به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۳/۱۱ ساعت ۱۲:۰۱
کد مطلب : ۲۷۵۵۰۳

دولت‌ها به تشکل‌های کارگری بها نمی‎‌دهند

دولت‌ها به تشکل‌های کارگری بها نمی‎‌دهند
گروه اقتصادی: حسن رسولی (دبیر اجرایی خانه کارگر مشهد) در پاسخ به این سوال که مهم‌ترین مطالبات کارگران از دولت آینده چیست، گفت: مهم‌ترین مطالبه‌ی کارگران امنیت شغلی و ایجاد اشتغال است. همچنین اجرای ماده‌ی ۴۱ قانون کار و تعیین حداقل دستمزد براساس سبد معیشت و نرخ تورم، مورد دیگری است که باید به آن توجه شود. کارگران امروز در وضعیت بد معیشتی قرار دارند به طوری که یک کارگر حتی برای پرداخت اجاره‌ی خانه هم دچار مشکل می‌شود. 

وی با تاکید بر اینکه امروزه امنیت شغلی کارگران به خطر افتاده است، گفت: بالای ۹۵درصد از کارگران در کارهایی با ماهیت دائم، قراردای موقت هستند و این برخلاف قانون کار است. رسولی تاکید کرد: مورد دیگر داشتن تشکل‌های کارگری در قالب انجمن‌های صنفی و یا شوراهای اسلامی کار است که نمایندگان آن را کارگران انتخاب کنند و وزارت کار اعمال نظر نکند. اگر واقعا می‌خواهیم تشکل‌های کارگری موفقی داشته باشیم، ستاد شوراهایی که در هر استان تشکیل شده باید روی افرادی سرمایه‌گذاری کند که درد کارگر دارند و نماینده‌ی واقعی کارگران هستند. انتخابات نباید مهندسی شود؛ برخی مواقع در پروسه‌ی انتخاب نماینده دخالت می‌شود. 

دبیر اجرایی خانه کارگر مشهد ادامه داد: آمار تشکل‌های کارگری در کشور را ببینید؛ تشکل‌هایی که در کل کشور تحت عنوان انجمن‌های صنفی و شوراهای اسلامی هستند، بسیار کم است. نماینده وزارت کار اصلا به خیلی از کارگاه‌های بالای ۳۵نفر ورود نکرده تا شورا تشکیل شود. به اعتقاد من؛ تشکل‌های کارگری خیلی افت کرده‌اند و دولت‌ها به آن‌ها بهایی نمی‌دهد. در واقع بهتر است بگوییم تشکل‌های کارگری را دولت مدیریت می‌کند و کارگران خیلی در آن دخل و تصرفی ندارند. 

وی تصریح کرد: از طرفی وقتی نماینده کارگران خود قرارداد موقت است و امنیت شغلی ندارد، چطور می‌تواند از کارگران دفاع کند؟ او یا باید به فرامین کارفرما گوش دهد و یا اخراج شود! دبیر اجرایی خانه کارگر مشهد تصریح کرد: امنیت سرمایه‌گذاری، ایجاد اشتغال، جلوگیری از ورود بی‌رویه‌ی کالاها و حمایت از صنایع داخلی نیز موارد دیگری است که در سطح کلان باید به آن توجه شود. 

رسولی با تاکید بر اهمیت ایجاد اشتغال گفت: اگر اشتغال زیاد باشد امنیت شغلی هم بیشتر می‌شود. وقتی انواع و اقسام محصولات از خارج وارد می‌شود و تولید داخلی بسیار کم است اشتغال کم می‌شود و به تبع آن نیروی کار افزایش پیدا می‌کند و افزایش تعداد بیکاران باعثِ بی‌ارزش شدنِ نیروی کار می‌شود. 

وی گفت: در حال حاضر به جای اینکه تولید افزایش پیدا کند دلالی و واسطه‌گری رشد کرده و این به تولیدکنندگان ضربه وارد کرده است. کارفرمایان امروز با مشکلات بی‌شماری مواجه‌اند و مجموع اینها وضع کارگر را بد کرده است. بنابراین اگر بخواهیم به کارگران کمک کنیم باید وضعیت اشتغال را بهبود ببخشیم و تولید را افزایش دهیم. 
رسولی در پایان گفت: اوضاع و احوال کارگران میزان نیست و کارگران مدت‌هاست که حال و روز خوشی ندارند.
مرجع : ایلنا
برچسب ها: معیشت کارگران
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها