به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۳/۰۷ ساعت ۱۴:۱۸
کد مطلب : ۲۷۴۶۷۶

افتتاح بزرگترین پروژه انتقال زیردریایی برق

افتتاح بزرگترین پروژه انتقال زیردریایی برق
گروه علم و فناوری: یک کابل زیردریایی به طول بیش از ۵۰۰ کیلومتر برق تولید شده از انرژی تجدیدپذیر را بین نروژ و آلمان منتقل می‌کند. صدراعظم آلمان و نخست‌وزیر نروژ در مراسم افتتاح این پروژه که حدود دو میلیارد یورو هزینه داشته شرکت کردند.
در سال‌های گذشته بسیاری از پروژه‌های کلان در آلمان، نظیر احداث فرودگاه جدید برلین یا ایستگاه مرکزی راه‌آهن اشتوتگارت با تاخیر و هزینه زیاد همراه بوده و رنگ و بوی یک رسوایی تمام عیار به خود گرفته‌اند.
بر خلاف این تجربه‌ها، در مراسمی در شهر ویلستر ایالت شلسویگ هولشتاین مراسم افتتاح پروژه انتقال برق میان نروژ و آلمان دقیقا در موعد پیش‌بینی شده به طور رسمی افتتاح شد.
آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و ارنا سولبرگ، نخست‌وزیر نروژ از طریق ویدئوکنفرانس در این مراسم شرکت کردند. مرحله آزمایشی بهره‌برداری از این پروژه شش ماه پیش آغاز شده بود.
در پروژه موسوم به Nordlink جریان برق میان نروژ و آلمان با طی کردن یک مسیر ۶۲۳ کیلومتری رد و بدل می‌شود که در ۵۱۶ کیلومتر آن کابل برق از آب‌های سرزمینی آلمان، دانمارک و نروژ در دریای شمال می‌گذرد.بر این پایه این یکی از بزرگترین کابل‌کشی‌های زیردریایی جهان برای انتقال برق به شمار می‌رود. طولانی‌ترین کابل زیردریایی جهان تا کنون به طول ۷۳۰ کیلومتر بین نروژ و انگلیس کشیده شده است.از طریق این شبکه برق‌رسانی، بسته به میزان تولید و نیاز، برق تولید شده از انرژی باد به نروژ و برق نیروگاه‌های آبی نروژ به آلمان منتقل می‌شود.
به این ترتیب آلمان امکان می‌یابد به طور غیرمستقیم از ذخیرگاه‌های آب نروژ به عنوان امکانی برای ذخیره برق مازاد تولید شده از انرژی باد استفاده کند و در مواقع نیاز از انرژی بیشتر از ظرفیت تولید نیروگاه‌های نروژ بهره ببرد.
ظرفیت اسمی انتقال برق از طریق این شبکه هزار و ۴۰۰ مگاوات برآورد می‌شود. شرکت اداره‌کننده این شبکه می‌گوید این میزان برق نیاز حدود سه میلیون و ۶۰۰ هزار واحد مسکونی را تامین می‌کند.دانیل گونتر، نخست‌وزیر دولت ایالتی شلسویگ هولشتاین و پتر آلتمایر، وزیر اقتصاد دولت فدرال آلمان از دیگر شخصیت‌هایی هستند که از طریق مجازی در مراسم افتتاح پروژه شرکت کردند.
آلتمایر می‌گوید اگر قرار بر تحقق برنامه‌های چرخش در زمینه مقابله با تغییرات اقلیمی و روی آوردن به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر باشد شبکه‌هایی مانند Nordlink از اهمیت زیادی برخوردارند.آلمان در مسیر چرخش به سوی انرژی‌های تجدیدپذیر و مقابله با تغییرات اقلیمی در یک موقعیت تاریخی قرار دارد. این کشور در آستانه وداع با انرژی هسته‌ای قرار دارد و در آن تولید برق از انرژی پاک از سوخت فسیلی پیشی گرفته است.
یکی از چالش‌های آلمان در حال حاضر ناکافی بودن زیرساخت‌های مورد نیاز برای انتقال "برق سبز" از شمال به جنوب است. برای بهبود این وضعیت احداث چهار شبکه برق‌رسانی پیش‌بینی شده که اجرایی شده آنها به حل برخی مناقشه‌های حقوقی و رفع نگرانی‌های زیست‌محیطی وابسته است.
در این میان برخی تحلیلگران هم هشدار می‌دهند که برای تامین "برق سبز" سراسر آلمان نباید روی نروژ زیاد حساب کرد زیرا ظرفیت تولید برق از منابع تجدیدپذیر در این کشور محدود است.
به نوشته روزنامه "فرانکفورتر آلگماینه" مصرف برق آلمان در سال حدود ۵۸۰ تراوات ساعت است در حالی که ظرفیت تولید برق تمام نیروگاه‌های آبی نروژ یک چهارم این میزان بیشتر نیست که بخش بزرگ آن هم به مصرف داخلی می‌رسد.نتیجه این که حتی اگر احداث شبکه‌های پیش‌بینی شده انتقال برق از شمال به جنوب آلمان هم تحقق پیدا کند "برق سبز" نروژ فقط پاسخگوی بخش کوچکی از نیاز آلمان است.


 
برچسب ها: آلمان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها