقوق خانواده شان که به خاطر این مصاحبه امروز محاکمه می شوم.

وی خاطرنشان کرد: ماجرای برخورد با علی مطهری نشان داد برخی افراد تحمل نقد را ندارند و ما باید پیامبر را الگوی خود قرار دهیم. بر روی سر پیامبر مخالفانش خاک می ریختند اما حضرت محمد (ص) با آنها می نشست و صحبت می کرد. ما رفتاری را در جمهوری اسلامی بنا نهادیم که غیر اسلامی و شرعی است. دقایقی پس از ورود فاطمه به دادگاه، مهدی و یاسر هاشمی و پس از آنها فائزه هاشمی هم خود را به محل برگزاری جلسه محاکمه رساندند. فائزه در گفتگو با مهر گفت: برای محاکمه فاطمه به دادگاه آمادم و درباره هیچ موضوعی صحبت نمی کنم.

از باب امر به معروف صحبت کردم

ساعت 11 و 30 دقیقه جلسه دادگاه به پایان رسید و خانواده هاشمی از دادگاه انقلاب خارج شدند. فاطمه درباره روند دادگا گفت: امروز ساعت 10.30 دقیقه جلسه دادگاه شروع و من با رد اتهام به دفاع از خود پرداختم. وی افزود: از باب امر به معروف و نصیحت این مطالب را مطرح کرده بودم و به عنوان یک شهروند و براساس قانون اساسی حق آزادی بیان دارم.

هاشمی بیان کرد: در این جلسه آخرین دفاع من اخذ و فقط به مادرم اجازه ورود به دادگاه داده شد. وکلایم نیز مسائلی را درخصوص اتهام من بیان کرده و این اتهام را رد کردند. پوربابایی وکیل فاطمه نیز درباره روند دادگاه گفت: در جلسه امروز به طور کامل از موکلم دفاع کردیم و حکم دادگاه ظرف یک هفته آینده صادر خواهد شد. علیزاده طباطبایی دیگر وکیل فاطمه نیز روند دادگاه را مناسب ارزیابی کرد و گفت: در جلسه امروز در خصوص اعتراضاتی که به نحوه رسیدگی داشتیم دفاعیات خود را مطرح کردیم. با پایان جلسه دادگاه باید منتظر صدور رای از سوی قاضی شعبه اول دادگاه انقلاب بود.