به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۷ - ۲۱:۲۰
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۳/۱۵ ساعت ۱۲:۲۷
کد مطلب : ۲۷۶۱۷۹
روزنامه نیویورک‌تایمز به نقل از مقام‌های عراقی و آمریکایی:

نیروهای نیابتی ایران در عراق با سلاح‌های پیشرفته آمریکا را تهدید می‌کنند

نیروهای نیابتی ایران در عراق با سلاح‌های پیشرفته آمریکا را تهدید می‌کنند
گروه بین‌الملل: روزنامه نیویورک‌تایمز  در گزارشی نوشت نیروهای آمریکایی حاضر در عراق با تهدید فزاینده شبه‌نظامیان شیعه مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران مواجه‌اند که قادرند در حملات خود از فناوری سلاح‌های پیشرفته و پیچیده از جمله پهپادهای مسلح استفاده کنند.

مقام‌های آمریکایی به نیویورک تایمز گفته‌اند، دست کم در دو ماه گذشته سه بار این شبه نظامیان با استفاده از پهپادهای کوچک پر از مواد منفجره و در اواخر شب به پایگاه‌های عراقی از جمله پایگاه‌های مورد استفاده سی‌آی‌ای و واحدهای عملیات ویژه آمریکا حمله کرده‌اند. ژنرال کنت‌ مک‌کنزی، فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده موسوم به «سنتکام» ماه گذشته در عراق گفته بود که مقابله با پهپادهای کوچک شبه نظامیان مورد حمایت ایران در عراق یک اولویت است و تلاش‌ها برای مقابله با آنها تسریع شده است. نیویورک تایمز نوشته است، ایران که طی سال های اخیر به دنبال تحریم‌های گسترده مالی آمریکا به شدت تضعیف شده است، از نیروهای نیابتی خود در عراق برای تحت فشار قرار دادن آمریکا و دیگر قدرت‌های جهانی برای احیای توافق هسته‌ای موسوم به برجام و لغو این تحریم‌ها استفاده می‌کند.
 
مقام‌های عراقی و آمریکایی هم در این زمینه به نیویورک تایمز گفته‌اند، ایران حملات پهپادی را برای حداقل رساندن تلفات طراحی کرده است تا احتمال واکنش تلافی جویانه آمریکا به این حملات را کاهش دهد. مایکل پی. مالروی، یک افسر سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سی‌آی‌ای و مقام ارشد ناظر خاورمیانه در پنتاگون، گفت که با توجه دانش و تخصصی که نیروی قدس سپاه پاسداران در اختیار این نیروهای قرار می‌دهند، پهپادها را می‌توان به سرعت و با قیمت کم تهیه و به (سلاحی) پیچیده تبدیل کرد. مایکل پی. مالروی تصریح کرد که پهپادها یکی از مهم‌ترین تهدیدها پیش روی نیروهای آمریکا در عراق هستند. یک مقام ارشد امنیتی عراق هم گفته است، پهپادها یک مشکل هستند، اما آنها یک ابزار هستند و نه خود مشکل.

این مقام عراقی که خواست نامش فاش نشود، تأکید کرد، این (پهپادها) یک ابزار فشار است. ایران از نظر اقتصادی در حال خفه شدن است. هرچه ( از این لحاظ) بیشتر تحت فشار قرار گیرد، حملات تشدید می‌شود. مشکل درگیری بین ایران و آمریکاست. مقام‌های عراقی و تحلیلگران آمریکایی به نیویورک تایمز گفته‌اند با توجه این که به دلیل تحریم‌ها توانایی ایران جهت تامین مالی گروه‌های بزرگ شبه نظامی در عراق کاهش یافته است، این کشوری روی گروه‌های کوچکتر این شبه نظامیان سرمایه‌گذاری کرده است. در همین زمینه، خبرگزاری رویترز ۳۱ اردیبهشت ماه نیز در گزارشی نوشته بود، ایران در راهبرد خود در عراق دست به تغییری تاکتیکی زده است و اکنون به جای اتکا به گرو‌ه‌های بزرگ شبه‌نظامی شیعه، پیکارجویان زبده و وفادار را در گروه‌های کوچک سازماندهی کرده است. طبق این گزارش، اعضای این گرو‌ه‌های ویژه سال گذشته تحت نظارت نیروی قدس سپاه آموزش‌هایی را در جنگ‌های پهپادی، رصد و ردیابی، و انتشار تبلیغات آنلاین فراگرفته‌اند. منابع نظامی و امنیتی عراقی و دیپلمات‌های غربی به رویترز گفته‌ بودند، این گروه‌های جدید شبه نظامی کوچک٬ عامل اجرای یک رشته از حملات پیچیده‌ علیه آمریکا و متحدانش در عراق هستند.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها