به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۰۹:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۳/۱۴ ساعت ۱۱:۰۵
کد مطلب : ۲۷۵۹۸۳

میزان اثربخشی واکسن‌ها در برابر ویروس هندی

میزان اثربخشی واکسن‌ها در برابر ویروس هندی
گروه جامعه: یک متخصص ویروس شناسی اگر واکسن‌ها نتوانند، ایمنی لازم را در مقابل موتاسیون‌های جدید داشته باشند که ین امر از طریق آزمایش‌هایی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد، می‌توان بذر آن‌ها را عوض کرد و از بذری که تمام جهش‌ها را شامل شود، استفاده کرد و از این رو این مسئله چندان نگران کننده نیست.
 
حسین کیوانی در خصوص ویروس هندی گفت: مرگ‌ومیر در این ویروس با ویروس‌های اولیه تفاوت چندانی ندارد، اما قدرت سرایت پذیری آن افزایش پیدا کرده و یک مقداراز ویروس‌های جهش یافته آفریقایی و هندی بیشتر است.عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در پاسخ به سوال که میزان اثربخشی واکسن‌ها در مقابل این ویروس چگونه است؟، توضیح داد: اگر واکسن‌ها نتوانند، ایمنی لازم را در مقابل موتاسیون‌های جدید داشته باشند که ین امر از طریق آزمایش‌هایی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد، می‌توان بذر آن‌ها را عوض کرد و از بذری که تمام جهش‌ها را شامل شود، استفاده کرد و از این رو این مسئله چندان نگران کننده نیست.

آیا قارچ سیاه در ایران هم وجود دارد؟
این متخصص ویروس شناسی در مورد بیماری قارچ موکور یا همان قارچ سیاه اظهار کرد: قارچ موکور بیماری جدیدی نیست و در گذشته هم وجود داشته است و بیشتر در مناطق مرطوب دیده می‌شود و هنگامی که محیطی آلوده باشد، ابتلا به موکورمایکوزیس یا همان قارچ سیاه رخ می‌دهد.

وی ضمن اشاره به اینکه این قارچ در ایران هم وجود دارد و اگر مکانی توسط این قارچ آلوده شده باشد، می‌تواند به طرق مختلف سبب بیماری زایی شود، ادامه داد: اگر هوا، هواساز و یا وینتیلاتور آلوده باشد، این قارچ می‌تواند به داخل ریه و بدن سرایت کند و موجب بیماری زایی گردد.

این ویروس شناس با بیان اینکه قارچ موکور در همه دنیا وجود دارد و نکته مهم در خصوص آن، این است که بیماری زایی داشته باشد، افزود: تا جایی که من مطلع هستم این بیماری بعد از شیوع کرونا در کشور دیده نشده است.
این استاد دانشگاه در خصوص ارتباط بین کرونا و این قارچ گفت: ارتباطی بین کووید ۱۹ و قارچ موکور وجود ندارد و دلیل افزایش این بیماری بعد از شیوع کرونا در هند این است که قارچ موکور در این کشور زیاداست و به علاوه از موکورمایکوزیس هم مانند کووید یک بیماری ریوی است.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها