به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۰۳:۵۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۳/۰۷ ساعت ۱۳:۴۵
کد مطلب : ۲۷۴۶۵۹

کابوس تلخ سوختن جنگل‌ها کی پایان می‌گیرد؟

کابوس تلخ سوختن جنگل‌ها کی پایان می‌گیرد؟
گروه جامعه: هر سال با فرا رسیدن فصل تابستان و افزایش دما بخش زیادی از جنگل‌های کشورمان دچار حریق می‌شوند، جنگل‌هایی که باید سرمایه ای برای کشور و آیندگان باشند، حالا به راحتی نابود می‌شوند.بسیاری از آتش سوزی‌ها بر اثر عوامل انسانی است، این آتش سوزی‌ها خسارات زیادی را به محیط زیست و مردم وارد می‌کند، چرا که ذخایر گیاهی و جانوری و میکروارگانیسم‌ها در این مناطق از بین می‌رود و همچنین نبود پوشش گیاهی و درختان در این نواحی باعث ایجاد سیل به هنگام بارندگی‌ها می‌شود.

ریختن زباله‌های پلاستیکی و شیشه و رها کردن آن‌ها در دل طبیعت توسط انسان‌ها یک عامل انسانی مخرب برای طبیعت تلقی می‌شود، طبیعتی که بر اثر بی توجهی بشر سالانه هزاران هکتار آن مورد آسیب قرار می‌گیرد، ریختن زباله‌های شیشه‌ای در طبیعت باعث می‌شود که این زباله‌ها همچون ذره بین عمل کنند و با تابش نور خورشید جرقه بزنند و آتش سوزی رخ دهد.

در این باره محمدرضا محبوب فر کارشناس محیط زیست  با اشاره به آتش سوزی‌های اخیر در جنگل‌های ایران اظهار کرد: بخش وسیعی از جنگل‌های واقع در رشته کوه‌های البرز و زاگرس بر اثر آتش سوزی تخریب شده اند. پس از گذشت بیش از دو ماه از سال ۹۹ تعداد آتش سوزی‌های جنگلی و مناطق حفاظت شده در استان‌های واقع در زاگرس افزایش پیدا کرده است و در فصل تابستان و همزمان با گرمای بی سابقه هوا بر تعداد و وسعت آتش سوزی‌ها افزوده شد.

او در ادامه بیان کرد: آتش سوزی‌های روز‌های اخیر محدود به عرصه‌های جنگلی منطقه نشده بلکه شعله‌های آتش به چمن‌زار‌ها و بیشه‌زار‌ها و مناطق غنی گردشگری طبیعی مانند مناطق حفاظت شده انتقال یافته است و تاکنون بسیاری از گونه‌های منحصر به فرد گیاهی و جانوری در اثر گسترش آتش سوزی‌ها از بین رفته اند.محبوب فر عنوان کرد: با عنایت به سرگرم بودن ارگان‌های دولتی به بیماری کرونا و پیامد‌های اقتصادی و اجتماعی آن و بی توجهی و بی تدبیری نسبت به محیط زیست، خسارت ناشی از آتش سوزی‌ها به دلیل فقدان تجهیزات خاموش کننده آتش یا تأخیر در اعزام به مناطق گرفتار آتش بیش از سال گذشته است.

وی با اشاره بر اینکه در سال بیش از ۲۰۰۰ مورد آتش سوزی در عرصه‌های طبیعی و حفاظت شده کشور رخ می‌دهد، بیان کرد: سالانه چیزی حدود ۵۰ هزار هکتار از جنگل‌ها و مراتع کشور از این طریق نابود می‌شوند.
این درحالی است که عیسی کلانتری رئیس سازمان محیط زیست کشور سال گذشته درباره آتش سوزی های جنگل ها اظهار کرده بود که اگر بارندگی مناسب باشد، رشد علف‌ها در مراتع و زیر جنگل زیاد می‌شود و در تابستان این‌ها خشک می‌شوند و وقتی که خشک شوند بستر آتش سوزی فراهم می‌شود. درست است که حتی یک درخت هم اگر بسوزد مصیبتی است، اما کل مناطقی که در کشور تا به امروز آتش گرفته هنوز به هزار و ۵۰۰ هکتار نرسیده است، طبیعت را همه جور خطر همچون صاعقه تهدید می‌کند.

کلانتری با اشاره به محدودیت‌هایی که محیط زیست با آن رو به رو است، گفت: در کل کشور ۶ هزار محیط بان و در مجموع ۱۰ هلی کوپتر داریم، استرالیا با تمامی تکنولوژی اش ۲ میلیون هکتار از جنگل هایش سوخت.بر اساس آمارهای منتشر شده در ۴۰ سال اخیر بیش از نیمی از جنگل‌های کشور از بین رفته اند و ۸۰ درصد جنگل‌ها و منابع طبیعی کشور طی ۴۰ سال اخیر نابود شده و از بین رفته و ۵۰ درصد از این نابودی‌ها در سی سال گذشته بوده است.

همچنین سالانه ۱۲ هزار هکتار از جنگل‌ها در کشور نابود می‌شوند، بخشی از تخریب جنگل‌ها به صورت آتش سوزی و بخشی دیگر هم جنگل تراشی است، زیرا چوب مرغوب جنگل‌های کشور به خارج صادر می‌شود، این درحالی است که اگر این روند ادامه پیدا کند، در آینده نه چندان دور جنگل های کشور از بین خواهد رفت.
برچسب ها: آتش سوزی جنگل
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها