کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

سه نکته که درباره نامزدهای انتخابات به چشم آمد

16 خرداد 1400 ساعت 18:11

گروه سیاسی: اولین مناظره تلویزیونی 7 نامزد انتخابات ریاست جمهوری چنگی به دل نزد؛ از نگاه کارشناسان سطح آگاهی و تسلط نامزدها به امور در قامت یک رئیس جمهور نبود. سانسور تحریم و کرونا به عنوان بخشی از دلایل وضعیت اقتصادی کشور؛ نابلدی و بداخلاقی سه نکته ای بود که سیاستمداران درباره مناظره ها به آن اشاره کردند.


به گزارش همشهری آنلاین،‌ نابلدی نامزدهای  انتخابات ریاست جمهوری در نخستین مناظره تلویزیونی چنان به چشم می آمد که در جایی از مناظره عبدالناصر همتی رئیس کل سابق بانک مرکزی و یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری خطاب به بقیه نامزدها که برنامه‌ای به جز حمله به دولت نداشتند گفت که حسن روحانی به لحاظ بیان،‌ تسلط بر امور و دنیادیدگی از همه شما بهتر است.
این نابلدی نامزدهای انتخابات را مجید تفرشی، تاریخ نگار معاصر در توئیتی اینگونه تعریف کرد:  «عناصر مفقود در مناظره اول: سواد عمومی، اطلاعات تاریخی، اشراف به تحولات منطقه‌ای و بین المللی، آشنایی کامل به یک زبان خارجی، رفتار کاریزماتیک، فن بیان جذاب، منش محکم و محترم، توانایی جلب افکار عمومی، توانایی جلب نظر نخبگان، پیشینه کاملا قابل دفاع ، ارایه راهکار راهبردی درباره تحریمهای جهانی»
 مجید تفرشی در توئیت دیگری نوشت:برخلاف رویه مثبت اندیشم باید بگویم که فصل مشترک همه نامزدها در مناظره ، ضعف و ناآمادگی همه بود. برنده اصلی این مناظره «هیچکدام» بود و بازنده، نظام بود که با وجود دارا بودن نخبگان فکری و اجرایی، پس از ۴۲ سال، این افراد را به عنوان بهترین محصولات فکری- اجرایی خود معرفی می‌کند. با این حال مهدی فضائلی از چهره‌های اصولگرا در توئیتی کنایه آمیز نگاه دیگری به مناظره ها داشت. او نوشت: از اولین مناظره به خوبی می‌شد فهمید 1) کدام نامزد پایان ۴ یا ۸ سال خواهد گفت اختیار لازم را نداشته و نگذاشتند 2) کدام نامزد در وسط میدان خواهد بود و کدام پشت میز در تهران 3) کدام نامزد منتقدین را تخریب خواهد کرد و کدام نامزد حداقل گوش شنوایی دارد. فرق می‌کند چه کسی رئیس جمهور باشد!
 بخشی زیادی از نخستین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در حمله و نقد دولت خلاصه می‌شد. چنانکه دفتر رئیس جمهور و سخنگوی دولت درخواست وقت برای پاسخگویی به اتهامات نامزدها را مطرح کردند.  از سوی دیگر  علیرضا معزی معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس جمهوری در واکنش به مطالب مطرح شده در نخستین مناظره تلویزیونی کاندیداهای انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری اظهار کرد: ‏حتی در ‎مناظره غیابی با ‎روحانی هم پیروز نشدند گواه آنکه مخالفان، کوچکترین اشاره‌ای به تأثیر ‎جنگ تحریمی و ‎کرونا بر اقتصاد ایران نداشتند و تاریخی‌ترین فشار اقتصادی و مهیب‌ترین بحران سلامت عمومی را ‎سانسور کردند.
‏او نوشت: جالب آنکه این دو واقعیت حتی در سؤالات طراحی شده رسانه‌ی ملی هم وجود نداشت. هر روایتی از واقعیت بدون ‎ترامپ، تحریم و کرونا، تلاشی است برای فرار از شکست حتی در مناظره‌های غیابی، تلاشی برای پنهان کردن صورت مسأله‌های بزرگ و منحرف کردن افکار عمومی از فقر و ضعف پاسخ‌ها و ساده‌سازی‌ها. ‏معزی در توئیت دیگری نوشت: در ‎مناظره‌ اقتصادی، نقش اعداد پررنگ‌تر است، عجیب است که هر چند دقیقه، نمودارهای پرینت شده رو به دوربین گرفته می‌شد، اما هیچ کدام از مخالفان ‎برجام و دولت و مذاکره، از ده‌ها وصدها میلیارد دلار خسارت ‎تحریم بر اقتصاد ایران چیزی نگفت. از معلول‌ها گفته می‌شد اما علت‌ها را ‎سانسور می‌کردند.
پدرام سلطانی  نایب رئیس سابق اتاق بازرگانی به ناآگاهی نامزدها با یک مثال اشاره کرد و نوشت: قاضی زاده هاشمی می‌گوید که نظام مالیاتی را جوری اصلاح کنیم که در روستاها مالیات کمتری داده شود. یعنی او نمی‌داند کشاورزی، دامداری و صنایع روستایی کلاً از مالیات معاف هستند؟ سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از بی اخلاقی برخی نامزدها گلایه کرد و نوشت: مناظره نه میدان مبارزه گلادیاتورهاست و نه جای نقاشی مار و تزویر عوام!
وقتی که هر چهار سال یک‌بار قاب سیما را برای گفت‌وگو و مناظره می‌گشاییم، نابلدی و هول‌زدگی و بداخلاقی دور از انتظار نیست!
و عباس عبدی تحلیل گر اصلاح طلب هم در یک جمله این مناظره را تحلیل کرد:  انتظار بهتر داشتن توقع بیهوده‌ای است از کوزه همان برون تراود که در اوست. جمشید انصاری معاون رئیس جمهور هم به نابلدی نامزدها اشاره کرد و در توئیتی نوشت:  آنچه در مناظره روز شنبه بیش از هر چیزی بارز بود و به چشم می آمد پایین بودن تسلط نامزدهای ریاست جمهوری به راهکارهای حل مسائل و مشکلات کشور بود. وی افزود: بیشتر به بیان مسائلی که همه مردم آنها را لمس می کنند و تکرار آنها بدون ارائه راهبرد و برنامه مشخص برای برون رفت از این مشکلات پرداختند.


کد مطلب: 276419

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/276419/سه-نکته-درباره-نامزدهای-انتخابات-چشم-آمد

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir