به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۳/۱۱ ساعت ۱۰:۱۳
کد مطلب : ۲۷۵۴۵۸

دنباله‌های ناموفق سریال‌های مهران مدیری

دنباله‌های ناموفق سریال‌های مهران مدیری
گروه فرهنگی: «دراکولا» چهارمین سریال مهران مدیری که موفقیت فصل یک خود را تکرار نکرده است.مهران مدیری در کارنامه خود سریال‌های محبوب و پرمخاطب مختلفی دارد که جزو آثار مهم تلویزیون و نمایش خانگی است. او بعضی از این آثار را پس از استقبال مخاطبان، در فصل دوم هم ادامه داده است، اما هیچ کدام از سریال‌های دنباله‌دار او موفق نشدند در فصل دوم، موفقیت فصل اول را تکرار کنند. تازه‌ترین نمونه دنباله‌سازی ناموفق مدیری، سریال «دراکولا» است که از فصل اول این مجموعه با نام «هیولا» کیفیت پایین‌تری دارد و مخاطبان را راضی نکرده است. به بهانه سریال «دراکولا»، سریال‌های دنباله‌دار ناموفق مهران مدیری را بررسی کرده‌ایم.

باغ مظفر
سریال «باغ مظفر» پس از مجموعه پرمخاطب «شب‌های برره» ساخته شد. این سریال که رمضان سال ۸۵ روی آنتن رفت، با حضور بازیگران «شب‌های برره» ساخته شد و بعضی از شخصیت‌هایش، شباهت‌هایی با کاراکترهای آن مجموعه داشتند. هرچند که این سریال نتوانست مورد استقبال فراوان قرار بگیرد و جزو آثار ماندگار کارنامه مدیری شود اما در هر صورت نام مهران مدیری به عنوان کارگردان سریال کافی بود تا توجه نسبی مخاطبان را جلب کند. مهران مدیری سال ۸۶ با ساخت فصل دوم این مجموعه به نام «گنج مظفر» وارد نمایش خانگی شد. ابتدا قرار بود سی‌دی سریال منتشر شود، اما این اتفاق نیفتاد و پخش آن تا سال ۹۲ به تعویق افتاد. تاخیر طولانی بین توزیع فصل اول و دوم سریال به آن ضربه مهمی زد و کمک کرد تا «گنج مظفر» اتفاق خوبی را رقم نزند. مهران مدیری در هر دو فصل سریال به عنوان بازیگر حضور داشت.

مرد هزار چهره
بی‌شک یکی از خاطره‌انگیزترین و بهترین آثار مهران مدیری، سریال «مرد هزارچهره» است. این مجموعه داستان زندگی شخصیتی به نام «مسعود شصتچی» را روایت می‌کرد که طی اتفاقاتی با افراد مختلفی اشتباه گرفته می‌شد و ماجراهای عجیب و غریبی برایش اتفاق می‌افتاد. شخصیت «مسعود» با بازی مهران مدیری به عنوان آدم ساده‌دلی که هیچ نسبتی با موقعیت‌هایی نداشت که به اشتباه در آن‌ها گیر می‌افتاد، مورد توجه قرار گرفت. علاوه بر این کاراکتر، موقعیت‌های کمدی جذاب سریال و تضاد بامزه‌ای که به وجود آمده بود هم نقاط قوت‌ سریال بودند. این سریال نوروز ۸۷ پخش شد و مخاطبان فراوانی داشت، بنابراین مهران مدیری فصل دوم آن را با نام «مرد دو هزار چهره» ساخت. این سریال یک سال پس از پخش فصل اول، با حضور بازیگران فصل قبل و تعدادی بازیگر جدید روی آنتن رفت. فصل دوم با همان فرمول گیر افتادن «مسعود شصتچی» در موقعیت‌های اشتباه منتها این بار به عمد، پیش رفت. موقعیت‌هایی که در فصل دوم ترسیم شده بود، نسبت به فصل اول ایده جدیدی نداشت و کمی به تکرار افتاد، بنابراین «مرد دوهزارچهره» موفق نشد به اندازه فصل اول مورد استقبال مخاطبان قرار بگیرد و همان تجربه خوب را تکرار کند.

در حاشیه
مهران مدیری پس از سریال «مرد دو هزارچهره» مدتی از تلویزیون فاصله گرفت و پس از پنج سال مجموعه «در حاشیه» را کارگردانی کرد. او پس از بازگشت به تلویزیون، برای ساخت این سریال با حاشیه‌هایی مواجه شد. این سریال ماجرای کاراکتر «هومن صحرایی» را روایت می‌کند که مسئولیت راه‌اندازی و مدیریت بیمارستانی خارج از شهر را برعهده می‌گیرد. طی ماجراهایی افراد بی‌سواد و غیرمتخصصی در این بیمارستان مشغول کار می‌شوند و همین موضوع باعث می‌شود دست به روش‌های عجیبی برای درمان بیماران بزنند. اعتراض پزشکان به سریال باعث شد اصلاحاتی در سریال اعمال و تصویربرداری آن برای مدتی متوقف شود. در نهایت پس از اعمال اصلاحات و توقفی کوتاه، تصویربرداری سریال از سر گرفته شد و این مجموعه سال ۹۴ روی آنتن رفت. با پخش سریال، موج اعتراضات دوباره به راه افتاد. مسئولان وزارت بهداشت و پزشکان، به «در حاشیه» انتقاد کردند و خواستار توقف پخش آن شدند. انتقادها کار خودشان را کردند و فصل دوم این سریال با تغییرات اساسی ساخته شد. مهران مدیری برای ساخت فصل دوم تعهد داشت، بنابراین سریال را ادامه داد. مهم‌ترین تغییر این مجموعه نسبت به فصل اول، زندانی شدن شخصیت‌ها و غیبت مهران مدیری بود. طبیعتا ماجراهایی که در زندان اتفاق می‌افتاد، مانند فصل اول جذاب نبود و «در حاشیه ۲» شکست خورد.

هیولا
مهران مدیری سال ۹۸ پس از چند سال دوری از سریال‌سازی در نمایش خانگی، بار دیگر با پیمان قاسم خانی همکاری کرد و مجموعه «هیولا» را جلوی دوربین برد. این سریال مسائل اجتماعی و اقتصادی را نقد می‌کرد و کنایه‌هایی به آقازاده‌ها، جنگل‌خواری، مراسم حراج تهران و فساد مالی صندوق ذخیره فرهنگیان داشت. این سریال با استقبال مخاطبان روبه‌رو شد و موفقیت تازه‌ای را در نمایش خانگی نصیب مهران مدیری کرد. اتفاقاتی که در پایان سریال افتاد، نشان می‌داد مهران مدیری جایی برای ادامه داستان در فصل دوم گذاشته است. او مرداد سال گذشته رسما اعلام کرد که قصد دارد «هیولا ۲» را بسازد و فصل دوم این سریال را با نام جدید و تغییر گروه بازیگران جلوی دوربین برد. «دراکولا» ابتدا با محوریت شخصیت «کامروا» و نمایش کارهای خلاف او آغاز شد، اما پس از سقوط بالگردش این شخصیت از داستان حذف شد و شاهد برملا شدن کلاهبرداری‌های او از همسرش «ژاله»، فاش شدن روابط پنهانی او و تغییر شرایط زندگی «ژاله» پس از مرگ «کامروا» بوده‌ایم. فیلم نامه «دراکولا» که پیوستگی قصه «هیولا» را ندارد و شخصیت‌های اغراق‌شده‌ای دارد، مورد انتقاد فراوان مخاطبان قرار گرفته است.
مرجع : روزنامه خراسان
برچسب ها: مهران مدیری
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها