به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۳/۱۴ ساعت ۱۷:۴۹
کد مطلب : ۲۷۶۰۷۵

کمترین یارانه به کدام گروه می رسد؟ /جدول

کمترین یارانه به کدام گروه می رسد؟ /جدول
گروه اقتصادی: مجموع یارانه‌های نقدی در سال ۹۹ برابر با ۱۰۸ هزار و ۴۴۰ میلیارد تومان بود. این رقم در کنار وام ۲۸ هزار و ۲۱۲ میلیارد تومانی کرونا در سال گذشته مجموع کمک‌های نقدی دولت در سال گذشته بوده است.
حمید پورمحمدی معاون سازمان برنامه و بودجه در نشست خبری خود در مورد پرداخت یارانه‌ها گفت: سال گذشته جمعا ۱۰۸ هزار و ۴۴۰ میلیارد تومان یارانه نقدی پرداخت شد. درتشریح قسمت‌های مختلف یارانه‌های نقدی در ایران مشخص شد کمترین سهم یارانه به معلولان تعلق داشته است.

درنشستی که معاون امور اقتصادی و هماهنگی برنامه بودجه سازمان برنامه داشت به موضوعات مهمی در مورد اقتصاد کلان کشور در سال ۱۴۰۰ اشاره شد. وی در یکی از مهمترین موضوعات، دسته بندی یارانه‌های نقدی درسال ۱۳۹۹ را به تفکیک اجزا و بخش‌های مهم به تصویر کشید. طبق این گزارش، بیشترین سهم را در این میان یارانه نقدی سرپرستان خانوار داشته است.

سهم ۴۰ درصدی یارانه نقدی سرپرستان خانوار
در سال ۹۹ مجموعا ۴۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان از سوی دولت به حساب ۲۰ میلیون و ۱۸۶ هزار سرپرست خانوار واریز شد که با احتساب خانوار‌های ۴ نفره به طور متوسط نفری ۴۵ هزار تومان محاسبه می‌شود.در این سال ۳۲ هزار میلیارد تومان نیز به خانوار‌های مشمول برای دریافت یارانه معیشتی تعلق گرفت. طبق آخرین برآورد‌ها تعداد این خانوار‌ها برابر با ۱۹ میلیون و ۶۶۹ هزار و ۴۱۳ نفر بوده است.

۴۷۰ هزار تومان سرانه افزایش مستمری مددجویان در هرماه
در ادامه به گفته پورمحمدی، ۱۵ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان در افزایش مستمری مددجویان و ۱۵ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان نیز در اقشار آسیب پذیر در سال ۹۹ هزینه شده است.تعداد مددجویان در کشور از سال ۹۳ تاکنون روندی افزایشی داشته و متوسط رشد آن ۴.۵ درصد بوده است؛ بنابراین اگر این رشد تا سال ۹۹ نیز ادامه پیدا کرده باشد تعداد مددجویان برابر با ۲ میلیون و ۷۵۱ هزار نفر خواهد بود.

دراین صورت محاسبات نشان میدهد به حساب هرکدام از مددجویان تحت پوشش، ماهانه ۴۷۵ هزار تومان در سال ۹۹ واریز شده است.از آن طرف کمترین سهم یارانه نقدی را در بین عناوین مختلف، شاخه معلولان داشته و برابر با ۰.۰۹ درصد از کل یارانه‌های نقدی بوده است. مقیاس ریالی این بخش نیز معادل با ۱۰۰ میلیارد تومان بوده است. در کنار یارانه‌های نقدی دولت مبلغی نیز در این سال تحت عنوان وام کرونایی به مردم پرداخت شد.

یارانه کرونا در سال ۹۹
در گزارش پورمحمدی از وضعیت یارانه‌ها در سال ۹۹ به وام کرونا نیز اشاره شد. وی در مورد پرداخت وام یک میلیون تومانی به خانوار‌ها گفت: سال ۹۹، ۲۸ هزار و ۲۱۲ میلیارد تومان طی دو مرحله وام یک میلیون تومانی به جامعه هدف پرداخت شد و در مجموع ۶۶ درصد خانواده‌های هدف وام را دریافت کردند.

مقایسه کل مبلغ یارانه نقدی سال ۹۹ (۱۰۸ هزار و ۴۴۰ میلیارد تومان) با دیگر اجزای بودجه در این سال نشان از اختلاف یارانه نقدی با اجزای مهم در بخش‌های دیگر داشته است. در سال گذشته به گفته رئیس سازمان برنامه و بودجه درآمد نفتی دولت برابر با ۱۰ هزار میلیارد تومان (معادل با ۱.۲ میلیارد دلار) بوده که کمترین درآمد نفتی دولت در سال‌های اخیر به حساب می‌آید.

بودجه عمرانی کشور نیز در این سال ۶۷ هزار میلیارد تومان رقم خورده که ۶۲ درصد از یارانه نقدی در این سال بوده است. در بخش دستمزد و حقوق نیز بودجه مصرف شده در این سال ۲۴۱ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان بوده که اعتبارات یارانه‌ای ۴۴ درصد این بخش است. یعنی دولت به اندازه ۴۴ درصد اعتبارات حقوق و دستمزد در سال ۹۹ یارانه نقدی در قالب‌های متفاوت داده است.
مرجع : اقتصاد نیوز
برچسب ها: یارانه
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها