کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

چگونه مغز باعث تقویت خاطرات می‌شود؟

5 خرداد 1400 ساعت 18:58


گروه علمی: دانشمندان دانشگاه بیرمنگام انگلیس، در تحقیقی به بررسی اینکه چگونه مغز باعث تقویت خواب در هنگام خواب می‌شود، پرداختند.  در حالی که می‌خوابیم، مغز الگو‌های فعال سازی خاصی ایجاد می‌کند. هنگامی که دو از این الگو‌ها (نوسانات آهسته و دوک‌های خواب) به یکدیگر تبدیل می‌شوند، تجربیات قبلی دوباره فعال می‌شوند. یک مطالعه جدید نشان می‌دهد هرچه فعال سازی دوباره قوی‌تر باشد، یادآوری ما از وقایع گذشته روشن‌تر خواهد بود.
 

دانشمندان دانشگاه برمنگام انگلیس مدتهاست می‌دانند که نوسانات آهسته (SO) و اسپیندل‌های خواب، انفجار‌های ناگهانی نیم ثانیه تا دو ثانیه فعالیت نوسانی مغز، نقش مهمی در شکل گیری و حفظ خاطرات جدید دارند، اما کارشناسان در انگلیس و آلمان کشف کرده‌اند که ترکیب دقیق SO و اسپیندل‌های خواب برای باز کردن پنجره‌هایی که طی آن خاطرات دوباره فعال می‌شوند، حیاتی است و به شکل گیری و تقویت خاطرات در مغز انسان کمک می‌کند.

محققان دانشگاه بیرمنگام و لودویگ-ماکسیمیلیانس-دانشگاه مونیخ یافته‌های خود را در مجله نیچر کامیونیکیشن منتشر کردند.دکتر برنهارد استارسینا، نویسنده همکار از دانشکده روانشناسی دانشگاه بیرمنگام، اظهار کرد: اصلی‌ترین وسیله تقویت خاطرات در هنگام خواب، فعال سازی مجدد اطلاعاتی است که قبلا آموخته شده است که به ما امکان می‌دهد خاطرات را برای طولانی مدت به خاطر داشته باشیم.

او گفت: ما یک فعل و انفعال پیچیده از فعالیت مغز یعنی نوسانات کند و دوک‌های خواب را کشف کرده‌ایم که پنجره‌های فرصت را برای ایجاد مجدد فعالیت ایجاد می‌کند.توماس شراینر، یکی از محققان این مطالعه بیان کرد: فعال سازی مجدد حافظه به طور خاص به وجود مجتمع‌های دوک SO است. این نتایج عملکرد جدید حافظه خواب انسان را روشن کرده و براهمیت ریتم خواب هماهنگ شده در تقویت قدرت یادآوری و تنظیم آفرینش خاطرات تاکید می‌کند.

قبل از این مطالعه شواهدی از توانایی مغز برای فعال سازی مجدد خاطرات در هنگام خواب بسیار کم بود، اما این تیم آزمایش‌های جدیدی را طراحی کرد که در آن به شرکت کنندگان قبل از چرت زدن، اطلاعاتی نشان داده می‌شد که فعالیت مغز در حین حرکت غیر سریع چشم (NREM) را با استفاده از ضبط EEG کنترل می‌کردند. افرادی که در آن شرکت می‌کردند، پس از بیدار شدن همه جیز را به یاد می‌آوردند. این آزمایش به محققان این امکان را داد که میزان فعال سازی مجدد حافظه در هنگام خواب را با عملکرد حافظه مرتبط کنند.

نتایج نشان داد که فعال سازی مجدد مطالب یادگیری در طی مجتمع‌های SO-spindle، با دقت اتصال آن پیش بینی می‌کند که حافظه به چه میزان توسط مغز دوباره فعال می‌شود. این به نوبه خود میزان ادغام حافظه در بین شرکت کنندگان و وضوح بعدی یادآوری را پیش بینی می‌کند.


کد مطلب: 274456

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/274456/چگونه-مغز-باعث-تقویت-خاطرات-می-شود

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir