به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۳/۰۸ ساعت ۱۲:۰۴
کد مطلب : ۲۷۴۸۴۷

خطر بدنامی زعفران ایرانی در بازار منطقه

خطر بدنامی زعفران ایرانی در بازار منطقه
گروه اقتصادی: بر خلاف هر ساله پس از پایان ماه رمضان بازار صادراتی زعفران رونق نگرفته است. کارشناسان بر این باورند بازارهای منطقه در حال تامین نیاز خود از نقاط کوری هستند که مسیر قانونی صادرات این محصول را تحت تاثیر قرار داده است.به گزارشایلنا؛ قبل ماه رمضان تقاضای خرید زعفران در بازار کشورهای منطقه افزایش می‌یابد. با آغاز ماه رمضان به دلیل تعطیلی‌ها این بازار به رکود موقت فرو می‌رود و با پایان آن بار دیگر با افزایش تقاضا صادرات شتاب می‌گیرد، اما به گفته تجار امسال بر خلاف سال‌های گذشته تقاضایی برای زعفران نیست. 

 علی حسینی در گفت‌وگو با ایلنا دلیل عدم تقاضا در بازار زعفران پس از ماه رمضان را تامین آن از نقاط کور می‌داند.
وی تصریح کرد: نقاط کور مسیرهای غیر قانونی هستند که اجازه ایجاد بازار سالم را نمی‌دهد.به گفته حسینی؛ کسانی که از نقاط کور در حال تامین تقاضای بازار زعفران منطقه هستند، قیمت‌ها را شکسته و تجاری که سعی در صادرات محصول با قیمت واقعی دارند را کنار می‌زنند.

وی دلیل عدم تغییر قیمت در کف بازار داخلی به رغم خروج زعفران از نقاط کور را نیز مربوط به شکست قیمت در بازار صادراتی توسط این افراد عنوان کرد.حسینی یادآور شد: این افراد برای شکستن قیمت در بین محصولات کیفی محصولات بی‌کیفیت را نیز به بازار منطقه تزریق کرده‌اند که موجب بدنامی زعفران ایرانی خواهد شد.

وی با ابزار نگرانی از نتایج خروج زعفران از نقاط کور با شکست قیمت و کاهش کیفیت، اظهار کرد: در صورت ادامه، این معضل می‌تواند به بازار زعفران ایرانی آسیب‌های جبران ناپذیری بزند.حسینی قیمت پایه گمرک صادرات هر کیلوگرم زعفران را تقریبا 650 دلار اعلام کرد.وی تاکید کرد: این قیمت مبنای است که گمرک برای بازگشت ارز صادراتی زعفران برای تجار تعیین کرده است، اما با توجه به شرایطی که در بازار ایجاد شده است امکان برگشت ارز صادراتی برای تجاری که از مسیر قانونی اقدام به صادرات می‌کنند وجود ندارد.حسینی معتقد است، در حال حاضر فعالین نقاط کور تجار واقعی را کنار زده و میدان را در دست گرفته‌اند.
برچسب ها: زعفران
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها