به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۳/۰۶ ساعت ۱۹:۱۲
کد مطلب : ۲۷۴۵۲۷

پذیرش مسئولیت فرانسه در یک نسل کشی

پذیرش مسئولیت فرانسه در یک نسل کشی
گروه بین الملل: رئیس جمهور فرانسه در سخنانی بی سابقه اعلام کرد کشورش «نقش خود در نسل کشی توتسی های رواندا» را می پذیرد.
امانوئل ماکرون گفت:‌ «فرانسه نقش، تاریخ و مسئولیت سیاسی در رواندا دارد چرا که در کنار و حامی رژیم نسل کش رواندا ایستاد.»وی این سخنان را در مقر یادبود نسل کشی کیگالی، جایی که بقایای ۲۵۰ هزار قربانی این نسل کشی در محله «گیزوسی» قراردارد، ایراد کرد. از نسل کشی توتسی های رواندا ۲۷ سال می گذرد. در این نسل کشی نزدیک به ۸۰۰ هزار توتسی به فجیع ترین وضع و در کمتر از سه ماه قربانی شدند.البته امانوئل ماکرون «همدست بودن دولت وقت فرانسه» در این کشتار را نپذیرفت اما گفت که «بزرگترین خطای فرانسه عدم بررسی و ندیدن واقعیت به مدت طولانی» بوده است.
یک هفته پیش کمیسیون تحقیق تاریخی که بدستور امانوئل ماکرون در باره نقش فرانسه در نسل‌ کشی رواندا تشکیل شده بود، گزارش ۱۲۰۰ خود در این باره را منتشرکرد. ۱۴ مورخ در تنظیم این گزارش تحقیقی که از سال ۲۰۱۸ آغاز شده بود نقش داشتند.با توجه به این گزارش دولت وقت فرانسه، همانطور که امانوئل ماکرون در سخنان خود گفت، مسئول معرفی شده اما از هرگونه «همدستی» در این نسل کشی مبرا شده است.بسیاری از مورخان مستقل تحلیل این گزارش از نقش فرانسه در نسل کشی را «سطحی» خوانده اند. بسیاری از مورخان فرانسوی و رواندایی معتقدند که نظامیان فرانسه در نسل کشی رواندا همدست حاکمان نزدیک به قبیله «هوتو» بودند. هوتوهایی که در کمتر از سه ماه، هشتصد هزار تن از توتسی های رواندا را با سبوعانه ترین روش ها قتل عام کردند.فرانسه در سال ۱۹۹۰ بدلیل منافع مالی و اقتصادی در کنار حاکمان هوتوی رواندا قرار گرفت.
صدها نیروی نظامی این کشور از سال ۱۹۹۰ به آموزش پرسنل امنیتی و نظامی رژیم «جوونال هابییاری مانا» مشغول شدند و سه ماه پس از شروع کشتار در رواندا هم عملیاتی را در غرب این کشور برای ایجاد یک منطقه امن آغاز کردند.دولت وقت فرانسه ادعا کرد که هدف اصلی نظامیان «حراست از مردم تهدید شده رواندا» بود، اما بسیاری از شواهد حاکی از این است که این منطقه محل امنی شد برای بسیاری از سرکوبگران هوتو و رژیم هابییاریمانا.فرانسوا میتران، سیاستمدار سوسیالیست فرانسوی در اوج بیماری و یکسال پیش از مرگ رئیس جمهوری فرانسه در جریان نسل کشی بود.امانوئل ماکرون در پایان سخنان خود در رواندا و در جریان ۲۷ امین سالگرد نسل کشی گفت: « تنها کسانی که شب را در نوردیده اند توانایی بخشش دارند.»
سفر امانوئل ماکرون به رواندا در جهت پایان دادن به ۲۵ سال روابط پرتنش دیپلماتیک بین دو کشور انجام گرفت. تنها رئیس جمهور فرانسه که طی ۲۷ سال گذشته به جز ماکرون به کیگالی سفر کرد، نیکلا سارکوزی، رئیس جمهوری این کشور از ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۲ بود.پل کاگامه، رئیس جمهوری رواندا که همراه ماکرون در مراسم بیست و هفتمین سالگرد کشتارو نسل کشی حضور داشت،گفت: «سخنرانی ماکرون ارزش بیشتری از هر عذرخواهی و پوزش رسمی داشت.» وی اعلام کرد « هرچند موانع دشواری در جهت تنش زدایی بین ۲ کشور وجود داشته اما امروز بیش از ۹۰ درصد راه رفته شده است. »کاگامه اعلام کرد «فصل جدیدی از روابط بین دو کشور آغاز شده است.»در تازه ترین گام امانوئل ماکرون اعلام کرد بزودی یک سفیر فرانسوی در کیگالی مستقر خواهد شد.


 
برچسب ها: فرانسه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها