به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۲:۵۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۳/۰۸ ساعت ۱۷:۰۹
کد مطلب : ۲۷۴۹۴۴

درمان دومین سرطان شایع را به تاخیر نیندازیم

درمان دومین سرطان شایع را به تاخیر نیندازیم
گروه علمی: دانشمندان دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن در تحقیقی به تشریح و توضیح علت عجله برای درمان سرطان ریه به عنوان دومین سرطان شایع پرداختند.سرعت و عجله برای درمان سرطان ریه، به عنوان دومین نوع شایع سرطان و مهمترین علت مرگ و میر ناشی از آن، ضروری است. برای بیماران مبتلا به سرطان ریه سلول غیر کوچک در مراحل اولیه، انجام یک عمل جراحی برای یک ریه مبتلا به تومور یا یک بخش کوچک ریه ممکن است تنها درمان مورد نیاز باشد. با این حال برخی از بیماران به دلیل عوامل اقتصادی یا اجتماعی و یا به دلایل شخصی مانند انتظار برای انجام یکسری برنامه‌ها از قبیل عروسی یا تولد و یا تعطیلات و غیره، جراحی را به تعویق می‌اندازند. نگرانی در مورد ابتلا به کووید-۱۹ در یک شرایط بالینی نیز منجر به تاخیر شده است.
 
اما یک مطالعه جدید توسط محققان دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس نشان داد به تاخیر انداختن جراحی سرطان ریه برای بیش از ۱۲ هفته از تاریخ تشخیص با سی تی اسکن، با خطر بالاتر عود و مرگ همراه است.دکتر وارون پوری، محقق ارشد این مطالعه می‌گوید: بیماران مبتلا به سرطان در مراحل اولیه بیشترین شانس را برای زنده ماندن دارند. به همین دلیل برای بیماران بسیار مهم است که ظرف ۱۲ هفته پس از تشخیص سریعا به دنبال درمان باشند.

طبق انجمن سرطان آمریکا، سرطان ریه سلول کوچک ریه ۸۴ ٪ موارد سرطان ریه را شامل می‌شود و میزان بقای کلی پنج ساله، ۲۵ ٪ است.پوری می‌افزاید: داده‌های ما به ویژه اطلاعات به موقع در مورد تاخیر در مراقبت‌های پزشکی را ارائه می‌دهد، موضوعی که طی همه گیری جهانی کرونا نیز ادامه دارد. پزشکان و بیماران به دنبال اطلاع بیشتر در مورد ایمنی تاخیر جراحی هستند. خطرات به خوبی درک نشده‌اند، زیرا مطالعات قبلی از تعاریف غیر دقیق برای تاریخ تشخیص سرطان استفاده کرده است. هدف مطالعه ما ارائه داده‌های یکنواخت‌تر بود که ما با ردیابی بیماران از جدیدترین تشخیص سی تی اسکن تا روز جراحی انجام دادیم.

اندکی پس از اعلام بیماری از سوی سازمان جهانی بهداشت در مارس ۲۰۲۰، گروه‌های پزشکی مانند کالج جراحان آمریکا، انجمن جراحی سینه و انجمن جراحی قفسه سینه آمریکا از به تعویق انداختن روش‌های انتخابی و در برخی موارد جراحی‌های ضروری، اما غیر فوری حمایت کردند. به طور کلی این سازمان‌ها به بیماران توصیه می‌کنند از جراحی‌های سرطان ریه استفاده کنند.

پوری می‌گوید: با این حال ترس از بیماری همه گیر و تحقیقات متناقض در مورد تاخیر در عمل جراحی، مشورت با بیماران در مورد گزینه‌های درمانی را دشوار می‌کند. حتی در دوره‌های غیر همه گیر، دامنه گسترده‌ای از تخمین‌ها در مورد زمان به تاخیر انداختن درمان می‌تواند گیج کننده باشد.او تاکید می‌کند: بیماران باید بدانند میزان انتقال کووید-۱۹ در بیمارستان‌ها به ویژه با غربالگری و شیوه‌های اجباری کم بوده است. تا زمانی که موارد بهداشتی رعایت شود، بیمارستان‌ها کاملا ایمن هستند.

برای این مطالعه، محققان سوابق پزشکی شناسایی نشده را در پایگاه داده‌ای که توسط اداره بهداشت پیشکسوتان آمریکا، بزرگترین سیستم ارائه خدمات مراقبت‌های بهداشتی این کشور، تجزیه و تحلیل کردند. محققان اطلاعات مربوط به ۹۹۰۴ بیمار مبتلا به مرحله ۱ سرطان ریه سلول کوچک را که از اکتبر ۲۰۰۶ تا سپتامبر ۲۰۱۶ تحت عمل جراحی قرار گرفتند، مورد بررسی قرار دادند. میانگین سنی بیماران عمدتا ۶۷ سال بود که بیشتر شامل مردان می‌شد.

محققان با هدف ایجاد یک روش استاندارد برای تعیین کمی تاخیر جراحی و بررسی ارتباط آن با نتایج سرطان شناسی این مطالعه را انجام دادند. آن‌ها زمان جراحی را مدت زمانی بین آخرین سی تی اسکن بیمار که قابل اطمینان‌ترین ابزار تشخیصی سرطان ریه محسوب می‌شود و جراحی تعریف کردند.در میان بیماران، اکثریت (۷۰ ٪) تحت مدت ۱۲ هفته تحت درمان جراحی قرار گرفتند و حدود ۳۰ ٪ از بیماران با تاخیر مواجه شدند. به طور متوسط، بیمارانی که در طی ۱۲ هفته تحت عمل جراحی قرار گرفتند، ۷.۵ ماه بیشتر از کسانی که این عمل را انجام ندادند، زندگی کردند.

محققان در دوره پیگیری مطالعه شش سال پس از جراحی، عود بیماری را در ۴۱۵۸ بیمار (۴۲ ٪) تشخیص دادند. احتمال عود در بیمارانی که جراحی را به تعویق انداخته بودند اتفاق می‌افتد؛ علاوه بر این به گفته محققان، هر هفته تاخیر، با افزایش خطر عود مواجه خواهد بود. 
برچسب ها: سرطان ریه
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها