به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۳/۱۶ ساعت ۱۶:۳۲
کد مطلب : ۲۷۶۳۸۸

افزایش روز افزون وابستگی بلاروس به روسیه

افزایش روز افزون وابستگی بلاروس به روسیه
گروه بین الملل: فرود آوردن اجباری یک هواپیمای مسافربری در فرودگاه مینسک با اعتراض شدید کشورهای غربی روبرو شده است.
دو هفته پیش یک هواپیمای مسافربری شرکت رایان‌ایر که بین پایتخت‌های یونان و لیتوانی در پرواز بود با ترفند وجود بمب در هواپیما به اجبار در فرودگاه مینسک فرود آمد و ماموران امنیتی یکی از مسافران آن را که وبلاگ‌نویس منتقد دولت بلاروس است بازداشت کردند.اتحادیه اروپا این اقدام دولت الکساندر لوکاشنکو را به عنوان آدم‌ربایی به شدت محکوم کرد و اینگریدا سیمونیت، نخست‌وزیر لیتوانی از جامعه جهانی خواست برای جلوگیری از تکرار چنین حوادثی اقدام فوری کند.
مهم‌ترین حامی حکومت بلاروس در این گونه اقدام‌ها و سرکوب شدید معترضان روسیه است. دبیرکل پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) با اشاره به تنش‌های اخیر میان کشورهای غربی و بلاروس به این کشور و روسیه هشدار داد. ینس استولتنبرگ در آستانه اجلاس سران ناتو تاکید کرد: «طبیعی است که ما آماده‌ایم در مواقع اضطراری از هر هم‌پیمانی محافظت و در برابر هر گونه تهدیدی از جانب مینسک و مسکو از آن دفاع کنیم.»دبیرکل ناتو می‌گوید اعضای این پیمان هوشیارند و تحولات بلاروس را با دقت زیاد دنبال می‌کنند. او افزود بلاروس مدام به روسیه وابسته‌تر می‌شود.
استولتنبرگ از "نگرانی جدی" کشورهای عضو پیمان دفاعی ناتو به خاطر همکاری تنگاتنگ روسیه و بلاروس در ماه‌های گذشته خبر داد.او می‌گوید اعضای ناتو در گذشته شاهد بوده‌اند که روسیه چگونه تمامیت ارضی کشورهایی نظیر اوکراین، گرجستان و مالدیو را نقض کرده است.نخست‌وزیر پیشین نروژ با بیان این که مایل نیست درباره تحولات آینده گمانه‌زنی کند، تاکید کرده که ناتو یک پیمان کاملا تدافعی است.
پیمان آتلانتیک شمالی آوریل ۱۹۴۹ در واشنگتن پایه‌گذاری شد و یکی از مهم‌ترین محورهای آن بندی است که امضاءکنندگان را متعهد می‌کند حمله نظامی به کشورهای عضو را تعرض به تمام اعضای پیمان تلقی کنند و برای مقابله با آن دست به اقدام بزنند.در حال حاضر ۳۰ کشور عضو ناتو هستند و سه عضو آن، لهستان، لیتوانی و لتونی با بلاروس مرز مشترک دارند. پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی ۱۰ کشور کمونیستی پیشین که از اقمار آن محسوب می‌شدند به عضویت ناتو درآمدند.
به این ترتیب و با عضویت چند کشور حوزه بالتیک به پیمان آتلانتیک شمالی، مرزهای ناتو بیش از پیش به مرزهای روسیه نزدیک شد و این مسئله همواره با ناخشنودی و نگرانی مسکو روبرو بوده است.رومان پروتاسویچ، که پس از فرود احباری هواپیمای مسافربری رایان‌ایر در مینسک بازداشت شد یکی از گردانندگان و همکاران اصلی کانال تلگرامی "نکستا" است که از سال گذشته به پوشش اخبار جنبش اعتراضی شهروندان بلاروس علیه رژیم لوکاشنکو می‌پردازد.بازداشت و در حقیقت ربودن این وبلاگ‌نویس که ظاهرا زیر شکنجه مجبور به اعتراف‌های اجباری شده با واکنش‌های اعتراضی بین‌المللی روبرو شد و در پی آن اتحادیه اروپا تحریم‌های جدیدی علیه حکومت بلاروس اعمال کرد.در واکنش به این اعتراض‌ها ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در اقدامی که دهن‌کجی آشکار به کشورهای غربی ارزیابی شده از لوکاشنکو در مسکو پذیرایی کرد و کمک‌های مالی قابل توجهی در اختیار او گذاشت. پوتین تاکید کرده که در برابر فشارهای غرب به حمایت خود از دیکتاتور بلاروس ادامه می‌دهد.

 
برچسب ها: بلاروس
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها