به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۹:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۳/۰۵ ساعت ۱۴:۲۱
کد مطلب : ۲۷۴۴۰۳

مهاجرت بی‌سابقه پزشکان و کادر درمانی ایران

مهاجرت بی‌سابقه پزشکان و کادر درمانی ایران
گروه جامعه:انتشار خبر رسمی مهاجرت سه هزار پزشک ایرانی به خارج از کشور در سال ۲۰۲۰ میلادی بسیاری را بهت‌زده کرده است. در این میان بسیاری با پزشکان ابراز همدردی کرده و از عدم حمایت دولت از آنان و مجبور شدن مهاجرت این سرمایه‌های انسانی از کشور انتقاد کرده بودند.
 

روزنامه "لس آنجلس تایمز" در گزارشی با اشاره به مهاجرت بی‌سابقه پزشکان و کادر درمانی ایران از کشور در میانه شیوع گسترده کرونا می‌نویسد: "نام "سینا" برگرفته از "ابن سینا" فیلسوف افسانه‌ای ایران که به سبب طبابت‌اش معروف بوده، کماکان یکی از محبوب‌ترین نام‌ها برای نوزادان در ایران است. پزشکان گروهی متعالی و مورد احترام در ایران هستند.

 لس آنجلس تایمز افزوه است: "امید تنکابنی" ۴۴ ساله اکنون متخصص اورژانس است و بیش از دو دهه سابقه کار در این زمینه دارد. او در حالی که قصد دارد به حرفه خود ادامه دهد و آرزو‌های خود و پدر و مادرش را برآورده کند اما دیگر آینده‌ای برای خویش در ایران متصور نیست. اقتصاد ایران، تنگنا‌ها و کمبود‌های بیمارستان‌های کشور همزمان با تحریم‌های امریکا و سطح درآمد پزشکان و کادر درمانی همگی در کنار یکدیگر انگیزه تنکابنی برای یافتن فرصت‌های بهتر در کشور‌های دیگر را تقویت کرده‌اند.  او اکنون در حال گذراندن دوره آموزشی برای کسب مدرک بین‌المللی است تا بتواند به خیل هزاران پرسنل بهداشت و درمان و پزشک ایرانی که کشورشان را ترک کرده‌اند، بپیوندد.

مهاجرت به خصوص برای ملت پر غرور ایران، آن هم زمانی که با یکی از بدترین بحران‌های بهداشتی (شیوع کرونا) درگیر است ضربه مهلکی برای ایران است. بیمارستان‌های ایران مملو از بیماران کرونایی هستند.مقام‌های ارشد ایران مهاجرت گسترده متخصصان پزشکی و درمانی را آسیبی بزرگ به کشور خوانده‌اند و می‌گویند به ۵۳ هزار پرستار و پزشک بیش‌تر برای مقابله با شیوع کرونا نیاز است.

تنکابنی که خود شیفت‌های طولانی در بیمارستان‌های مختلف تهران بوده و روزگاری شعار ماندن و خدمت به کشور را به همکاران جوان‌تراش موعظه می‌کرد، اکنون خود امیدوار است به آلمان برود. او می‌گوید در سال ۲۰۰۶ میلادی حدود ۲۲ هزار دلار درآمد داشت، یک دستمزد رشک‌برانگیز در ایران. اما به دلیل تحریم‌های بین‌المللی و بد شدن وضعیت اقتصادی همه چیز خراب شده است. او می‌گوید، امروز با اینکه متخصص است اما حقوقی ۱۰ برابر کم‌تر را دریافت می‌کند.

انتشار خبر رسمی مهاجرت سه هزار پزشک ایرانی به خارج از کشور در سال ۲۰۲۰ میلادی بسیاری را بهت‌زده کرده است. در این میان بسیاری با پزشکان ابراز همدردی کرده و از عدم حمایت دولت از آنان و مجبور شدن مهاجرت این سرمایه‌های انسانی از کشور انتقاد کرده بودند. تنکابنی می‌گوید ۳۰ درصد از دوستان و همکاران‌اش ایران را به مقصد کشور‌های غرب اروپا و امریکای شمالی ترک کرده‌اند. فرار مغز‌ها در سه دهه گذشته برای ایران مسئله‌ساز شده است. گزارش‌ها نشان می‌دهند ۱۸۰ هزار ایرانی با تحصیلات تکمیلی کشور را ترک کرده‌اند".  

این روزنامه در ادامه می‌افزاید: "شهره گل پیکار" پرستار ۳۵ ساله‌ای است که در حال گذراندن دوره برای کسب مدرک مهاجرت به کانادا است. او می‌گوید ده‌ها تن از همکاران و همکلاسی‌های سابق‌اش به استرالیا رفته‌اند. تقریبا ۱۰ سال تجربه پرستاری دارد و سال‌ها تحت فشار شدید کار کرده است اما فکر می‌کند کسی در ایران قدر کارش را نمی‌داند.

تنکابنی می‌گوید با رونق گردشگری پزشکی و سفر هزاران بیمار از کشور‌های حاشیه خلیج فارس و حتی شرق اروپا به ایران برای دریافت درمان با کیفیت و مقرون به صرفه در سالیان گذشته، او انگیزه‌ای برای ماندن داشت اما شیوع کرونا باعث توقف این گردشگری شد.تنکابنی گوید در دوران ریاست جمهوری خاتمی فرصت رفتن به امریکا محل زندگی خواهرش را داشت اما تصمیم گرفت نرود چرا که درآمد بسیار خوبی داشت اما اکنون شرایط از نظر او نامساعد است. او می‌گوید در سالیان اخیر برعکس گذشته مراکز درمانی امریکا تمایل زیادی برای پذیرش پرشکان ایرانی ندارند.
برچسب ها: مهاجرت پرستاران
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها