به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۲:۲۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۳/۰۵ ساعت ۱۵:۲۱
کد مطلب : ۲۷۴۴۱۳

دسیسه‌‌چینی برای تصاحب قدرت در تونس

دسیسه‌‌چینی برای  تصاحب قدرت در تونس
گروه بین‌الملل: انتشار سندی با ادعای دسیسه‌ چینی رئیس‌جمهوری تونس برای "کودتا" و تصاحب قدرت سر و صدای زیادی در تونس به پا کرده است.
 در این سند که با برچسب  منتشر شده، آمده است، مشاوران ارشد قیس سعید، رئیس جمهوری تونس از وی خواستند با استفاده از فصل ۸۰ قانون اساسی تمامی قوا را در دست گرفته و قدرت را تصاحب کند.در این سند آمده است که برنامه این بوده که رقبای سیاسی قیس سعید به کاخ ریاست جمهوری کشانده شده و در حضورشان اعلام "کودتا" شود و دیگر اجازه خروج به آنها داده نشود. دیگر سیاستمداران و تاجران هم به صورت همزمان بازداشت می‌شدند. در سند مذکور تاکید شده است که به هشام المشیشی، نخست وزیر تونس و راشد الغنوشی، رئیس پارلمان این کشور اجازه خروج از کاخ ریاست جمهوری داده نمی‌شد و در آن زمان، رئیس جمهوری تونس در حضور المشیشی و الغنوشی یک خطابه تلویزیونی انجام می‌داد تا "کودتا" را اعلام کند. در این راستا، رضا الدلاعی از رهبران جنبش خلق تونس گفت، کشور در بحبوحه جنگ افشاگری به سر می‌برد، ابزارهای افشاگری مدت‌هاست پیشرفت کرده و شامل اتهام به کودتا می‌شود. این جنگ توسط احزاب خاصی ساخته شده است که عمدتا از حامیان دولت هستند و تلاش می‌کنند برخی از مسوولان، بازیگران سیاسی و نمایندگان و در آخر رئیس جمهوری را هدف بگیرند.
وی افزود، سند درز یافته صحت ندارد. زیرا قیس سعید که به شفافیت مطلق معروف است چنین برنامه‌ای طرح ریزی نمی‌کند. محتوای سند مشکوک است و بعید است که رئیس جمهوری دست به چنین روش‌های کثیفی بزند.الدلاعی گفت، اختلاف نظر با رئیس جمهوری در مواضع سیاسی و نوع برخوردش با مسائل قانونی اعتبار او را که به قانون اساسی اعتقاد دارد، مخدوش نمی‌کند.وی افزود، هدف از انتشار این سند ساختگی تضعیف نهاد ریاست جمهوری، آشفته کردن آن و سوق دادن این نهاد به جایگاه دفاعی به جای قرار گرفتن در موقعیت عمل و ابتکار است. بعضی از طرف ها می‌خواهند کشور را در ورطه کشمکش غرق کنند.جوهر المغیربی، نماینده فراکسیون "قلب تونس" هم گفت، شکل این سند در یافته نشان می‌دهد که هیچ دلیلی برای صحت منبع آن وجود ندارد. نکته ای که در مواجهه با چنین اسنادی مهم است. در سطح محتوا هم باید گفت، کسی که این سند را ساخته، کمترین دانشی درباره قانون اساسی نداشته است. وی افزود، اگر تهدیدی قریب الوقوع واقعاً برای کشور وجود داشته باشد که امنیت خارجی و داخلی یا ثبات آن را کاملاً تهدید کند، استفاده از فصل  80 به روش صحیح مندرج در قانون اساسی نمی‌تواند کودتا محسوب شود.

حاتم الملیکی، نماینده مستقل در پارلمان تونس هم گفت، سایت میدل ایست آی که این سند را منتشر کرده قبلا هم بارها درباره تلاش برای کودتا علیه دولت تونس صحبت کرده است.وی افزود، همه می‌دانند که ارتش قصد دخالت در امور سیاسی را ندارد و آخرین کسی که به کودتا علیه قدرت فکر می‌کند رئیس جمهور است چون او در عرصه قدرت حضور دارد و به علاوه نگرانی ها درباره وقوع کودتا جدی نیست و نمی تواند از سطح اختلاف نظر درباره اختیارات فراتر رود.الملیکی گفت، این سند حرکت پیشگیرانه جنبش النهضه در راستای متشنج کردن وضعیت و ایجاد آشفتگی در افکار عمومی است تا از آن بهره برداری سیاسی کند اما هدف واقعی از انتشار چنین سندی ارسال پیامی به جامعه بین المللی است مبنی بر اینکه النهضه نماد دموکراسی و محافظ طرح بهار عربی است و تحت فشار و تحریف دیکتاتوری ها قرار دارد.وی افزود، جنبش النهضه در سخنرانی‌های خود بارها اصطلاحات "دیکتاتوری و فاشیسم" را به کار برده و خود را "محافظ دموکراسی" معرفی کرده که می‌توان به آن اعتماد کرد در حالی که این جنبش از سیستم دموکراتیک فاصله دارد. بنابراین این سند یک پیام دوگانه به خارج است مبنی بر اینکه حمایت خود را از جنبش النهضه ادامه دهید. سندیکاها و شخصیت‌های رسمی تونس هم با صدور بیانیه‌ای وجود چنین سندی را تکذیب کردند.


 
برچسب ها: تونس
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها