به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۲:۴۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۳/۰۹ ساعت ۱۳:۴۵
کد مطلب : ۲۷۵۱۰۷

اجاره نشین ها دست به گریبان کرونا!

اجاره نشین ها دست به گریبان کرونا!
گروه اقتصادی: حدود  یک سالی است که کشور درگیر بیماری کرونا شده و همین موضوع باعث وارد شدن خسارت های بسیار زیادی به بخش های مختلف کشور از جمله کسب و کارها شده است.یکی از بخش هایی که در این زمینه دچار مشکلات زیادی است صاحبان و مستاجران مراکز تجاری هستند که به دلیل ایجاد محدودیت های کرونایی و تعطیلی چند هفته ای بسیاری از آنها دیگر قادر به پرداخت اجاره نیستند و این در حالی است که بخش زیادی از این مستاجران ماهانه اجاره های چند میلیون تومانی پرداخت می کنند و با بسته شدن بسیاری از مراکز تجاری و پاساژها، عملا کسب و کار این افراد هم متوقف شده است.

به طور سرزده گشتی در برخی پاساژهای تعطیل یا نیمه تعطیل در روزهای محدودیت کرونایی زدیم، در همین رابطه برخی از کسبه در پاسخ به وضعیت اجاره مراکز تجاری گفتند هیچ قانونی در این خصوص وجود ندارد و با تعطیلی های سراسری هم متاسفانه ستاد کرونا فکری به حال ما مستاجران مغازه ها نمی کند. در این ایام تنها باید چشممان به بخشش و یا انصاف مالکان درباره اجاره باشد.

یکی از کسبه در یکی از مراکز تجاری در خصوص وضعیت فروش کالاهایش به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: خیلی فروشمان کم شده است و اصلا با سال های قبل قابل مقایسه نیست.  از ماه های قبل خریدهای لازم برای عرضه در این ماه را انجام و بابت آن ها چک داده ام.اما حالا با مشکل مواجه شده ام.او مبلغ چک های کشیده شده خود را حدود ۸۰ میلیون تومان برآورد کرد و گفت: البته این میزان نصف مبالغی است، که خرید کرده ام و مابقی را نیز قرار است، چک ارائه کنم، امیدوارم حداقل به اندازه پاس کردن چک ها کالاها به فروش برسند، اما اگر اینطور نشود، مجبورم، کالاها را مرجوع کنم.

حسینی یکی دیگر از مستاجران پاساژی در جنوب تهران گفت: متاسفانه وضعیت فروش بسیار بد شده و ما حتی در قبل عید هم با توجه به شیوع ویروس کرونا نتواستیم کاسبی چندانی داشته باشیم دولت در سال گذشته فکری به حال مستاجران واحدهای مسکونی کرد و سقف اجاره ای برای آنها تعیین کرد اما آیا تاکنون فکری به حال ما مستاجران مراکز تجاری هم کرده اند؟

اصناف و کاسبان استان تهران دغدغه هایی برای پرداخت اجاره بهای مغازه ها نیز دارند، که در برخی از نقاط استان تهران همدلی مالکان مغازه ها سبب رفع این دغدغه ها شده بود، البته بودند در این بین مالکان و صاحبان مغازه هایی که اجاره چندین ماه را بخشیده اند.

در برخی از اخبار، درباره قانونی برای بخشیده شدن اجاره های مراکز تجاری در دوران قرنطینه سراسری مطالبی مطرح شد که با پیگیری های مختلف مشخص شد چنین قانونی وجود ندارد و یا اگر وجود دارد آنقدر پیچیده است که دردی از مشکلات مستاجران این بخش را دوا نمی کند. البته این امر به پاسخ وزیر هم ختم شد و به نوعی اسلامی با مالکان و مستاجران اتمام حجت نیز کرد.

حکم تخلیه صادر نمی شود
اسلامی وزیر راه و شهرسازی درباره سقف تعیین اجاره گفت: همواره مراعات بین موجر و مستاجران در شرایط کرونا از سال گذشته وجود داشته است، سال گذشته هم بسیاری از صاحبخانه‌ها مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا را رعایت کردند و اجاره نامه‌ها تمدید شد و همچنین بسیاری از موجران افزایش قیمتی را در نرخ اجاره اعمال نکردند.او افزود: شورای حل اختلاف در سال گذشته خارج از مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا هیچ حکم تخلیه‌ای صادر نکرده است.

مصطفی قلی خسروی رئیس اتحادیه مشاوران املاک با بیان اینکه در هیچ کجا از قوانین کشور اعلام نشده است که مالکان حق ندارند در دوران تعطیلی سراسری و یا قرنطینه از مستاجران ملکی و یا تجاری اجاره دریافت کنند، افزود: مالکیت در اسلام محترم است و در هیچ کدام از قوانین کشور و یا دستورالعمل‌ها به این موضوع که مالکان باید اجاره دریافت نکنند اشاره نشده است.او ادامه داد: باتوجه به شرایطی که در کشور ایجاد شده ستاد ملی مقابله با کرونا تصمیم گرفت که برای جلوگیری از افزایش مشکلات مستاجران موجران حق تخلیه واحد مسکونی مستاجران را ندارند و برای اجاره هم سقف قیمتی تعیین شده است.

قانونی برای بخشش اجاره وجود ندارد
خسروی اظهار کرد: این اقدامات تنها برای شرایط خاص کشور است که آن را هم ستاد ملی مقابله با کرونا تصمیم گرفته است، اجرایی کند، اما این به آن معنی نبوده که مستاجران واحد‌های تجاری و یا مسکونی اجاره‌ای پرداخت نکنند ممکن است برخی از موجران و یا مالکان با توجه به انصافی که دارند اجاره ماهیانه را کمتر و یا دریافت نکنند، اما اینکه طبق قانون اجاره‌ها دریافت نشوند همچین چیزی در حوزه مالکیت و یا اجاره وجود ندارد.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشوری با بیان اینکه با توجه به شرایطی که کشور در حوزه تعطیلات تمامی اصناف ایجاد شده اتحادیه از ستاد ملی مقابله باکرونا درخواست کرده است که مشاوران املاک را در گروه‌های اول و جزو مشاغل ضروری قرار دهند و اجازه فعالیت را به آن‌ها بدهند، اما متاسفانه تاکنون با این موضوع موافقت نشده است.

اجازه بازدید واحد مسکونی برای اجاره داده نمی شود
خسروی بیان کرد: متاسفانه در حال حاضر باتوجه به نزدیک شدن فصل جابه جایی و نقل انتقالات بسیاری از مستاجران و یا زوج‌های جوان قصد جابه جایی و یا پیدا کردن واحد مسکونی را دارند با مشکلات زیادی روبرو شدند و از سوی دیگر مالکان هم به دلیل شرایط کرونا اجازه بازدید از واحد مسکونی را نمی‌دهند که این اقدامات خود باعث ایجاد مشکلات بسیار زیادی برای این حوزه شده است.

او اظهار کرد: باید ستاد ملی مقابله با کرونا هرچه سریعتر در این بخش تصمیمات لازم را اخذ کند چرا که هم اکنون بسیاری از مستاجران که باید خانه را تخلیه کنند با مشکلاتی در حوزه جابه جایی روبرو شده اند.رئیس اتحادیه مشاوران املاک بیان کرد: با وجود دستور و مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا هیچ مالکی حق گرفتن حکم تخلیه واحد مسکونی برای مستاجران را ندارند، اما با این وجود باز هم بسیاری مستاجران با مشکلاتی در این بخش روبرو هستند که باید در این زمینه تصمیمات لازم اتخاذ شود.

جمع بندی و در کلام آخر، باید به توجه ویژه دولت به امر کسب و کار و همچنین ایجاد پلتفرم های خاص برای عرضه و تقاضای مناسب واحدهای مسکونی اشاره کرد. طرح های روی زمین مانده ای به نام مسکن استیجاری نیز یکی از راه حل های ممکن برای بهبود وضعیت حال مستاجران بود که متاسفانه اجرایی نشد.قوانین و یا دستورالعمل های ویژه ای که قرار بود به کمک مستاجران بیاید تا حدودی شبیه به مسکن های موقت عمل کرد اما باید فکری اساسی برای مدیریت بحران در چنین شرایطی کرد.
مرجع : باشگاه خبرنگاران
برچسب ها: اجاره بها مسکن
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها