به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۳:۰۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۳/۰۶ ساعت ۱۹:۰۰
کد مطلب : ۲۷۴۵۲۰

خریداران به دنبال خرید پیکان اهدایی شاه

خریداران به دنبال خرید پیکان اهدایی شاه
گروه جامعه: مجموعه داران ایرانی در تلاش برای خرید خودرویی هستند که شاه سابق ایران در سال ۱۹۷۴ به نیکلای چائوشسکو، دیکتاتور پیشین رومانی هدیه داده بود.
محمدرضا پهلوی، پیکان هیلمن هانتر را به مناسبت انتخاب  چائوشسکو به سمت رئیس جمهوری به او هدیه داده بود.ساخت پیکان هیلمن هانتر از سال ۱۹۶۷در ایران آغاز شد. این اولین اتومبیل ساخته شده شرکت ملی ایران بود و نه تنها به شاخصی در صنعت ایران، بلکه به یک نماد ملی تبدیل شد.آلینا پانیکو، از حراج آرتمارک در بخارست رومانی گفت: "علاقه به این خودرو بسیار زیاد است، ما بیش از ۱۰۰ پیشنهاد تاکنون دریافت کرده‌ایم."
او همچنین گفت: مجموعه دارانی از رومانی هم هستند، اما اکثر خریداران ایرانی هستند که می‌خواهند یک نماد ملی را ازدهه ۱۹۷۰ به خانه بازگردانند."این مدل ماشین که به حراج گذاشته شده، حداکثر سرعت آن ۱۴۵ کیلومتر در ساعت است و دارای یک موتور ۱.۵ لیتری، چهار سیلندری است که ۴۵ اسب بخار قدرت دارد.قیمت پایه برای این خودرو ۴۰۰۰ یورو است، اما آلینا پانیکو گفته که احتمالا به قیمت دست کم ۱۰ هزار یورو به فروش برود.
هیلمن که در اصل در نزدیکی شهر کاونتری انگلیس واقع شده بود، یکی از قدیمی ترین و پرکارترین برندهای اتومبیل بریتانیا بوده و این مدل تا سال ۱۹۷۶ توسط کرایسلر مالک وقت استفاده می‌شد.
پس از تلاش‌های ناموفق برای ساخت مدل‌های فیات، شرکت ملی ایران اولین پیکان خود را تحت لیسانس هیلمن در سال ۱۹۶۷ تولید کرد.محمد رضا پهلوی، شاه سابق ایران در سال ۱۹۶۶ با دیدار از رومانی، دوران ارتباطات تجاری، دیپلماتیک و دوستی با نیکلای چائوشسکو را آغاز کرد.
رهبر رومانی سال پیش از آن به قدرت رسیده بود و حال ایجاد یکی از سرکوبگرترین حکومت‌ها در اروپای شرقی در دوران جنگ سرد بود.چائوشسکو برای مدت‌ها رهبر "میانه‌رو" و رومانی کشوری نسبتا آزادتر در میان رهبران کشورهای کمونیستی به شمار می‌رفت و حتی بریتانیا یکی از نشان‌های مهم دولتی را به او اعطا کرد. این نشان یک روز پیش از سرنگونی چائوشسکو از او پس گرفته شد.
در سال ۱۹۸۹، همزمان با فروپاشی کمونیسم،  چائوشسکو به همراه همسرش النا از تظاهرات مردمی در پایتخت گریختند، اما به سرعت دستگیر و به جوخه اعدام سپرده شدند.
هواپیمایی هم که چائوشسکو در سفرهای رسمی خود بین سال های ۱۹۸۶ تا ۱۹۸۹ استفاده می‌کرد، به حراج گذاشته شده است. قیمت پایه این هواپیما ۲۵ هزار یورو اعلام شده، اما برگزار کنندگان این حراج گفته‌اند که علاقه کمتری به خرید این هواپیما نشان داده شده است.

 
برچسب ها: پیکان
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *


۱۴۰۰/۰۳/۰۶ ۲۰:۱۴
از تظاهرات مردمی در پایتخت گریختند... خیر قربان بفرمائید دقیقاً قبلش کجا بودند! (373084)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها