به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۳:۱۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۳/۱۱ ساعت ۰۹:۴۵
کد مطلب : ۲۷۵۴۴۲
ایران هنوز پاسخ سئوالات آژانس را نداده است

آژانس: ذخایر ایران شانزده برابر میزان مجاز برجام

آژانس: ذخایر ایران شانزده برابر میزان مجاز برجام
گروه سیاسی: آژانس بین المللی انرژی اتمی می‌گوید ایران به سوال‌هایش درباره فعالیت‌های هسته ای احتمالی اعلام نشده این کشور پاسخ نداده است.
این سازمان همچنین اعلام کرد که ذخایر اورانیوم غنی شده ایران شانزده برابر میزان مجاز در نظر گرفته شده در برجام است.دو سندی که آژانس بین المللی انرژی اتمی از فعالیت‌های هسته ای ایران  در اختیار اعضایش گذاشت، نخستین گزارش جامع از اقدامات این کشور از زمان تعلیق بعضی از بازرسی‌های آژانس به وسیله جمهوری اسلامی از ماه فوریه است.آژانس بین المللی انرژی اتمی و ایران هفته پیش برای تمدید توافق موقتی که امکان انجام بعضی از بازرسی‌ها را تا ۲۴ ژوئن فراهم می‌کند،‌ به توافق رسیدند. رافائل گروسی، مدیرکل آژانس از این که ''مذاکرات فنی بین این سازمان و ایران به نتیجه مورد انتظار نرسیده، نگران است. ''آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارش خود میزان تقریبی ذخایر اورانیوم غنی شده ایران را ۳۲۴۱ کیلوگرم اعلام کرده است.
با این حال، آژانس اعلام کرد که نمی‌تواند میزان قطعی این ذخایر را اعلام کند.به نوشته آژانس این رقم، ۱۶ برابر میزان در نظر گرفته شده در برجام است.این گزارش میزان اورانیوم غنی شده تا حد ۲۰ درصد را ۶۲.۸ کیلوگرم و اورانیوم غنی شده ۶۰ درصد را ۲.۴ کیلوگرم برآورد کرده است.طبق توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ میان و گروه ۱+۵، حد مجاز غنی سازی اورانیوم به وسیله ایران ۳.۶۷ درصد عنوان شده است.آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارش دیگر خود اعلام کرد که بازرسی‌ها بیانگر وجود نشانه‌های واضح درباره حضور مواد هسته ای یا تجهیزات آلوده به مواد هسته ای در سه محل اعلام نشده است.
بر این اساس، بیشتر فعالیت‌های هسته ای مورد سوال ایران مربوط به سال‌های حدود سال ۲۰۰۰ میلادی است.بنا بر اعلام آژانس، ایران همچنین به سوال‌های مربوط به وجود تاسیسات چهارمی که در سال‌های ۲۰۰۲ و ۲۰۰۳ در آن اورانیوم طبیعی به صورت ورقه‌های فلزی انبار شده بودند، پاسخ نداده است.این گزارش همزمان با دور پنجم مذاکرات احیای برجام در وین منتشر شده است.
این در حالی است که عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران، درباره به نتیجه رسیدن مذاکرات در این دور از گفت و گوها ابراز تردید کرد. عراقچی، مسئول هیئت ایرانی در مذاکرات وین، گفت ممکن است لازم باشد نمایندگان کشورهای حاضر "برای مشورت بیشتر به کشورهایشان مراجعه کنند."به گفته  عراقچی مذاکرات "پیچیدگی‌های زیادی دارد و طرف‌های مذاکره "به موضوعات اصلی مورد اختلاف" رسیده‌اند.
همچنین سفیر ایران در سازمان‌های بین‌المللی در وین گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره عدم پایبندی ایران به برجام را تایید کرد و آن را گویای اجرای مصوبه مجلس شورای اسلامی دانست.
کاظم غریب‌آبادی گفت: «آنچه که ایران انجام داده، در راستای اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت بوده است.»
طبق قانون یادشده ایران به دلیل تحریم‌های آمریکا اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف کرد. این پروتکل به بازررسان آژانس اجازه می‌داد که به فوریت از مراکز اتمی ایران بازدید کنند.
به گفته وی، مدیرکل آژانس در این گزارش تصریح کرده است که فعالیت‌های راستی آزمایی و نظارتی آژانس در ارتباط با اجرای برجام، تحت تأثیر تصمیم ایران به توقف اجرای تعهدات هسته ای تحت برجام شامل پروتکل الحاقی قرار گرفته است». غریب‌آبادی در نهایت گفت که «این گزارش نیز به خوبی مبین اجرای تصمیم ۲۳ فوریه ایران است».


 
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها