به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۹:۳۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۳/۱۱ ساعت ۱۳:۴۸
کد مطلب : ۲۷۵۵۵۱

آلودگی هوای کلانشهر‌های ایران راهکار دارد

آلودگی هوای کلانشهر‌های ایران راهکار دارد
گروه جامعه: معاون محیط زیست انسانی گفت: برای تمامی مسائل محیط زیستی برنامه ریزی کردیم، در حال حاضر آلودگی هوای کلانشهر‌های ایران راهکار دارد.مسعود تجریشی معاون محیط زیست انسانی، سازمات حفاظت محیط زیست کشور، در نشست خبری که صبح امروز (سه شنبه ۱۱ خردادماه) در سازمان محیط زیست به صورت آنلاین برگزار شد با اشاره به هفته محیط زیست ، اظهار کرد: یکی از مسائل مهمی که همه کشور‌ها با آن رو به رو هستند مسائل راهبردی محیط زیست کشوری است، ما این مشکل را همیشه داشتیم که در صورت بروز مشکل زیست محیطی، سازمان محیط زیست را مقصر و پاسخگو می‌دانستند.
 
او در ادامه بیان کرد: مسائلی که در حوزه محیط زیست داریم که بسیار چالشی و بهم پیوسته است و هر کدام ابعاد مختلفی دارند. اما نکته مثبتی آن این است که این مسائل به دست انسان ایجاد شده  است و خود انسان می‌تواند با مدیریت این مسائل را حل کند.تجریشی تصریح کرد: ما باید برای مسائلمان راهکار داشته باشیم و برنامه ریزی کنیم، ما برای تمامی مسائل محیط زیستی برنامه ریزی کردیم، یکی از مسائلی که همیشه داشتیم پراکندگی پسماند‌ها در جاده‌های کشور است.
 
معاون محیط زیست انسانی افزود: کار بسیار ارزشمندی که در زمینه مدیریت پسماند انجام شد این بود که مبدا و مقصد پسماند‌ها مشخص شد.او با اشاره به راه اندازی سامانه پایش گفت: دانشگاه‌ها را در این زمینه به کار گرفتیم. در سال ۹۷ قرار دادی بستیم و ۱۳ دانشگاه در این زمینه مطالعاتی را انجام دادند، ما برای آلودگی ۹ کلانشهر کشور برنامه داریم.
 
تجریشی با اشاره به ایجاد سامانه پایش آنلاین صنایع، تصریح کرد: با کمک وزارت صمت، ۱۰۰ هزار صنعت در این سامانه دارای هویت شده و میزان آلایندگی‌های زیست محیطی شان اندازه‌گیری خواهند شد و به دنبال این هستیم که این سامانه به یک سامانه پایش آنلاین تبدیل شود.معاون انسانی محیط زیست با اشاره به اینکه زمان ارزیابی‌های محیط زیستی کاهش داشته است، گفت: سعی کردیم انجام ارزیابی‌ها را به گردن دستگاه‌ها بیاندازیم و توانستیم سال گذشته میانگین پاسخگویی را به ۴ ماه برسانیم.

او با اشاره به وضعیت کانون‌های ریزگرد گفت: ۲ میلیون هکتار کانون بسیار بحرانی در داخل کشور و ۳۵۰ میلیون هکتار کانون در خارج شناسایی شده و در ۳ سال اخیر بالای ۴۵۰ میلیون یورو منابع تزریق کرده است.معاون محیط زیست انسانی گفت: ۴۰ درصد از کانون‌های بحرانی ما در حوزه تالاب‌هاست و قرار است با وزارت نیرو تمامی این کانون‌ها نیازسنجی آبی شوند و وزارت نیرو باید تعهد کند که تامین حقابه را انجام دهد.

او ادامه داد: تالاب صالحیه از اولویت‌های ماست، چون عمده کانون‌های ریز گرد‌های تهران از این سمت است و با کمک صندوق ملی محیط زیست از جریان آب‌های سرگردان را به تالاب برسانیم.تجریشی گفت: مطالعات کانون‌های بین‌المللی با کمک وزارت خارجه سال گذشته به پایان رسیده است که  سازمان ملل را موظف خواهد کرد که از ظرفیت‌های خود برای کنترل گرد و غبار استفاده کند.او با اشاره به مالچ پاشی افزود: ۵۰ سال در کشور مالچ پاشی می‌کردیم، اما ۳ سال پیش مجلس مصوب کرد مالچ‌های دوستدار محیط زیست جایگزین شوند و به ترتیب برای ارزیابی و ایجاد دستور العمل اقدام شد.
مرجع : باشگاه خبرنگاران
برچسب ها: آلودگی هوا
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها