به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۲:۰۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۳/۱۳ ساعت ۱۹:۴۹
کد مطلب : ۲۷۵۹۱۹
از بلیت بخت‌آزمایی گرفته تا کارت ورودی مسابقات بیسبال

مشوق‌های گوناگون برای تزریق واکسن در آمریکا

مشوق‌های گوناگون برای تزریق واکسن در آمریکا
گروه بین الملل: کمپین واکسیناسیون کرونا در آمریکا به کندی پیش می‌رود. جو بایدن، رئیس جمهوری این کشور بر آن است که تا ۴ ژوئیه امسال ۷۰ درصد شهروندان آمریکا واکسینه شده باشند و از این رو مشوق‌های گوناگونی برای آنان در نظر گرفته است.
در حالی که در نقاط مختلف جهان بسیاری از مردم بی‌صبرانه در انتظار تزریق واکسن کرونا نشسته‌اند، میزان واکسیناسیون در ایالات متحده روز به روز کمتر می‌شود.جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا می‌کوشد، شهروندان کشورش را به واکسیناسیون تشویق کند و در این راه به مشوق‌های گوناگونی متوسل شده است.بایدن  اعلام کرد، این ماه "ماه کارزار ملی" خواهد بود که در طی آن، شهروندان را باید به تزریق واکسن کرونا تشویق کرد.هدف او این است که تا تاریخ ۴ ژوئیه (روز استقلال آمریکا) ۷۰ درصد از شهروندان بزرگسال در آمریکا دست‌کم یک بار واکسن کرونا دریافت کرده باشند.مشوق‌های که دولت جو بایدن به آن‌ها روی آورده، متفاوتند، از شراب مجانی و بلیت بخت‌آزمایی گرفته تا کارت ورودی مسابقات بیسبال.
رئیس جمهوری آمریکا شهروندان این کشور را فراخواند که ترس و واهمه‌ای از واکسیناسیون نداشته باشند.او تصریح کرد: «در تمام جهان مردم بی‌صبرانه و مأیوسانه در انتظار دریافت واکسن هستند؛ واکسنی که هر شهروند آمریکا می‌تواند در داروخانه محل سکونتش مجانی و بدون نوبت تزریق کند.»در حال حاضر حدود ۶۳ درصد از شهروندان ایالات متحده دست‌کم یک دوز واکسن کرونا تزریق کرده‌اند.بایدن وعده داده که در صورت پیشرفت کمپین واکسیناسیون، آمریکا "تابستان آزادی" و تابستان شادی" را تجربه کند.
البته آمریکا تنها کشوری نیست که از طریق مشوق می‌کوشد شهروندان خود را به تزریق واکسن کرونا ترغیب کند. استرالیا و همچنین هنگ کنگ نیز برای تشویق شهروندانشان دست به ارائه مشوق‌هایی زده‌اند.
کارزار جهانی واکسیناسیون کرونا
اتفاقی افتاد فراتر از حد انتظار: در نشست جهانی جمع‌آوری کمک‌های مالی برای واکسیناسیون کرونا، حجم کمک‌های مالی بیش از هدف مقرر بود. اگر واکسیناسیون با همین سرعت کنونی پیش رود ۵۷ سال دیگر مردم کشورهای فقیر واکسینه می‌شوند.نهاد "دسترسی جهانی واکسن‌های کووید-۱۹" یا به اختصار "کواکس" (COVID-19 Vaccines Global Access)، در جریان یک نشست جمع آوری کمک‌های مالی که به صورت آنلاین برگزار شد، توانست دو میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار جمع‌آوری کند؛ ۴۰۰ میلیون دلار بیش از حدی که تصورش می‌رفت.بر اساس این کمک‌های مالی، این برنامه جهانی می‌تواند بر پایه گزارش‌های منتشرشده، یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دوز واکسن دیگر برای مبارزه با ویروس کرونا در کشورهای فقیر مهیا کرده و در دسترس آنها قرار دهد.سازمان‌دهی و برگزاری این نشست را کشور ژاپن و "اتحاد جهانی واکسن و ایمن‌سازی" به عهده داشتند. قرار بر این است که با واکسن‌هایی که در سال جاری و در آغاز سال ۲۰۲۲ تحویل داده می‌شوند، تقریبا ۳۰ درصد از جمعیت بزرگسال در بیش از ۹۰ کشور فقیر جهان واکسینه شوند.مدیر اتحاد جهانی واکسن و ایمن سازی اعلام کرده است که به هند، به دلیل جمعیت زیاد، ۲۰ درصد از کل واکسن‌ها اختصاص خواهد یافت.
کامالا هریس، معاون رئیس جمهوری آمریکا در این نشست آنلاین با تأکید بر ارتباط تنگاتنگ کشورهای جهان گفت: «اگر تا پیشتر نمی‌دانستیم، اکنون می‌دانیم که واکنش جمعی ما به بحران‌های جهانی برای آینده مشترک ما تعیین‌کننده و مهم است.»اورزولا فون درلاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا هم بر حمایت این اتحادیه از این برنامه جهانی برای ریشه‌کن کردن کرونا در سراسر جهان تأکید کرد.
کواکس نهادی جهانی متشکل از سازمان بهداشت جهانی (WHO)، یونیسف (UNICEF)، ائتلاف جهانی واکسن (موسوم به اتحاد گاوی) (GAVI) و ائتلاف ابتکارات آمادگی برای پاندمی (CEPI) است که به منظور تحقق هدف توزیع منصفانه واکسن ویروس کرونا در جهان تاسیس شده است.ابتکار جهانی "دسترسی جهانی واکسن‌های کووید-۱۹" هدف خود را کاهش نابرابری گسترده بین کشورهای غنی صنعتی و کشورهای فقیر در آستانه صنعتی شدن در حال توسعه  در زمینه واکسیناسیون قرار داده است. برنامه این ابتکار جهانی حصول اطمینان از این مسئله است که در همین سال جاری در هر کشوری سوای فقیر یا غنی بودن، بیست درصد از شمار شهروندانی که بیش از دیگر گروه‌ها در معرض خطرند، واکسینه شوند.
با این حال جای این سئوال باقی است که آیا تأمین واکسن‌های اضافه به ویژه در کشورهای فقیر واقعا طبق برنامه پیش خواهد رفت.سازمان جهانی بهداشت هم اکنون هم تا پایان ماه ژوئیه از کمبود تقریبا ۱۹۰میلیون دوز واکسن سخن می‌گوید. یک دلیل این کمبود هم تصمیم هند به جلوگیری از صادرات واکسن در پی شیوع گسترده این بیماری در این کشور است. بزرگترین تولیدکننده واکسن در جهان در غرب هند برای شرکت دارویی بریتانیایی- سوئدی آسترازنکا واکسن تولید می‌کند.بسیاری از سازمان‌های توسعه و همکاری باردیگر کشورهای عضو گروه جی ۷ را به تلاش برای لغو حق ثبت واکسن‌های کرونا فراخواندند.یکی از این سازمان‌ها به نام "People's Vaccine Alliance" می‌گوید، بدون چنین اقدامی افزایش چشمگیر سرعت واکسیناسیون در کشورهای فقیر جهان امکان‌پذیر نخواهد بود.
بر پایه گزارش این اتحاد‌ در ماه مه در کشورهای عضو جی ۷ (متشکل از هفت کشور صنعتی) در مجموع روزانه ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر واکسینه شده‌اند. در برابر، در کشورهایی با درآمد پایین روزانه تنها ۶۳ هزار نفر واکسن دریافت کرده‌اند. "People's Vaccine Alliance" پیش بینی کرده است که در صورت ثابت ماندن سرعت واکسیناسیون ۵۷ سال طول خواهد کشید تا جمعیت کشورهای فقیر هم واکسینه شوند.



 
برچسب ها: آمریکا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها