به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۳/۱۲ ساعت ۱۰:۰۰
کد مطلب : ۲۷۵۶۴۴

وضعیت اسفناك کودکان در افغانستان

وضعیت اسفناك کودکان در افغانستان
 گروه بین الملل: یک مقام ارشد وزارت کار افغانستان  همزمان با برگزاری مراسم روز کودک در این کشور گفت که یک میلیون نفر از کودکان در افغانستان معتاد هستند.
به گفته غلام‌ حیدر جیلانی، معاون وزارت کار افغانستان بیش از شش میلیون کودک در ۲۳ حوزه مختلف در معرض خطر قرار دارند که از این میان یک میلیون نفر از اعتیاد به مواد مخدر رنج می‌برند. وی افزود: آمار شش میلیون کودک شامل «کودکان معتاد به مواد مخدر، معلول، بی‌ سرپرست، کودکان کار و کودکان بازگشته از کشورهای دیگر» می‌شود.
 غلام‌ حیدر جیلانی افزود: بنا به آمارها از هر ۱۰ کودک در افغانستان هفت کودک با خشونت مواجه هستند. معاون وزارت کار افغانستان همچنین اظهار داشت که «۴۸ درصد کودکان زیر سن، وادار به ازدواج اجباری شده‌ ‏اند و همین‌ طور ۷۷ درصد دیگر مورد لت‌ و‌ کوب قرار گرفته‌ اند».این مقام ارشد وزارت کار افغانستان همچنین با استناد به آمار کمیسیون حقوق بشر گفت که «۸۰ درصد کودکان در افغانستان مجبور به ازدواج اجباری می‌شوند».به گفته غلام‌ حیدر جیلانی ۶۶ درصد کودکان در افغانستان رشد فیزیکی نکرده اند و ۳۶ درصد نیز با سوءتغذیه روبرو هستند.
اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان نیز در پیامی به مناسبت روز کودک گفت که «جنگ در افغانستان میلیون‌ ها کودک را از حقوق اساسی و رفاهی زندگی از جمله آموزش محروم کرده است».
به گفته راضیه صیاد، کمیسر کمیسیون حقوق بشر افغانستان تنها در سال گذشته بیش از دو هزار کودک در این کشور کشته و زخمی شدند.

 
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها