به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۵:۳۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۳/۰۸ ساعت ۱۸:۵۵
کد مطلب : ۲۷۴۹۵۸

اردوغان مسجد تقسیم را افتتاح کرد

اردوغان مسجد تقسیم را افتتاح کرد
گروه بین الملل: رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه مسجد تقسیم را در استانبول افتتاح کرده است.
طرح ساخت این مسجد در میدان تقسیم با اعتراضات زیادی در سال ۲۰۱۳ روبرو شده بود.هزاران نفر در مراسم افتتاح این مسجد شرکت کردند و با تکمیل ظرفیت ۴۰۰۰ نفری این مسجد عده‌ای در میدان نماز خواندند.این مسجد در جوار محلی بنا شده که از مدت‌ها پیش به عنوان نماد جمهوری سکولار ترکیه شهرت داشت.این مسجد بنای یادبود جمهوری ترکیه و آتاتورک، بنیان‌گذار آن را نیز تحت‌الشعاع قرار می‌دهد و کوچک‌تر جلوه می‌دهد. اردوغان  گفت "مسجد تقسیم حالا جای مهمی را در میان نمادهای استانبول پیدا کرده و اگر خدا بخواهد این جا را حفظ خواهد کرد."
او در عین حال به جمعیت حاضر گفت ساخت مسجد پیروزی بر معترضانی بوده که با رنگ مذهبی گرفتن میدان تقسیم مخالف بوده‌اند اما "دیگر کسی نمی‌تواند جلوی ان را بگیرد." اردوغان ابتدا در دهه نود میلادی، زمانی که شهردار استانبول بود درباره علاقه‌اش به ساخت مسجدی در میدان تقسیم صحبت کرده بود. اردوغان به نمازگزاران گفت در آن زمان حتی اتاقی برای نماز خواندن مومنان نبود و باید روی روزنامه‌ای بر کف زمین نماز می‌خواندند.
 اردوغان  گفت: ساخت این مسجد پیروزی بر معترضان و مخالفان بوده است.در حالی که ترکیه کشوری با اکثریت مسلمان است منتقدان اردوغان را متهم به تضعیف بنیان سکولار این کشور می‌کنند.
طرح ساخت این مسجد در پارک گزی استانبول در محوطه میدان تقسیم در سال ۲۰۱۳ به اعتراضات گسترده‌ای در استانبول و کشورهای دیگر جهان منجر شد.

 
برچسب ها: ترکیه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها