به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۳/۰۶ ساعت ۱۹:۰۱
کد مطلب : ۲۷۴۵۲۱

صدور دستور بررسی منشأ کرونا توسط بایدن

صدور دستور بررسی منشأ کرونا توسط بایدن
گروه بین الملل:جو بایدن رییس جمهوری آمریکا به نهادهای اطلاعاتی این کشور دستور داد تا درباره منشآ ویروس کرونا تحقیق کنند. آمریکا چین را به کنترل و تحدید تحقیقات سازمان جهانی بهداشت درباره منشأ ویروس کرونا متهم کرده است.
در اطلاعیه‌ای که دفتر رییس جمهوری آمریکا منتشر کرده، آمده است که تحقیقاتی که تا کنون در این باره انجام شده‌اند، برآوردهای متفاوتی را مطرح کرده‌اند، اما به نتیجه مشخصی نرسیده‌اند. به همین دلیل باید نهادهای اطلاعاتی ایالات متحده تلاش‌هایشان را شدت بخشیده و ظرف ۹۰ روز گزارش دیگری را در این باره تهیه کنند.
بر اساس موضع‌گیری جو بایدن، احتمال انتشار تصادفی ویروس کرونا از آزمایشگاهی در چین لااقل در بخش‌هایی از دستگاه امنیتی ایالات متحده محتمل دانسته می‌شود. این اتهامی بود که دونالد ترامپ رییس جمهوری پیشین آمریکا به چین وارد کرده بود.
روزنامه وال استریت ژورنال یک بار دیگر در گزارشی این احتمال را مطرح کرده است.ویروس کرونا برای اولین بار در پایان سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین دیده شد. تا مدتها گمانه‌زنی‌هایی مطرح بود درباره اینکه این ویروس از یک مرکز ویروس شناسی در شهر ووهان و احتمالا بر اثر یک تصادف به خارج از آزمایشگاه منتقل شده است. هیچ مدرکی برای اثبات این گمانه‌زنی‌ها ارائه نشد.ترامپ و وزیر خارجه‌اش مایک پمپئو بارها این ادعا را تکرار کردند که ویروس کرونا از یک آزمایشگاه نشأت گرفته است. ترامپ از احتمال وقوع "یک خطای وحشتناک" سخن گفت و اظهار داشت: «احتمالا یک بی‌لیاقتی و کار یک احمق بوده است.»اما نه او و نه هیچیک از اعضای دولتش نتوانستند مدرکی برای این ادعا ارائه کنند. چین نیز به شدت این اتهام را رد کرد.
دولت چین در روزهای گذشته گزارش وال استریت ژورنال را نیز تکذیب کرد. بر اساس این گزارش به نقل از منابع امنیتی آمریکا سه دانشمند موسسه ویروس شناسی ووهان در نوامبر ۲۰۱۹ به شدت بیمار و به بیمارستان منتقل شدند. بایدن در اطلاعیه خود این موضوع را که بازرسان آمریکایی نتوانسته‌اند برای انجام تحقیقات در اولین ماه‌های شیوع پاندمی، زمان ریاست جمهوری ترامپ، به مدارک لازم دسترسی پیدا کنند، مورد انتقاد قرار داده و این "کوتاهی" را علت جلوگیری از انجام هر تحقیقی دانسته است.
در سطح بین‌المللی نیز برای پیدا کردن منشأ ویروس کرونا تلاش شد. سازمان جهانی بهداشت در ماه مارس نتایج تحقیقی را منتشر کرد که بر اساس آن ویروس کرونا می‌توانسته علاوه بر خفاش، از سایر پستانداران فلس‌دار (پانگولین‌ها) هم نشأت گرفته باشد.نظریه منشأ آزمایشگاهی ویروس کرونا از سوی محققان این گروه "بسیار بعید" ارزیابی شد.
آمریکا اما کیفیت این تحقیق را زیر سوال برده و خواستار ادامه بررسی‌ها شده است. ایالات متحده، چین را متهم می‌کند که نفوذ نامناسب و بیش از اندازه بر محققان بین‌المللی که این تحقیقات را انجام داده‌اند داشته است.بر اساس ادعای آمریکا، پکن این تحقیقات را به شدت تحت کنترل داشته و آن را محدود کرده است. همچنین دانشمندانی که این پژوهش را انجام داده‌اند به تمامی شواهد و مدارک اصلی و نمونه‌های آزمایشگاهی دسترسی نداشته‌اند.
کارشناسان بین‌المللی پس از ماهها تأخیر از سوی پکن، اوایل سال جاری میلادی توانستند برای انجام این تحقیقات به ووهان سفر کنند.

 
برچسب ها: جو بایدن
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها