به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۵:۱۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۳/۰۹ ساعت ۱۲:۲۰
کد مطلب : ۲۷۵۰۸۲

راه‌های پوپولیستی دیگر جواب نمی‌دهد

راه‌های پوپولیستی دیگر جواب نمی‌دهد
گروه اقتصادی: رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوییس اظهار داشت: اقتصاد مسئله‌ای نیست که بتوان با شعار روی آن پوشش گذاشت. برای مصرف‌کننده کاملا واضح است که وضعیت اقتصادی در چه نقطه‌ای قرار دارد. هر مشکلی وجود داشته باشد در مصرف خود را نشان می‌دهد. بنابراین شاید اقتصاد جزو معدود مواردی باشد که شعار در مورد آن جواب ندهد.

شریف نظام مافی  در مورد شعارهای اقتصادی کاندیداهای ریاست جمهوری اظهار کرد: در واقعیت‌های اقتصادی ما فرقی نمی‌کند که کدام کاندیدا برنده شود، مشکلات و گلوگاه‌های اقتصاد ما و راه حل‌های آن هم کاملا مشخص است. بنابراین شعارهای انتخاباتی را باید با همان دید انتخاباتی بررسی کرد. روزی که هریک از این کاندیداها قدرت اجرایی کشور را به دست بگیرد متوجه خواهد شد که راه‌حل‌ها با راه‌حل‌هایی که دولت فعلی دنبال می‌کند تفاوتی نخواهد داشت. برای عمده مشکلات اقتصاد ما فرقی نمی‌کند که افراد چه شعارهایی در زمان انتخابات داده باشند.

وی افزود:‌ بنابراین نباید چندان تجارت و اقتصاد آزاد را از نظر شعارهای انتخاباتی تحت تاثیر قرار داد. یک گفته مشهور از رهبر چین وجود دارد که می‌گوید فرقی نمی‌کند گربه به چه رنگ باشد، گربه باید موش را بگیرد. مشکلات اقتصادی ما نیز به همین شکل است. تورم، مشکلات بانکی، مشکلات تجاری و مشکلات چرخه تولید مسائل اساسی اقتصاد ما هستند.

مافی تصریح کرد: اگر راه پوپولیستی جواب‌ می‌داد تا کنون کارگر شده بود، اگر اقتصاد دولتی جواب این مسائل بود تا کنون کاربرد داشت. اگر هم اقتصاد آزاد و اعتماد  به بخش خصوصی مدنظر دولتمردان ما باشد قطعا جواب متفاوتی خواهند گرفت. مهم نیست که شعار سیاسی افراد چیست بلکه مهم این است که این شعارها در زمینه اجرا کارکرد دارد یا خیر.

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوییس خاطرنشان کرد:‌ اقتصاد مسئله‌ای نیست که بتوان با شعار روی آن پوشش گذاشت. برای مصرف‌کننده کاملا واضح است که وضعیت اقتصادی در چه نقطه‌ای قرار دارد. هر مشکلی وجود داشته باشد در مصرف خود را نشان می‌دهد. بنابراین شاید اقتصاد جزو معدود مواردی باشد که شعار در مورد آن جواب ندهد.

وی با اشاره به انتظارات اقتصادی مردم گفت:‌ انتظارات مردم کشور ما متفاوت از انتظارات مردم دیگر کشورها نیست. تمام مردم انتظار زندگی با کیفیت دارند که از نظر اقتصادی بتوانند کار کنند و پویایی داشته یا به بهداشت خوب و دارو دسترسی داشته باشند؛ برای فرزندان آنها تحصیلات خوب و بازار کار باشد. بنابراین انتظارات مردم ما فراتر از حالت عادی نیست. خواسته‌های مردم بسیار طبیعی هستند، هر زمان هم که رکود وجود دارد و وضعیت اقتصادی غیرمناسب است، بیشتری آسیب آن را اقشار آسیب‌پذیر می‌بینند.

مافی در ادامه بیان کرد: فعالین اقتصادی و به خصوص کسانی که در بازار مشغول هستند، پوست‌شان کلفت‌تر از آن شده که با محقق نشدن این شعارها دلسرد شوند. کسانی که در اقتصاد ایران فعال هستند به خوبی می‌دانند که چه مشکلاتی وجود دارد و در چه نقطه‌ای ایستاده‌ایم. فکر نمی‌کنم این شعارها روی زندگی مردم هم تاثیر بگذارند، آنچه که روی زندگی مردم موثر است و می‌تواند فشارها را افزایش یا کاهش دهد، عملکرد اقتصادی است.
مرجع : ایلنا
برچسب ها: اقتصاد ايران
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها