کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

شورای نگهبان در مقابل مردم قرار گرفت

16 خرداد 1400 ساعت 17:40

گروه سیاسی: یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفت: اصلاح طلبان خیلی جدی و با تمام نیرو تصمیم به مشارکت و فعال شدن در انتخابات داشتند اما این رد کردن کاندیداهای آنها مثل آب سردی بود که بر بدن اصلاحات ریخته شد و حالا اصلاح طلبان اعلام کرده اند به دلیل عدم احراز صلاحیت کاندیداهای ما، کاندیدایی نداریم.


سیدمحمد صدر در خصوص فضای انتخاباتی کشور و میزان مشارکت در این انتخابات اظهار داشت: میزان مشارکت به عوامل مختلفی ارتباط دارد که اگر آن عوامل حاضر شوند می تواند مشارکت را بالا ببرد. مهمترین آنها انگیزه ای است که باید در مردم برای مشارکت در انتخابات به وجود آید. آن انگیزه این است که مردم رأی خودشان را در سازماندهی کشور و شکل دهی تمام مقامات کشور مؤثر بدانند؛ همان جوری که قانون اساسی به آن توجه کرده است.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: حکومت «جمهوری» حکومتی است که جمهور مردم در شکل گرفتن آن نقش دارند و جمهوری اسلامی ایران بر این مبنا به وجود آمد و برگرفته از انقلاب اسلامی ایران هست که مردم در آن نقش اصلی را داشتند. اگر این نقش و انگیزه عملی باشد مردم علاقه زیادی دارند که شرکت کنند و رأی خودشان را به صندوق های رأی بریزند. دولت، حاکمیت، شورای نگهبان و مجموعه برگزار کنندگان و ناظرین انتخابات باید به گونه ای عمل کنند که آن انگیزه هرچه بیشتر به وجود بیاید و انتخابات پرشوری برگزار شود.
وی در خصوص برنامه اصلاح طلبان با توجه به لیست تأیید شده توسط شورای نگهبان، گفت: اصلاح طلبان خیلی جدی و فعال وارد صحنه انتخابات شدند و «جبهه اصلاحات ایران» را درست کردند که متشکل از 31 حزب اصلاح طلب است که به دنبال اجرای وظیفه ملی خودشان بودند که همان شرکت در انتخابات است. حدود 11 نفر کاندیدا هم داشتند که برخی از آنها از جمله خود بنده ثبت نام نکردند و آنهایی هم که ثبت نام کردند متأسفانه تأیید صلاحیت نشدند. این اولین اقدام ضد انگیزه ای شورای نگهبان بود. یعنی اقدامی که باعث شد انگیزه مشارکت را در مردم پایین بیاورد.
صدر تأکید کرد: اصلاح طلبان جدای از مردم نیستند؛ بخشی از مردم هستند که خیلی جدی و با تمام نیرو تصمیم به مشارکت و فعال شدن در انتخابات داشتند اما این رد کردن کاندیداهای آنها مثل آب سردی بود که بر بدن اصلاحات ریخته شد و نمی دانم این قضیه به کجا خواهد انجامید اما متأسفانه ایجاد انگیزه ای که به آن اشاره کردم آن طوری که باید و شاید اجرا نشد و حالا اصلاح طلبان اعلام کرده اند به دلیل عدم احراز صلاحیت کاندیداهای ما، کاندیدایی نداریم. اینکه در این زمینه تغییر تصمیم ایجاد می شود یا نه، هنوز من اطلاع دقیقی ندارم.
وی در پاسخ به سؤالی در خصوص نامه مهرعلیزاده به جبهه اصلاحات، گفت: این روبنا است؛ چون متأسفانه زیربناها تا حد زیادی با عملکرد شورای نگهبان به هم ریخت، الآن به صورت دقیق نمی دانیم چه اتفاقی می افتد. شاید تحولات دیگری رخ دهد که باعث بازگشت انگیزه به اصلاحات و بقیه مردم برای برگزاری یک انتخابات پرشور باشد. حتی قبل از اینکه رهبری اشاره کنند انتخابات با مشارکت بالا برای تأمین امنیت ایران مهم است، بنده چندین بار عرض کردم.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تأکید کرد: من این مسأله را یک مقدار مهمتر و خطرناک تر از این می دانم که این دو کاندیدا مورد تأیید قرار می گیرند یا نمی گیرند. من روحانی زاده و واقعا نسبت به عملکرد روحانیت خیلی حساس هستم. روحانیت شیعه این هنر را داشته که قرن ها و در طول تاریخ همیشه در کنار مردم بوده و امام خمینی(س) که انقلاب کرد ادامه آن روحانیتی بود که همیشه در کنار مردم بودند. حتی امام با تمام عظمتی که داشت اگر مردم همراه ایشان نبودند نمی توانست انقلاب کند.
وی ادامه داد: امام حرکت را شروع کرد و در ابتدا هنوز آن گونه که باید و شاید مردم همراه نبودند و خرداد 42 امام شکست خورد، دستگیر و تبعید شد. به مرور زمان که همگی مردم ایران به امام پیوستند و امام با کمک آنها انقلاب را پیروز کرد، شاهی را برداشت و رژیم سلطنتی را شکست داد که تا دندان مسلح بود و آمریکا، شوروی و کل دنیا هم از او حمایت می کردند. نکته بسیار مهم این است که الآن عملکرد شورای نگهبان در این جهت نیست. یعنی عملکردش به گونه ای نیست که انسان تحلیل کند در کنار مردم قرار گرفته است. متأسفم این جمله را به کار ببرم که شورای نگهبان الآن در مقابل مردم قرار گرفته و دارد یک ضربه تاریخی به روحانیت شیعه می زند که قرن ها در کنار مردم بوده و این افتخاری است که روحانیت شیعه دارد و روحانیت مذاهب و ادیان دیگر ندارند.
صدر تأکید کرد: اصلاح طلبان صندوق رأی و انتخابات را بهترین راه حل برای پیشبرد کشور و حل معضلات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی می دانند و تا جایی که بنده اعتقاد و اطلاع دارم به هیچ وجه بحث قهر با صندوق ها مطرح نیست. این واقعیتی است که جزو اصول آنها است. مهم این است که اصلاح طلبان با تمام وجود به صحنه آمدند. نباید عملکرد حاکمیت و شورای نگهبان به گونه ای باشد که عشق و انگیزه اصلاح طلبان برای حضور در صحنه سیاسی و اجتماعی کشور از آنها گرفته شود.
وی اظهار داشت: وقتی که یک طرف زمینه های کاری را از بین ببرد طبیعتا این توقع که طرف مقابل با اینکه زمینه ها از بین رفته اما حرکتی در این جهت انجام دهد خیلی توقع به جایی نیست. امیدوارم این قضایا باعث شود یک مقدار شورای نگهبان دارای بینش حکومتی شود. کسی که مسئولیت بالای حکومتی دارد باید بینش حکومتی داشته باشد. یعنی دائما متوجه باشد که چه اقدامی به نفع حکومت است، آن را انجام دهد؛ و چه اقدامی به ضرر حکومت است و آن را انجام ندهد.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اگر شورای نگهبان از اول انقلاب تا حالا عملکردش جوری بود که نشان می داد بینش حکومتی دارد و مصلحت حکومت را درک می کرد، امام اصلا مجمع تشخیص مصلحت را تشکیل نمی داد. برای این امام ضرورت تشکیل مجمع تشخیص مصلحت نظام را پی برد که احساس کرد آنها تفکراتی در یک چهارچوب دارند. در صورتی که مصلحت حکومت از هر مصلحتی بالاتر است و باید به آن توجه شود. متأسفانه نتیجه این شده که کسانی که در این انقلاب نقش داشته اند و در این 40 سال هر کاری از دستشان بر می آمده برای نظام جمهوری اسلامی انجام داده اند، باید بررسی کنند که به حداقل درخواست های آنها جواب بدهند یا ندهند.
وی همچنین در پاسخ به سؤالی در خصوص احتمال پیروزی مهرعلیزاده یا همتی در انتخابات 28 اسفند ماه، اظهار داشت: با توجه به پایگاه رأیی که اصلاح طلبان داشته و دارند اگر از ابتدا یک یا دو نفر کاندیداهای آنها معرفی می شدند طبیعتا بخشی از مردم که طرفدار افکار اصلاح طلبی هستند به آن فرد رأی می دادند. اینکه درصدش چقدر است باید انتخابات های گذشته را بررسی کنیم که اصلاح طلبان از یک کاندیدایی که بیش از هشت تا 10 درصد رأی نداشت حمایت کردند و به بالای 50 درصد آمد و انتخابات را برنده شد.
صدر در پایان گفت: اگر یکی از این دو نفر کاندیدای احزاب و جناح اصلاح طلب شود طبیعتا می تواند زمینه رأی قابل قبولی داشته باشد ولی اینکه آیا به اینجا می رسیم یا نه را من هنوز نمی توانم دقیق اظهار نظر کنم.


کد مطلب: 276410

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/276410/شورای-نگهبان-مقابل-مردم-قرار-گرفت

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir