به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۱:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۳/۱۱ ساعت ۱۳:۱۲
کد مطلب : ۲۷۵۵۴۰
مردم برای دریافت انسولین کجا بروند؟

سردرگمی مردم در مراکز درمان

سردرگمی مردم در مراکز درمان
گروه جامعه: هشت روز از فراخوان عمومی وزارت بهداشت برای ثبت‌نام بیماران دیابتی می‌گذرد. در این فراخوان لیستی از مراکز در سراسر کشور منتشر شده که بیماران باید حضوری به آنجا مراجعه و ثبت‌نام کنند تا بعدا بتوانند انسولین قلمی بگیرند. اما چیزی به این مراکز اعلام نشده و آنها نمی‌توانند جوابگوی مردم باشند.نبود انسولین مدت‌هاست که بیماران مبتلا به دیابت را با مشکل مواجه کرده است. انسولین در پایتخت هم به سختی پیدا می‌شود چه برسد به شهرهای دیگر. ۵ میلیون نفر در کشور دیابت دارند و بخشی از این تعداد، نیازمند استفاده از انسولین هستند. آنها مدت‌هاست که باید از این داروخانه به آن داروخانه بروند تا بلکه بتوانند برای مصرف یک ماه خود انسولین پیدا کنند.

اگر هم انسولین پیدا نکنند، باید به بازار آزاد بروند و آن را چند برابر قیمت دولتی تهیه کنند.
در چنین شرایطی وزارت بهداشت راهکار عجیبی را پیشنهاد داده. او در فراخوانی اعلام کرده که همه بیماران نیازمند انسولین باید حضوری به بیمارستان‌ها و مراکزی خاص بروند، پرونده تشکیل دهند تا بعدا بتوانند سهمیه انسولین بگیرند.
 
این فراخوان هم در برخی از رسانه‌ها منتشر شده، هم در سایت رسمی وزارت بهداشت و هم در حساب توییتری برخی از مقامات وزارت بهداشت از جمله کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو .یک هفته از این فراخوان می‌گذرد و پیگیری‌های تجارت‌نیوز نشان می‌دهد بیمارستان‌ها و مراکز درمانی از این فراخوان بی‌اطلاع هستند و مراجعه مردم به این مراکز بی‌نتیجه بوده. آیا وزارت بهداشت فراموش کرده این موضوع را به این مراکز اطلاع دهد؟

با همه مراکز هماهنگ شده است
کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو در این مورد می‌گوید: «از قبل با همه این مراکز هماهنگ شده. اگر مردم به مراکزی که در لیست اعلام کردیم، مراجعه کرده‌ و جواب نگرفته‌اند، این نشانه تخلف افرادی است که در آن مراکز جوابگوی مردم نبودند.»او ادامه می‌دهد: «امروز ابلاغیه‌ای صادر می‌کنیم که اگر مرکزی ابراز بی‌اطلاعی کرد، یقینا تخلف کرده است و مراحل بعدی طی می‌شود.»
 
این فراخوان در حالی است که برخی از بیماران مبتلا به دیابت می‌گویند پیش از این هم نامشان در سیستم ثبت شده است و ثبت‌نام دوباره معنایی ندارد. آنها می‌گویند در شرایط کرونایی و با اینکه پیدا کردن انسولین با هزار مشکل و اما و اگر امکان‌پذیر است، ثبت‌نام دوباره فقط دردسر جدید است.

جهانپور در پاسخ به این سوال که چرا در چنین شرایطی افراد باید حضوری ثبت‌نام کنند، می‌گوید: «این فراخوان به این معنا نیست که بیماران مراجعه کنند، بستگان آنها هم می‌توانند پیگیری کنند. نیاز هست حتما کسی مراجعه کند و تائیدیه پزشک متخصص را بدهد که فرد موردنظر مبتلا به دیابت است و نیاز به انسولین دارد. باید مشخص شود چه نوع انسولینی نیاز دارد. این اطلاعات باید ثبت و افراد احراز هویت شوند.»

او ادامه می‌دهد: «هیچ‌گونه مدیریت هوشمندی نمی‌توان انجام داد و بیماران همچنان سردرگم می‌مانند که چگونه انسولین‌ها را تهیه کنند. کار عجیبی است بدون اینکه متقاضی را شناسایی کرده باشیم، داروی گران قیمتی را تهیه و در سطح کشور توزیع کنیم. در حالی که نیارمندان واقعی، مدام دنبال این دارو باشند و کمتر پیدا کنند.»
جهانپور می‌گوید: «این کار بزرگی در راستای منافع کشور و همه بیماران است که بدانیم در کشور چه کد ملی‌هایی بیماری دیابت دارند و نیازمند انسولین هستند.»

مراکز اعلامی از فراخوان بی‌خبرند
این در حالی است که برخی از مراکز از جمله بیمارستان جم، مهر و تهران کلینیک می‌گویند با آنها هماهنگی نشده  و این موضوع را رد می‌کنند. در چنین وضعیتی افراد زیادی هم به این مراکز می‌روند و به در بسته می‌خورند.
پیش‌تر تجارت‌نیوز در گزارشی به این موضوع پرداخت که در آن برخی از مراکز از این موضوع ابراز بی‌اطلاعی کردند. این در حالی است که کرونا روزانه جان تعداد زیادی را می‌گیرد و خطر ابتلا به کرونا برای بیماران دیابتی نیز بیشتر است.

گفتنی است بعد از چند روز هم یکی از مراکزی که در لیست وزارت بهداشت منتشر شده است در تماسی با تجارت‌نیوز درخواست کرد که نامش از لیست منتشر شده برداشته شود چون از این موضوع بی‌اطلاع هستند و مراجعه‌کنندگان بسیاری به این مرکز می‌روند.مراکز منتشر شده بی‌اطلاع هستند و بیماران هم سردرگم و نگران. در چنین وضعیتی همچنان فراخوان روی سایت وزارت بهداشت است. اما تاوان این ناهماهنگی را بیماران می‌دهند آن هم در شرایطی که انسولین یا پیدا نمی‌شود یا سخت پیدا می‌شود.
مرجع : تجارت نیوز
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها