به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۰۰:۳۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۳/۱۳ ساعت ۱۱:۴۰
کد مطلب : ۲۷۵۸۷۲

آغاز صدور گواهی دیجیتال کووید برای سفر

آغاز صدور گواهی دیجیتال کووید برای سفر
گروه علم وفناوری: یک سیستم گواهی دیجیتال کووید با هدف سهولت سفر در اتحادیه اروپا  در هفت کشور عملیاتی شد. این موضوع می‌تواند به الگویی جهانی تبدیل شود.
این سند که به‌عنوان یک گواهی سبز دیجیتالی شناخته می‌شود، نشان می‌دهد که آیا فرد کاملا واکسینه شده است، از بیماری کووید بهبود یافته است یا جواب تست کرونای او در ۷۲ ساعت منفی بوده است. مسافران در صورت رعایت حداقل یکی از این سه معیار می‌توانند آزادانه جابجا شوند.
بلغارستان، جمهوری چک، دانمارک، آلمان، یونان، کرواسی و لهستان این گواهی را در دسترس شهروندان خود قرار داده‌اند و آن را از مسافران می‌پذیرند.کمیسیون اروپا می‌گوید که این سیستم احتمالا از یک ژوئیه در تمام ۲۷ کشور عضو این اتحادیه اجرایی شود.گواهی سبز دیجیتال پس از دو ماه بررسی و آماده سازی با توجه به اینکه نیازمند هماهنگی بین ۲۷ کشور بود، ایجاد شد. این گواهی دارای ویژگی‌های امنیتی برای تایید صحت داده‌ها است. کمیسیون اروپا می‌گوید که به دلیل نگرانی درباره حریم خصوصی، داده‌های این سیستم در هیچ جا نگهداری نخواهد شد.
هدف بلند مدت این است که همه افراد در اتحادیه اروپا گواهینامه داشته باشند و مسافران از خارج از اتحادیه بتوانند پس از ورود گواهی دریافت کنند. ارائه آن به خارج از کشورهای عضو ممکن است مشکلاتی را در پی داشته باشد چراکه همه کشورها به مردم خود اسناد واکسیناسیون ایمن ارائه نمی‌دهند.کمیسیون اروپا در حال مذاکره با ایالات متحده آمریکا درباره چگونگی بررسی وضعیت واکسیناسیون مسافران آمریکایی است. همچنین از کشورهای اتحادیه اروپا خواسته شده است تا قرنطینه را برای افرادی که واکسینه شده‌اند یا اخیرا از بیماری کووید بهبود پیدا کردند، متوقف کند.
شهروندان چگونه می‌توانند گواهی دریافت کنند؟
مقامات ملی صدور گواهینامه را بر عهده خواهند داشت. به‌عنوان مثال، این گواهی می‌تواند از سوی مراکز آزمایشگاهی یا مقامات بهداشتی یا مستقیما از طریق یک درگاه الکترونیکی سلامت صادر شود.نسخه دیجیتال را می‌توان در دستگاه تلفن همراه ذخیره کرد. شهروندان همچنین می‌توانند نسخه کاغذی را نیز درخواست کنند. هر دو نسخه حاوی کد کیوآر (QR) که شامل اطلاعات ضروری و همچنین امضای دیجیتال برای اطمینان از معتبر بودن گواهی می‌شود، هستند.
چگونه به سفر آزاد منجر خواهد شد؟
گواهی دیجیتال کووید اتحادیه اروپا در تمام کشورهای عضو پذیرفته می‌شود. این موضوع کمک خواهد کرد تا محدودیت‌های موجود به صورت هماهنگ برداشته شوند.هنگام مسافرت، دارنده گواهینامه دیجیتال کووید اتحادیه اروپا باید در اصل از محدودیت‌های حرکت آزادانه معاف شود. کشورها عضو باید از اعمال محدودیت‌های اضافی سفر به دارندگان گواهی دیجیتال خودداری کنند مگر اینکه برای حفاظت از سلامت عمومی لازم و متناسب باشد.
گواهی چگونه کار می‌کند؟
گواهی دیجیتال کووید شامل یک کد کیو‌آر با امضای دیجیتال برای محافظت از آن در برابر جعل است.هنگامی که گواهی بررسی می‌شود، کد کیوآر اسکن می‌شود و امضا در پی آن تایید می‌شود.
هر سازمان صادر کننده (به عنوان مثال یک بیمارستان، یک مرکز آزمایشگاهی، یک مقام بهداشتی) کلید امضای دیجیتال خاص خود را دارد. همه این موارد در یک پایگاه داده امن در هر کشور ذخیره می‌شوند.کمیسیون اروپا دروازه‌ای ایجاد کرده است که از طریق آن می‌توان تمام امضاهای گواهی را در سراسر اتحادیه اروپا تایید کرد. داده‌های شخصی دارنده گواهی از طریق دروازه عبور نمی‌کند زیرا برای تایید امضای دیجیتالی این کار لازم نیست. کمیسیون اروپا همچنین به کشورهای عضو کمک می‌کند تا نرم‌افزارها و برنامه‌های ملی را برای صدور، ذخیره و تایید گواهینامه‌ها توسعه دهند و از آن‌ها در آزمایش‌های لازم برای ورود به سیستم پشتیبانی کنند.برای هر واکسن کووید-۱۹ گواهی واکسیناسیون برای فرد واکسینه شده صادر می‌شود.
وقتی محدودیت‌های حرکت آزادانه برداشته شوند، کشورهای عضو باید گواهینامه‌های واکسیناسیون واکسن‌هایی را که مجوز از اتحادیه اروپا دریافت کرده‌اند، بپذیرند. ممکن است کشورهای عضو تصمیم بگیرند این مورد را به مسافران اتحادیه اروپا که واکسن دیگری تزریق کرده‌اند نیز تعمیم دهند.همچنین این بر عهده کشورهای عضو است که تصمیم بگیرند آیا پس از یکبار مصرف یا پس از اتمام چرخه کامل واکسیناسیون گواهی واکسیناسیون را قبول می‌کنند یا خیر.
گواهی شامل چه داده‌هایی است؟
گواهی دیجیتال کووید اتحادیه اروپا شامل اطلاعات کلیدی لازم مانند نام، تاریخ تولید، تاریخ صدور، اطلاعات مربوط به واکسن، آزمایش، بهبود و یک شناسه منحصر به هر فرد است. این داده‌ها روی گواهی باقی مانده و با تایید گواهی در یک کشور دیگر عضو ذخیره یا نگهداری نمی‌شوند.گواهی‌ها فقط شامل اطلاعات محدودی هستند که لازم است.


 
برچسب ها: کرونا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها