به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۴:۰۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۳/۱۵ ساعت ۰۹:۴۳
کد مطلب : ۲۷۶۱۲۶

انقراض مرموزکوسه‌ها در ۱۹میلیون سال پیش

انقراض مرموزکوسه‌ها در ۱۹میلیون سال پیش
گروه علمی: دانشمندان به این نتیجه رسیده‌اند که حدود ۱۹ میلیون سال پیش، یک اتفاق ناشناخته در مقیاس جهانی، باعث انقراض کوسه‌ها شده است. انقراض‌هایی که بخش قابل توجهی از حیات را از بین می‌برند، باعث تغییر تاریخ زمین شده‌اند. این انقراض‌ها که معمولاً در اثر یک تغییر عظیم محیطی، مانند برخورد سیارک با زمین یا تغییرات قابل توجه آب‌وهوایی، رخ می‌دهد، توجه دانشمندان را به چگونگی بازیابی حیات، پس از آن فاجعه، جلب می‌کند.
 
براساس مقاله‌ای که دانشمندان در مجله ساینس منتشر کرده‌اند، بر اثر این رویداد، جمعیت کوسه‌ها از بین رفت و هنوز هم خسارتی که به این ماهی‌های بدون استخوان وارد شده، جبران نشده است.دانشمندان با شناسایی برخی ویژگی‌های خاص مانند فلس‌ها و تعداد دندان‌های کوسه‌ها می‌توانند از چند و چون حیات آنها مطلع شوند. به عنوان مثال، کوسه‌ها به ازای از دست دادن هر دندان، ۱۰۰ ریزدندان تولید می کنند.
 
این دانشمندان که مدت‌هاست روی فسیل کوسه‌ها کار می کنند، در خلال مطالعات خود متوجه یک تغییر ناگهانی در فسیل‌ها شدند. حدود ۱۹ میلیون سال پیش، نسبت ریزدندان‌های کوسه‌ها به دندان آنها به شدت تغییر کرده بود. نمونه‌های قدیمی‌تر دارای تقریباً یک ریزدندان به ازای هر پنج دندان بودند(نسبتی حدود ۲۰ درصد)، اما در نمونه‌های جدیدتر، این نسبت نزدیک به یک درصد بود. این یافته به این معنی بود که کوسه‌ها به طور ناگهانی، در مقایسه با کوسه‌های دوره‌ای که با عنوان میوسن اولیه از آن یاد می شود، بسیار کمتر شده بودند.

دانشمندان در مطالعه قبلی با استفاده از همان مجموعه داده‌ها، همچنین دریافته بودند که حدود ۱۹ میلیون سال پیش، جمعیت کوسه‌ها به میزان زیادی(حدود ۹۰ درصد) کاهش یافته است.به این ترتیب، دانشمندان نتیجه‌گیری کردند که ۱۹ میلیون سال پیش، اتفاقی برای جمعیت کوسه‌ها افتاده است، اما آنها هنوز نمی‌دانند که این اتفاق چه بوده و به چه شکلی رخ داده است.

با این حال، همچنان این سوال، ذهن دانشمندان را به خود مشغول کرده بود که آیا یک انقراض واقعی اتفاق افتاده یا فقط تعداد آنها کم شده است. آنها برای پاسخ به این سوال تحقیقات جدیدی را آغاز کردند که در نهایت به این نتیجه رسیدند که کاهش تنوع کوسه‌ها نشان‌دهنده این است که آنها در آن زمان منقرض شده اند و فقط تعداد کمی از کوسه‌ها توانسته بودند از این اتفاق و انقراض جان سالم به در برند.
برچسب ها: انقراض کوسه‌
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها