به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۴:۲۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۳/۰۹ ساعت ۱۱:۲۵
کد مطلب : ۲۷۵۰۵۷

هدف آمریکا از حمله به افغانستان برآورده شد

هدف آمریکا از حمله به افغانستان برآورده شد
گروه بین الملل:  رئیس‌جمهور آمریکا، در سخنرانی برای سربازان آمریکایی در ویرجینیا اعلام کرد که هدف آمریکا از حمله به افغانستان برآورده شده است و در ۲۰ سال گذشته القاعده هیچ حمله‌ای از خاک افغانستان علیه آمریکا انجام نداده است. بایدن می‌گوید سرزمین افغانستان دیگر چشم‌اندازی جذب کننده ندارد که سربازان آمریکایی در آنجا بمانند.
جو بایدن  در میان نیروهای آمریکایی و خانواده‌هایشان در ایالت ویرجینیا اعلام کرد: «ما با هدفی مشخص به افغانستان رفتیم تا افرادی را کنترل کنیم که در یازدهم سپتامبر به ما حمله کردند و مانع استفاده از افغانستان به‌ عنوان پایگاهی برای القاعده شویم که در آینده از آنجا به آمریکا حمله نشود. شما این هدف را برآورده کردید. نیروهای آمریکایی مرتب به ماموریت رفتند تا در دشوارترین قلمروهای کره زمین به دنبال تروریست‌ها بگردند.»او ماه گذشته (آوریل) اعلام کرد که همه نیروهای آمریکایی تا ۱۱ سپتامبر ۲۰۲۱ افغانستان را ترک خواهند کرد.
آمریکا حدود ۳ هزار سرباز در افغانستان داشت که بعد از دستور بایدن حدود ۲۵ درصد آنها از این کشور خارج شدند. روند خروج سربازان و تجهیزات آمریکا از این کشور همچنان ادامه دارد. پنتاگون اعلام کرده است که مدیریت پنج پایگاه نظامی خود را به وزارت دفاع افغانستان تحویل داده است.بایدن گفت: «من افتخار می‌کنم که به تمام نقاط افغانستان سفر کرده‌ام، از پایگاه دره کنر تا جنوب کشور و تمام آن مزارع کوکنار و زندگی در آنجا را دیده‌ام. این سرزمین فراموش شده است.»او از سربازان آمریکایی تشکر کرد که در شرایط دشوار ماموریت خود را انجام داده‌اند و اسامه بن‌لادن، رهبر شبکه القاعده، را از بین برده‌اند.
او گفت: «شما حاضر شدید و وظیفه خود را انجام دادید و به این هدف کمک کردید که هیچ حمله دیگری از افغانستان در 20 سال گذشته به وطن ما انجام نشود. هرگز کوتاه نیامدید تا عدالت را در مورد اسامه بن لادن برقرار کنید.»رئیس‌جمهوری آمریکا می‌گوید دیگر خطر جدی از ناحیه القاعده و اسلامگرایی افراطی از افغانستان متوجه آمریکا نیست و زمان آن رسیده است تا آمریکا تمرکز خود را بر سایر تهدیدها معطوف کند.
او توضیح داد: «اکنون که در حال خروج نیروهای خود (از افغانستان) هستیم، توجه‌مان را به کار فوری ساخت ظرفیت‌های نظارت از دور معطوف می‌کنیم تا به ما امکان دهد که در صورت بازگشت القاعده به افغانستان، آن را نابود کنیم. حالا روی تهدیدهایی تمرکز می‌کنیم که پخش شده‌اند.»بایدن گفت: «بیشترین تهدید و امکان حمله القاعده یا داعش دیگر از افغانستان برنمی‌خیزد. این خطر در پنج منطقه دیگر جهان نهفته است که حضور القاعده و ساختارهای سازمان‌یافته‌ای مانند داعش پررنگ‌تر است.» اما او نامی از این پنج نقطه که احتمالا در آفریقا و خاورمیانه است، نبرد.
رئیس‌جمهور آمریکا گفت: «ما موضع امنیتی خود را به‌روز خواهیم کرد و نیروهای خود را در مسیر مبارزه با تهدیدهایی قرار خواهیم داد که در آینده علیه ما وجود دارد تا امنیت مردم آمریکا برای دهه‌های آینده تامین شود.»تصمیم بایدن به خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان در میانه ابهام‌ها درباره روند صلح و مذاکره با طالبان اجرایی می‌شود. گروه طالبان تعهد کرده بود که رابطه خود با القاعده را قطع کرده و وارد گفت‌وگوهای معنادار با دولت این کشور بشود اما در هر دو زمینه‌ گزارش‌هایی وجود دارد که طالبان به عهد خود وفا نکرده است.
با این حال، اشرف غنی، رئیس‌جمهوری افغانستان، که به ادامه کمک‌های جهانی به نیروهای امنیتی امیدوار است می‌گوید که با خروج نیروهای خارجی فصل جدیدی در رابطه بین کابل و جهان گشوده خواهد شد و طالبان هیچ دلیل موجهی برای ادامه خونریزی ندارد. گروه طالبان با تمام حملات و فشارها بعد از اعلام جدول زمان خروج نیروهای خارجی، نتوانسته است باعث سقوط هیچ ولایتی شود.
برچسب ها: افغانستان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها