به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۰۹:۵۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۳/۱۰ ساعت ۱۱:۵۷
کد مطلب : ۲۷۵۲۷۷

نابودی آفات با کمک یک ربات پیشرفته

نابودی آفات با کمک یک ربات پیشرفته
گروه علمی: دانشمندان "دانشگاه مندل" در برنو نمونه اولیه‌ یک ربات را تولید کرده‌اند که حشرات مضر برای محصولات کشاورزی را شناسایی و از ماده شیمیایی مناسب و کافی برای از بین بردن آنها استفاده می‌کند.محققان دانشگاه مندل از اوایل بهار در گلخانه‌ای مجهز به کنترل دمای خودکار و رطوبت برای دستیابی به رشد مطلوب، شروع به پرورش چند ردیف گوجه فرنگی و فلفل در جعبه‌های پارچه‌ای بزرگ کردند.

طولی نکشید که تعدادی از حشرات گرسنه ظاهر شدند. "لیبر لنزا"(Libor Lenža)، عضو تیم تحقیقاتی متشکل از متخصصان دانشکده‌های کشاورزی، بیوشیمی و فناوری گفت: با کمک فناوری هوش مصنوعی، نمونه اولیه ربات توسعه یافته و بطور مداوم نیز این ربات توانایی خود را در شناخت انواع گیاهان و آفات بهبود می‌بخشد.نمونه اولیه این ربات که با همکاری سایر متخصصان اروپایی تولید شده، اکنون می‌تواند سه حشره را که از دو گیاه گلخانه‌ای آنها(گوجه فرنگی و فلفل) تغذیه می‌کنند، تشخیص دهد.

این دستگاه دارای بازوی متحرک است که دوربین از بدنه آن خارج شده و در پشت آن ظروف اسپری کننده حشره کش وجود دارد.ربات می‌تواند نوع آفت و مقدار آن در هر گیاه را مشخص کند و بر اساس میزان آفات از مواد شیمیایی مناسب برای نابودی آنها استفاده کند که این کار میزان مواد شیمیایی مورد استفاده در کشاورزی را بسیار کاهش می‌دهد. همچنین به این دلیل که شبانه روز کار می‌کند بنابراین می‌تواند آلودگی بیرونی گلخانه را بسیار زودتر تشخیص دهد. آلودگی بیرونی به حالت آلودگی تهاجمی توسط آفات یا انگل‌ها گفته می‌شود.نمونه اولیه این ربات کشاورزی در مزرعه‌ای در اسپانیا به طور گسترده آزمایش شده است. نسخه نهایی طی سال‌های آینده در دسترس کشاورزان جمهوری چک و دیگر کشورها قرار خواهد گرفت.
برچسب ها: تحقیقات علمی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها