کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

یکصدنفر در حمله شبه‌نظامیان کشته شدند

16 خرداد 1400 ساعت 9:44


گروه بین الملل: روک کابوره، رئیس جمهور بورکینافاسو گفت: افراد مسلح به روستایی در شمال این کشور حمله کردند و بیش از یکصد نفر را کشتند.
مهاجمان در حمله شبانه به سولهان، خانه روستاییان و بازار محلی را هم به آتش کشیدند و سوزاندند. حملات مسلحانه گروه‌های اسلامگر به خصوص در مناطقی از بورکینافاسو که با نیجر و مالی هم‌مرز است بدون سابقه نیست و اخیرا گسترش یافته، هرچند کمتر تلفاتی چنین گسترده داشته است.اسلامگرایان برای استقرار نظام اسلامی و اجرای قوانین شرع در این مناطق فعالیت می‌کنند.
 کابوره به نشانه احترام به قربانیان این حمله، سه روز عزای ملی اعلام کرده و در توییتر خود نوشت که "ملت ما پکپارچه و متحد در برابر نیروهای شر ایستاده است."وی افزود که نیروهای امنیتی در حال جستجو برای یافتن عوامل این حمله هستند.در حمله دیگری، ۱۴ نفر در روستای تدریات واقع در حدود ۱۵۰ کیلومتری شمال سولهان کشته شدند.ماه گذشته نیز مهاجمان در حمله به روستایی در شرق بورکینافاسو ۳۰ نفر را به قتل رساندند.این کشور مانند بسیاری دیگر از کشورهای همسایه با مشکلات امنیتی حاد مواجه است و گروه‌های مسلح اسلامی در بسیاری از مناطق به حمله علیه شهروندان و آدم‌ربایی و گروگانگیری جهت اخاذی مبادرت می‌کنند.در ماه مه، ارتش بورکینافاسو در واکنش به تجدید حملات شبه نظامیان اسلامگرا به یک رشته عملیات گسترده دست زد.
طی دو سال گذشته، عملیات گروه‌های مسلح به آوارگی بیش از یک میلیون نفر از مردم این کشور منجر شد، که در شرایط عادی هم با فقر و کمبود اقلام اساسی زندگی دست به گریبان هستند.
از سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ که شبه‌نظامیان اسلامگرا در صدد تسلط بر مناطق نیمه خشک منطقه "ساحل آفریقا" برآمدند و بخش‌هایی از کشور مالی را تصرف کردند، این منطقه دستخوش ناآرامی و خشونت بوده است.از آن زمان، واحدهای اعزامی ارتش فرانسه در مبارزه با اسلامگرایان فعال در این بخش از آفریقا با نیروهای دولتی مالی، چاد، موریتانی، نیجر و بورکینافاسو همکاری و از آنها پشتیبانی کرده اما تاکنون موفق به ریشه‌کنی آنها نشده‌اند.بورکینافاسو یک کشور محصور در خشکی واقع در غرب آفریقا و با کشورهای مالی، نیجر، بنین، توگو، غنا و ساحل عاج هم‌مرز است. این منطقه در سال ۱۸۹۰ به استعمار فرانسه درآمد و در سال ۱۹۵۸ استقلال خود را کسب کرد.از زمان استقلال تا سال ۱۹۸۴ نام این کشور جمهوری ولتای علیا بود اما در آن سال به بورکینافاسو (سرزمین مردان پاکزاد) تغییر نام یافت.جمعیت این کشور کمی بیش از بیست ملیون نفر است که بیش از ۶۰ درصد آنان را مسلمانان و بقیه را مسیحیان و پیروان ادیان بومی تشکیل می‌دهند. نظام سیاسی این کشور جمهوری سکولار است اما اسلامگرایان حامی استقرار نظام اسلامی و اجرای قوانین شرع از چند سال پیش در این منطقه به فعالیت مسلحانه پرداخته‌اند.

 


کد مطلب: 276281

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/276281/یکصدنفر-حمله-شبه-نظامیان-کشته-شدند

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir