به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۴:۲۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۳/۱۵ ساعت ۰۸:۳۰
کد مطلب : ۲۷۶۱۰۲

عدم طرح قطعنامه علیه ایران در آژانس

عدم طرح قطعنامه علیه ایران در آژانس
گروه سیاسی: به رغم عدم پاسخ‌گویی ایران درباره منشاء اورانیوم کشف شده در سایت‌های اعلام نشده ، چندین دیپلمات غربی به رویترز گفته‌اند نمی‌خواهند قطعنامه‌ای علیه تهران در اجلاس هفته آینده شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه دهند.
این خبرگزاری از قول چندین دیپلمات غربی  گزارش داد، بریتانیا، فرانسه، آلمان به همراه ایالات متحده آمریکا در نظر ندارند قطعنامه‌ای علیه تهران در نشست هفته آینده شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه دهند، چرا که این اقدام می‌تواند مذاکرات هسته‌ای را با چالش مواجه سازد.
دوشنبه هفته گذشته آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی اعلام کرد ایران هنوز به سئوال‌های این سازمان درباره فعالیت‌های هسته‌ای و سایت‌های هسته‌ای احتمالی اعلام‌نشده خود پاسخ نداده است.آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ماه‌ها پیش خواستار دستیابی به سه سایت اعلام نشده ایران بود تا از آنها نمونه‌برداری کند. ایران در نهایت با مخالفت‌ها و تاخیر زیاد، تابستان پارسال موافقت کرد که بازرسان آژانس از این محل‌ها دیدار کنند؛ موضوعی که به کشف ذرات اورانیوم در این سایت‌ها منجر شد.ایران از آن زمان از توضیح درباره منشاء این اورانیوم سر باز زده است.
خبرگزاری‌های بین‌المللی، از جمله رویترز، با اشاره به این که برخی گزارش‌های آژانس را دیده‌اند می‌گویند، دو تا از محل‌های مشکوک مربوط به سایت‌هایی در حومه شهرهای تهران و اصفهان هستند که در سال‌های ۲۰۰۳ و ۲۰۰۴ احتمالا با هدف از بین بردن رد اورانیوم تخریب شده‌اند.در اجلاس قبلی آژانس، بریتانیا، فرانسه و آلمان با حمایت آمریکا قطعنامه‌ای برای تصویب در شورای حکام آژانس با ۳۵ عضو، آماده کردند، اما به خاطر انتشار اخباری از تمایل ایران برای مذاکرات با آژانس، از ارائه آن برای تصویب خودداری کردند.
یک دیپلمات غربی گفته است گزارش اخیر آژانس درباره عدم پاسخگویی ایران به منشاء ذرات اورانیوم در سایت‌های اعلام نشده نباید مورد غفلت قرار بگیرد و البته مذاکرات آژانس و ایران فعلا ادامه دارد.پنج دیپلمات غربی دیگر نیز گفته‌اند قطعنامه‌ای علیه ایران پیشنهاد نخواهد شد، اما انتشار بیانیه‌ای توسط اعضای شورای حکام محتمل است.
 همچنین یکی از دیپلمات‌هایی که بنابر این گزارش، کشورش موافق تصویب قطعنامه علیه ایران در شورای حکام است، گفته که باید بیانیه «شدیدی» علیه ایران صادر شود.
وی تاکید کرد ایران تعهداتی دارد و باید به آن پایبند باشد.سخنگوی دولت فرانسه نیز گفت هیچ پیشرفتی از تلاشهای آژانس جهت دریافت پاسخ از جمهوری اسلامی درباره منشاء اورانیوم کشف شده در سایتهای اعلام نشده وجود ندارد و این موضوع مایه «نگرانی شدید» است.وی از ایران خواست هرچه زودتر درباره این موضوع شفاف‌سازی کند.

 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها