به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۳/۰۹ ساعت ۰۹:۰۵
کد مطلب : ۲۷۵۰۰۰

رابطه سطح اکسیژن خون و از دست دادن حافظه

رابطه سطح اکسیژن خون و از دست دادن حافظه
گروه علمی: نتایج تحقیقات جدید نشان می دهد که احتمالا بررسی سطح اکسیژن خون می تواند دلیل از دست دادن حافظه که یکی از علائم اولیه آلزایمر است را توضیح دهد.برای اولین بار در جهان دانشمندان دانشگاه ساسکس، سطح اکسیژن خون را در ناحیه هیپوکامپ ثبت کرده و از طریق آزمایشی دریافتند که چرا این منطقه که معمولاً "مرکز حافظه مغز" نامیده می شود، در برابر آسیب و تحلیل آسیب پذیر است.

برای درک دلیل حساسیت این ناحیه، محققان دانشگاه ساسکس، تحت سرپرستی دکتر کاترین هال از دانشکده روانشناسی و علوم اعصاب این دانشگاه، فعالیت مغز و جریان خون را در هیپوکامپ موش‌ها بررسی کردند. محققان سپس با استفاده از شبیه سازی‌ها پیش بینی کردند که میزان اکسیژن تامین شده به نورون‌های هیپوکامپ در دورترین حد از رگ های خونی هم کافی است که سلول‌ها بتوانند به طور طبیعی کار کنند.

دکتر هال، مدرس ارشد روانشناسی در دانشگاه ساسکس می‌گوید: این یافته‌ها گام مهمی در یافتن اقدامات پیشگیرانه و درمان آلزایمر است، زیرا نشان می‌دهد که افزایش جریان خون در هیپوکامپ ممکن است واقعاً در جلوگیری از بروز آسیب موثر باشد.او ادامه می‌دهد: اگر این فرضیه درست باشد که افزایش جریان خون در هیپوکامپ در محافظت از مغز در برابر بیماری هایی مانند آلزایمر نقش دارد، این امر اهمیت بیشتری در خصوص ورزش منظم و رژیم کم کلسترول برای سلامتی طولانی مدت مغز ارائه می‌کند.

این محقق با بیان اینکه هیپوکامپ در یک حوضه آبریز وجود دارد، معتقد است که در حالت عادی این اتفاق تقریباً خوب است، اما در هنگام کاهش جریان خون مغز، سطح اکسیژن در هیپوکامپ به حدی کاهش می یابد که کار سلول های عصبی را متوقف می‌کند. مشکلات حافظه نیز به دلیل کاهش زود هنگام جریان خون باعث می شود که هیپوکامپ درست کار نکند.

همان عواملی که فرد را در معرض خطر حمله قلبی قرار می‌دهد احتمال ابتلا به زوال عقل را نیز بیشتر می‌کند و به این علت است که مغز ما برای تأمین انرژی به شکل اکسیژن و گلوکز به جریان خون کافی نیاز دارد، بنابراین سلول های مغز می‌توانند به درستی کار کنند، زیرا جریان خون مواد زائد مانند بتا آمیلوئید را که در بیماری آلزایمر جمع می‌شوند، پاک می کند.

محققان این پژوهش به دنبال مشخص کردن این هستند که آیا جریان خون پایین و میزان اکسیژن در هیپوکامپ باعث ایجاد تجمع بتا آمیلوئید در بیماری آلزایمر می‌شود؟ و معتقدند که درک اینکه چه عواملی باعث آسیب زودرس می‌شود، در نحوه درمان یا پیشگیری از بیماری بسیار مهم خواهد بود.
برچسب ها: حافظه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها