به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۷:۱۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۰/۲۰ ساعت ۱۳:۳۰
کد مطلب : ۲۷۶۰۶
تشدید عملیات ارتش در مرزهای مشترک با الجزایر

نخست‌وزیر تونس دلايل استعفايش را گفت

گروه بين​الملل: نخست وزیر تونس روز پنجشنبه و در راستای اجرای طرح "نقشه راه" با هدف حل بحران سیاسی این کشور استعفا کرد. این در حالی است که همچنان درگیری‌ و ناآرامی در مناطق مختلف این کشور ادامه دارد.
نخست‌وزیر تونس دلايل استعفايش را گفت
به گزارش پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، علی العریض، نخست‌وزیر تونس روز پنجشنبه استعفای خود را به منصف المرزوقی، رئیس‌جمهور این کشور تقدیم کرد. این اقدام علی العریض در راستای اجرای "نقشه راه" تونس صورت گرفت که در یکی از بندهای آن بر تشکیل دولت مستقل تاکید شده است. همچنین مهدی جمعه، به ریاست علی جمعه، وزیر صنعت تونس به تشکیل دولتی تکنوکرات مکلف شد.

در همین راستا، علی العریض در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که استعفایش را به المنصف المرزوقی تسلیم کرده است. وی افزود: استعفای من در راستای احترام به تعهداتی است که دولت به مردم داده و در سایه نتایج مذاکرات ملی و پیشبرد روند دوره انتقالی تونس صورت گرفت. حسین العباسی، دبیرکل اتحادیه مشاغل تونس نیز از برگزاری نشستی میان علی العریض و اعضا کمیته چهار جانبه ناظر بر مذاکرات ملی جهت بررسی اجرای مفاد نقشه راه تونس خبر داد. وی تصریح کرد: طبق مفاد "نقشه راه" دولت جدید طی دو هفته جای دولت کنونی را خواهد گرفت. العباسی همچنین استعفای العریض، همزمان با فعالیت مجلس موسسان (پارلمان) در انتخاب 9 عضو هیات عالی مستقل انتخابات را گامی مهم در روند اجرای نقشه راه دانست.

از سوی دیگر، همزمان با آشفتگی اوضاع سیاسی در عرصه تغییر دولت و اعضای کابینه تونس شهرها و مناطق مهم این کشور با درگیری‌های گسترده‌ای روبرو بوده است. بنا به گزارش منابع تونسی صبح امروز (جمعه) در ولایت "القصرین" میان نیروهای امنیتی تونس و تظاهرکنندگانی که در اعتراض به اوضاع اقتصادی و سیاست‌های دولت در این زمینه به خیابان‌ها آمده بودند، درگیری‌هایی رخ داد.

نیروهای امنیتی تونس با استفاده از تجهیزات نظامی در مناطق مختلف ولایت القصرین مستقر شده و برای سرکوب تظاهرکنندگان به استفاده از زور روی آوردند. یک مسئول امنیتی در این خصوص گفت: تظاهرکنندگان به سوی نیروهای امنیتی سنگ و کوکتل مولوتف پرتاب می‌کردند و نیروهای امنیتی نیز در مقابل به استفاده از گاز اشک‌آور روی آوردند. همچنین ارتش تونس عملیات هوایی و زمینی را در منطقه استراتژیک "الشعانبی" واقع در مرزهای مشترک تونس با الجزایر که محل استقرار گروه‌های تروریستی است افزایش داد. توفیق الرحمونی، سخنگوی وزارت دفاع تونس در این باره گفت: ارتش تونس پس از مشاهده تحرکات گروه‌های تروریستی از هواپیماهای جنگی استفاده کرده و محاصره و تعقیب این گروه‌های تروریستی همچنان ادامه دارد.
مرجع : ايسنا