کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

پکن اقدام کنسولگری‌های ایالات متحده و اتحادیه اروپا را محکوم کرد!

شمع‌هایی بیاد کشتار معترضان در چین کمونیست

15 خرداد 1400 ساعت 12:40

گروه بین‌الملل: مقامات چینی روز جمعه از اقدام کنسولگری‌های ایالات متحده و اتحادیه اروپا در هنگ‌کنگ در روشن کردن شمع به یاد قربانیان کشتار میدان تیان‌آن‌من به شدت انتقاد کرد!


پکن این اقدام را که برای بزرگداشت یاد قربانیان وقایع ۴ ژوئن ۱۹۸۹ صورت گرفت یک «نمایش سیاسی ناشیانه» خواند که به اعتقاد مقامات چینی با هدف «برهم زدن ثبات» در این کشور انجام شده است. یک سخنگوی دفتر وزارت امور خارجه چین در هنگ‌کنگ در این خصوص تصریح کرد: «هرگونه تلاش در جهت بهره‌بردای از هنگ‌کنگ برای انجام عملیات نفوذ و یا خرابکاری علیه سرزمین اصلی چین عبور از خط قرمز‌ها است و تحمل نخواهد شد.» وی افزود: «ما بار دیگر از ارگان‌ها و نهاد‌های کشورهای مربوطه در هنگ کنگ می خواهیم که فورا مداخله در امور هنگ کنگ و به طور کلی امور داخلی چین را متوقف کرده و از بازی با آتش خودداری کنند.»
کنسولگری ایالات متحده آمریکا در هنگ‌کنگ که ساختمان آن در مجاورت اقامتگاه رسمی کری لم، نماینده تام‌الاختیار چین در این منطقه نیمه‌خودمختار واقع شده عصر جمعه به نشانه سالگرد بزرگداشت قربانیان کشتار فعالان جنبش‌ دموکراسی‌خواهی در میدان تیان‌آن‌من بدست ارتش چین اقدام به روشن کردن شمع پشت پنجره‌های ساختمان این نهاد دیپلماتیک کرد. از سوی دیگر، دفتر اتحادیه اروپا در هنگ‌کنگ نیز در اقدامی مشابه به یاد قربانیان این وقایع که اغلب آنها را دانشجویان تشکیل می‌دادند شمع روشن کرد. این نمایندگی‌های دیپلماتیک همچنین به همین مناسبت عکس‌ها، ویدیو‌ها و پیام‌هایی ویژه در خصوص ادای احترام به قربانیان کشتار تیان‌آن‌من در شبکه‌های اجتماعی منتشر یا بازنشر کردند.
گفتنی است که مسئولان محلی در هنگ‌کنگ در آستانه فرارسیدن سالگرد وقایع میدان تیان‌آن‌من هر گونه تجمع و برگزاری مراسم به این مناسبت را ممنوع اعلام کرده و روز جمعه نیز یکی از کنشگران جوان هنگ‌کنگی را که قصد داشت با روشن کردن شمع در پارک ویکتوریا به قربانیان این وقایع ادای احترام کند،‌ دستگیر و بازداشت کردند. این مراسم که برگزاری آن در چهارم ژوئن به مدت سه دهه هر سال به یک سنت همیشگی در میان شهروندان چینی تبدیل شده بود از سال گذشته همزمان با گسترش اعتراضات جنبش دموکراسی‌خواهی و نیز به بهانه همه‌گیری بیماری کووید۱۹ در این مستعمره سابق بریتانیا ممنوع اعلام شد.
پلیس هنگ‌‌کنگ روز جمعه تدابیر امنیتی ویژه‌ای را در شهر برقرار کرد و برای ممانعت از برپایی هرگونه مراسم به یاد قربانیان سرکوب جنبش دموکراسی‌خواهی، دسترسی به پارک ویکتوریا، محل برپایی تجمعات سالانه به این مناسبت را مسدود کرد. با این حال برخی از شهروندان هنگ‌کنگی برای بزرگداشت سالگرد وقایع میدان تیان‌آن‌من روش‌های دیگری از جمله روشن کردن چراغ‌های کوچک در خیابان‌ها و روشن کردن شمع پشت پنجره‌ها را به کار بردند. سال گذشته نیز در پی ممنوعیت برپایی این مراسم، هزاران نفر در سراسر هنگ‌کنگ برای احترام به قربانیان کشتار سال ۱۹۸۹ در خیابان‌ها و مقابل منازل خود شمع روشن کرده بودند.
در همین راستا چند هزار نفر نیز بدون دخالت پلیس در پارک ویکتوریا اقدام به روشن کردن شمع کردند که متعاقب آن تعدادی از برگزارکنندگان این مراسم به اداره پلیس فراخوانده شده و متحمل مجازات زندان شدند. هنگ‌کنگ آخرین نقطه از خاک چین است که پیش‌تر در آن مراسم سالگرد یادبود قربانیان کشتار خونین میدان تیان‌آن‌من برگزار شده بود. مسئولان محلی در هنگ‌کنگ از سال گذشته میلادی بواسطه تصویب و اجرایی شدن قانون جدید امنیتی دیکته شده از سوی پکن بر شدت سرکوب جنبش دموکراسی‌‌خواهی در این منطقه نیمه خودگردان افزوده و شمار زیادی کنشگران هنگ‌کنگی را روانه زندان کرده‌اند.


کد مطلب: 276188

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/276188/شمع-هایی-بیاد-کشتار-معترضان-چین-کمونیست

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir