به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۷:۵۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۳/۱۳ ساعت ۰۸:۰۵
کد مطلب : ۲۷۵۸۶۴
اروپا: جنبه‌های مهمِ احیای برجام به نتیجه رسید

ادامه مذاکرات برجام به هفته بعد موکول شد

ادامه مذاکرات  برجام به هفته بعد موکول شد
گروه سیاسی: دیپلمات‌های عالی‌رتبه سه کشور اروپایی عضو برجام با اشاره به پیشرفت مذاکرات وین درباره احیای توافق هسته‌ای ایران می‌گویند که جنبه‌های مهم توافق در این زمینه به نتیجه رسیده است.
جلسه دوم از پنجمین دور کمیسیون مشترک برجام به دنبال بیش از یک هفته گفت‌وگوهای فشرده در قالب های دوجانبه و چندجانبه در سطوح مختلف، چهارشنبه شب در گراندهتل وین تشکیل جلسه داد.
در این نشست روسای هیات‌های کشورهای عضو برجام به ارزیابی آخرین وضعیت گفتگوها پرداختند. همه هیات‌ها ضمن ابراز خرسندی از پیشرفت‌های صورت گرفته تا این مرحله، یک بار دیگر بر عزم و جدیت خود برای پیگیری روند گفتگوها در روزهای آتی با هدف یافتن راه حل هایی برای چند موضوعی که هنوز حل و فصل نشده‌اند تاکید کردند.
در نشست کمیسیون مشترک مقرر شد ضمن تداوم تماس ها و گفتگوها در سطح کارشناسی، روسای هیات‌ها به مدت چند روز برای رایزنی و مشورت به پایتخت‌ها عزیمت کرده و مذاکرات ظرف روزهای آتی مجددا از سر گرفته شود.
دور پنجم گفت‌وگوهای نمایندگان سیاسی کشورهای ذیربط در توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ بیش از آنچه تصور می‌شد، به درازا کشیده است. گفته می‌شود ادامه مذاکرات به روز ۱۰ ژوئن (20خرداد) موکول شده است. از دور پنجم به عنوان دور نهایی یاد می‌شد.پیش از آن، میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه اعلام کرده بود که همه شرکت کنندگان در نشست کمیسیون مشترک برجام، به دور پنجم گفت‌وگوها به‌مثابه دور نهایی می‌نگرند.
اکنون اخبار منتشر شده کمتر خوش‌بینانه است. حسن روحانی روز چهارشنبه ۱۱ خرداد در جلسه هیات دولت حتی از حل و فصل شدن مسائل اساسی بین ایران و آمریکا خبر داد.
این در حالی است که عباس‌عراقچی، معاون سیاسی وزارت امور خارجه ایران که ریاست هیات ایرانی را در مذاکرات برجام برعهده دارد، نسبت به دست‌یابی به یک توافق پیش از انتخابات ریاست جمهوری ایران ابراز تردید کرد. انتخابات ریاست جمهوری در ایران روز ۲۸ خرداد برگزار می‌شود.گفته می‌شود علت به تعویق افتادن ادامه مذاکرات دور پنجم کمیسیون مشترک برجام در وین، گزارشی است که روز دوشنبه از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی منتشر شد.رافائل گروسی، دبیرکل آژانس اعلام کرد که جمهوری اسلامی هنوز در ارتباط با آثار اورانیوم در دو سایت اعلام نشده اطلاعات کافی را به آژانس تحویل نداده است.در پی خروج آمریکا از توافق هسته‌ای در سال ۲۰۱۸، جمهوری اسلامی ایران نیز گام به گام از تعهدات برجامی خود کاست.
در پایان پنجمین دور مذاکرات وین برای احیای برجام، انریکه مورا، نماینده اتحادیه اروپا ابراز اطمینان کرد که در دور بعدی مذاکرات در هفته آینده، توافق برای بازگشت آمریکا به برجام و از سر گرفتن تعهدات کامل ایران به دست خواهد آمد.با وجود این مورا، گفت که این مذاکرات روند پیچیده‌ای از تصمیم‌گیری‌های سیاسی و مسائل فنی است که به صورت موازی پیش می‌رود.
مورا گفت مذاکرات به بطن مسائل اصلی رسیده و "منطقی است که هیئت‌ها برای گزارش دادن به مقامات به کشورهایشان برگردند."
گزارش‌هایی از رسیدن به پیش‌نویس یک توافق نهایی هم منتشر شده هر چند مورا گفت که هنوز هیچ چیزی نهایی نشده است.
این نخستین دور از مذاکرات احیای برجام بود که پس از مشخص شدن نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ایران تشکیل شد. مقام‌های حاضر در گفت‌وگوهای وین ابراز امیدواری کرده اند که پیش از تغییر دولت در ایران، مذاکرات به نتیجه برسد اما ایالات متحده می‌گوید ایران هنوز تصمیمات مهمی را که باید برای احیای برجام بگیرد، اتخاذ نکرده است.


 
برچسب ها: برجام
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها