به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۳:۴۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۳/۰۹ ساعت ۱۷:۳۳
کد مطلب : ۲۷۵۱۶۰

افزایش قیمت دلار دوباره شروع شد؟

افزایش قیمت دلار دوباره شروع شد؟
گروه اقتصادی: تصمیمات دقیقه نود روحانی در بانک مرکزی و البته تضعیف سیگنال‌های مثبت از مذاکرات وین و همین طور اخبار تازه انتخابات از نظر فعالان بازار ارز مهمترین عوامل افزایشی شدن قیمت دلار هستند.شب گذشته که همتی در کلاب‌هاوس امکان عزلش از سوی رئیس جمهور را رسما تایید کرد، بلافاصله نرخ ارز در معاملات پشت‌خطی بالا رفت. گفته می‌شد روحانی به دنبال تشدید فشار به بانک‌مرکزی و افزایش دخالت‌هایش در این نهاد با همتی دچار اختلاف شده است.

البته همتی این ادعا را رد کرده و معتقد بود که رئیس جمهور به علت حضورش در صحنه انتخابات تصمیم به برکناری او گرفته است. به هر حال برکناری همتی نرخ دلار را که از دیروز صعودی شده بود به قیمت ۲۴ هزار و ۸۰۰ تومان افزایش داد.حالا اما همزمان با اخبار ضد و نقیض مربوط به عزل و انتصاب رئیس کل بانک ‌مرکزی و کشمکش‌های انتخاباتی، به نظر می‌رسد روند مذاکرات برجام هم با سرعتی که مسئولان وعده داده بودند، پیش نمی‌رود و حتی ممکن است ادامه مذاکرات به دولت بعدی موکول شود. دولتی که احتمالا رویکردهای متفاوتی نسبت به بازگشت به برجام و مذاکره با غرب داشته باشد.

اما در چنین شرایطی آینده بازار ارزبه کدام سمت و سو می‌رسد؟
کامبیز افسری، کارشناس و فعال بازار ارز در این مورد توضیح می‌دهد که صبح امروز با قطعی بودن عزل همتی در اذهان معامله‌گران، نرخ دلار رشد کرد اما تب و تاب بازار بلافاصله فروکش کرد.او می‌گوید: بعید می‌دانم روند افزایشی دلار در چند قدمی انتخابات ادامه داشته باشد و احتمالا جهش امروز یک نوسان موقت بود و جلوی افزایش بیشتر قیمت دلار گرفته می‌شود.

سهراب اشرفی، دیگر کارشناس بازار ارز معتقد است که بازار ارز نسبت به حضور عبدالناصر همتی در بازار ارز بدبین بود و برکناری او قیمت ارز را اندکی کاهشی می‌کند.مهشید داداش‌زاده، کارشناس بازارهای مالی، اما نگاهی فراتر از اخبار و نوسانات موقتی بازار دارد، او می‌گوید که تحلیل تکنیکال بازار ارز نشان می‌دهد که کف اصلاحی دلار نرخ ۲۰ هزار تومان بوده است و از تیرماه پارسال کمترین رقمی که بازار به خود دیده، همین عدد بوده است.

او ادامه می‌دهد: انتظارات این بود با پیش رفتن جریان مذاکرات نرخ بیش از این ریزش کند اما چون دریافتند که کاهش تا زیر ۲۰ هزار تومان ممکن نیست، تقاضا هم بالا رفت و من پیش‌بینی می‌کنم دلار در مدت نه چندان طولانی به ۲۶ هزار تومان برسد. البته اگر در این محدوده قیمت، مقاومت دلار بشکند، در گام بعدی به ۲۸ یا حتی ۳۰ هزار تومان می‌رسد.به باور این کارشناس دیگر برخلاف گذشته سیگنال‌های چندان مثبتی از مذاکرات وین شنیده نمی‌شود. بخصوص اینکه در منابع آمریکایی همه حرف از زمان‌بر بودن مذاکره می‌زنند و  این یک سیگنال افزایشی برای بازار ارز ایران است.

داداش‌زاده تاکید می‌کند: در کنار این‌ها روند واکسیناسیون هم آغاز شده که همین مساله تقاضا را برای سفر و برخی کسب‌وکارها بالا می‌برد و با توجه به کسری بودجه‌ بعید است نرخ دلار کاهشی باشد و حتی اگر اصلاحی هم در آینده ببینید نهایتا تا سطح ۲۲هزار و ۵۰۰ و ۲۳ هزار تومان برای کوتاه مدت است.
مرجع : تجارت نیوز
برچسب ها: قیمت دلار
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها