به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۵:۳۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۳/۱۲ ساعت ۱۷:۱۵
کد مطلب : ۲۷۵۸۰۹

ریزش قیمت خودرو‌های خارجی با لغو تحریم‌ها

ریزش قیمت خودرو‌های خارجی با لغو تحریم‌ها
گروه اقتصادی: رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودروی پایتخت پیش‌بینی‌کرد که با اجرایی شدن برجام و لغو تحریم‌ها، قیمت خودروهای خارجی موجود در بازار دست‌کم بین ۳۰ تا ۳۵ درصد فرو بریزد.«سعید موتمنی»، افزود:‌ اکنون جدیدترین خودروهای خارجی موجود در بازار با مدل ۲۰۱۷ و به تعداد انگشت‌شمار با مدل ۲۰۱۸ هستند که به دلیل ممنوعیت واردات در چند سال گذشته قیمت‌های بالایی پیدا کرده‌اند.به گفته این مقام صنفی، قیمت خودروهای خارجی موجود در بازار آن‌قدر بالاست که با نرخ کنونی دلار، همخوانی ندارد، بنابراین در صورت لغو تحریم‌ها افت قیمت شدیدی را تجربه خواهند کرد.

به گزارش ایرنا، هفته گذشته فعالان بازار خودروهای خارجی از افت متوسط ۱۰ درصدی قیمت‌ها نسبت به روزهای ابتدایی امسال خبر دادند.کارشناسان معتقدند: در صورت اجرایی شدن برجام، حتی اگر نرخ ارز پایین نیاید، از آنجایی که زمزمه ورود خودروهای مدل ۲۰۲۱ به بازار ایران بر سر زبان‌ها می‌افتد، اثر روانی خود را خواهد داشت.برخی دیگر احتمال می‌دهند که خارجی‌ها بخواهند بخشی از بدهی خود را به ایران در قالب کالای تمام شده از جمله خودرو پرداخت کنند و همه اینها به معنای کاهش قیمت خودروهای موجود فعلی است.

بازار، در انتظار
موتمنی، وضعیت این روزهای بازار را «در حالت انتظار» ‌ توصیف کرد و افزود: همه منتظرند تا نتیجه گفت‌وگوهای برجامی، تحریم‌ها و همچنین انتخابات ریاست جمهوری را ببینند، بر این اساس رکود کامل بر بازار حاکم است و خرید و فروشی انجام نمی‌شود.

وی یادآور شد:‌ در هفته‌های اخیر با ورود دلار از کانال ۲۲ به حدود ۲۴ هزار تومانی، شاهد رشد قیمت‌ها در فضای مجازی بودیم و دارندگان خودرو قیمت‌های بالاتری را آگهی کرده‌اند، اما حقیقت این است که هیچ خریداری نیست.
بررسی سایت‌های خودرویی و فضای مجازی در روز جاری حاکی از قیمت ۱۲۰ میلیون تومانی پراید ۱۳۲، ۱۱۶ میلیون تومانی پراید ۱۳۱، ۱۲۳ میلیون تومانی وانت پراید، ۱۳۱ میلیون تومانی تیبا هاچ‌بک، ۱۹۷ میلیون تومانی پژو ۲۰۶ تیپ۲، ۲۰۲ میلیون تومانی رانا ال. ایکس، ۲۶۳ میلیون تومانی پژو پارس ال. ایکس، ۳۰۷ میلیون تومانی پژو ۲۰۷ دنده‌ای، ۳۷۸ میلیون تومانی پژو ۲۰۷ اتوماتیک، ۳۰۷ میلیون تومانی دنا پلاس دنده‌ای ساده و ۴۱۰ میلیون تومانی دنا پلاس توربو شارژ اتوماتیک است.

همچنین در دسته مونتاژی‌ها و خارجی‌ها نیز هر دستگاه جک جی۴ کرمان‌موتور حدود ۳۰۸ میلیون تومان، جک اس۵ حدود ۶۸۰ میلیون تومان، هایما اس۷ ایران‌خودرو ۶۸۵ میلیون تومان، پژو ۲۰۰۸ نزدیک به ۸۱۵ میلیون تومان (مدل ۹۸) و تویوتا راو۴ نزدیک به ۲ میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومان قیمت خوردند.
برچسب ها: بازار خودرو
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها